Keskustelut Metsänhoito Hallitusneuvottelut

• Tämä aihe sisältää 2,372 vastausta, 62 ääntä, ja päivitettiin viimeksi sitten Tolopainen toimesta.
Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 2,372)
  • Hallitusneuvottelut

Orpo kysyy.

Millä konkreettisilla keinoilla parantaisitte suomalaisen ruuantuotannon ja metsätalouden tulevaisuutta?

Mitä raati vastaa?

Nyt olisi aika ottaa kantaa.

• Nostokoukku

Tutkikaapa hieman tilastoja työttömistä ja avoimista työpaikoista. Ei ole aivan yksinkertaista päättää, että minäpä tästä lähden huomenna töihin. Itse en ole ollut päivääkään työttömänä. Yli 20 vuotta tein yhtäaikaa kahta työtä verokirjalla ja vielä siinä sivussa pyöritin kahta toiminimeä, eräänlaista yritystoimintaa siis, ja pidin paria laitapuolen kulkijaa ajoittain niissä töissä. Ymmärrän kuitenkin, että ei näillä pikkupaikkakunnilla niin vain työllistytä. Hallituksella on kova halu sitoa ihmisarvo työkykyyn ja kuluttamiseen. Työttömänä työnhakijana on myös todella työkyvyttömiä ihmisiä, jotka eivät sairautensa takia kykene työhön. Kun heillä on sairauspäivärahat täynnä, heidän on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi. Näin kävi haimasyöpää sairastavalle tutulleni, joka istui rullatuolissa kipupumpun kanssa. Itse olin seitsämän kuukautta nollatuloilla sairauspäivärahojen loputtua. Kahden erikoislääkärin ja yhden työterveyserikoislääkärin lausunnoista huolimatta vakuutusyhtiö eväsi papereiden perusteella miestä näkemättä eläkepäätöksen. Tuttavani ja minä olimme ihmisarvottomia koska emme kyenneet työhön ja sitä kautta kuluttamaan. Tuttava kuoli pois, minä jäin tänne vielä hetkeksi kipristelemään yhteiskunnan riesaksi, eläkeläisenä.

Metsuri motokuski

Jokainen ymmärtää sairauden ja siitä aiheutuvan toimeentulotuen. Mutta se että jollain paikkakunnalla ei löydy töitä tai sitten ei halua kouluttautua sellaiseen ammattiin jossa töitä olisi niin ei ole peruste tukien maksuun kotia. Minäkin olen työnperässä asunut 7 paikkakunnalla ja kouluttautunut kolmeen ammattiin. Eikä tämä nyt niin vaikeaa ollut. Tietenkin jokainen voi asua missä haluaa mutta tarviiko se tehdä muiden verorahoilla on kyllä aika arveluttavaa.

Nostokoukku

Aikuisiässä naiset kouluttautuvat usein lähihoitajiksi ja miehet rakennusmiehiksi. Siinäpä näinä päivinä näille ammatille huikea tulevaisuus.

arto

Hassua olis jos 60v kävisi 3v kouluja sitten jonnekin töihin 2v  ja eläkkeelle.

Nostokoukku

Tällaista vaihtoehtoa minullekin vakuutusyhtiöstä esitettiin. Silloisilla eläke-ehtoloilla olisin kerennyt olla töissä 7 kuukautta miinus lomat. Ja nuoria innokkaita työttömiä nuoria kortistot pullollaan.

Makarov

Onhan siinä vielä työvuosia edessä jos 60 vuotta on,  ainakin kun seuraa tuota rapakon takana olevaa touhua. Biden ensvuonna 82v ja Trump 78v

Visakallo

Jos ihminen on terve, niin iällä ei silloin ole kovin suurta merkitystä työntekoon. Eikös Suomen eläkeläiset ole nuorimmasta päästä koko Euroopassa?

pitkät neulaset

Miten olisi kilpailutus noista töistä? Hän joka suostuu maksamaan korkeimmalla veroprosentilla pidätyksen ansioistaan tekee työt. Huvista pitää maksaa? Tai että korvaus työstä lyhentäisi suoraan tuota jälkipolville nyt tulevaa valtion lainaa? Rahnaa ei pyöritettäisi ympäri ämpäri jolloin sitä nakerretaan, vaan sillä maksettaisiin velkaa.

Apli

Tuosta 350000 en usko että monikaan saadaan töihin, heille pitäisi tehdä laaja terveystarkastus johon ei ole resursseja eikä varoja, lisäksi tuo porukka tulee kasvamaan kun talous sakkaa, ihminen kun on ollut muutaman vuoden työttömänä alkaa monilla olla vaikeaa masennusta yms eikä siitä enää nousta helposti takaisin töihin. Jaan Metsuri-Motokuskin huolen, pelko on että jos rikkaita ja hyvin toimeentulevia liikaa verotetaan ne karkaa maasta, hankalia juttuja nämä ei ole helppoa olla poliitikko.

Tolopainen

Kuka noita rasvamaksasia ja ylipainoisia palkkasi töihin. Heille koittaa haikea huomen, kun ikää tulee ja sairaudet alkaa. Ei toivoakaan päästä nauttimaan terveistä eläkevuosista. Meillä on muutaman kymmenen vuoden päästä sairain vanhusväestö koskaan. Eikä mitkään soterahat tule riittämään.

Esillä 10 vastausta, 2,241 - 2,250 (kaikkiaan 2,372)