Keskustelut Metsänhoito Hakkuuteknikkalla kovia tuloksia

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 153)
  • Hakkuuteknikkalla kovia tuloksia

    Ihan mielenkiintoisia videoita tullut sarja teemalla pitkää kuitua palstalle. 15 kuutiota kun on tuotos päivässä niin pitää olla oikeat liikkeet. https://youtu.be/-ihZtAI7kUc

  • Metsuri motokuski

    Noinhan se menee kun jätkä kertoi kuormantäyttö teoriassa. Käytännössä kun lajikkeita ja puulajeja on useampia niin ajo hidastuu. Silloin kun ajoin ajokonetta urani alussa niin taisi olla reilut 120 mottia ennätys kun ajoin 8 tunnissa. Ne olivat nimenomaan metsuripuita ensiharvennuksella joissa oli päät tasassa ja pääosin yhtäpuulajia.

    petep

    Menneitä muistellen: Ajoin joskus nuorena miehenä 3-metristä kuitupuuta harvennukselta mittapinoon 140m³ tuurissa.Eikä se ollut mikään näytösluonteinen homma, sattumalta vain kuulin jälkikäteen, paljonko pinossa oli. Nykyään ei onnistu millään, vaikka on moton tekemät valmiit jäljet metsässä ja paljon modernimpi kone alla tarkkoine ohjauksineen. Mistä tämä johtuu? Olenko tullut vanhaksi?

     

    Ja vastaus voi olla

    Ennen sai ajaa täyden kouran kasoista kun ne metsurit kasas ne puut. Nykyään ku motomies painaa motit silmissä villkuen niin puut  on sielä hujanhajan 😀

     

    Tämä oli kopsattu metsäkoneenkuljettajien ryhmästä.

    Mottimasa

    Tottahan ajokoneella joka on nimenomaan puunajo työhön tarkoitettu kokonaisuudessaan pitää pystyä tekemään tulostakin. Onhan hintaerokin traktorikalustoon verrattuna huomattava.

    Jätkä

    Kerran hakattiin ”pitkää kuitua” lehtomaisella kankaalla olevasta nuoresta – kuusivaltaiesta sekametsästä. oli raju puusto. Poistuma oli varmasti luokkaa 150 ”mottia” / ha . suurin osa kuusista oli sitä kokoa, että olisi saanut lyhyen tukin tyvestä, mutta pituutta oli rajusti: – Kun kaatoi ajouran reunasta poispäin rungon, siitä tuli neljä yli viisimetristä pölkkyä peräkkäin ja vielä kolmen – neljän metrin latvapölli, eli se viimeinen pätkä katkesi ajouralle, josta se piti vetää sivuun. Eräänä iltana tuli ajokone, joka alkoi ajamaan urakkavauhtia. Tasan vuorokauden kuluttua se lähti toiselle työmaalle ajettuaan n. 650 ”mottia”. Kuljettajia oli vain se yksi ja sama.

    Hakattu puumäärä tiedettiin tarkkaan, koska puut oli mitattu ns. Metsurimittauksella.

    Ajokone oli alle viikon ikäinen kahdeksanpyöräinen Vallu. maasto oli epätasaista ja kivistä – hyvin kantavaa. kävelin ajokoneen perässä, kun se toi täyttä kuormaa – oli monta kertaa kaatumaisillaan, kun toisen puolen pyörät kävivät ilmassa.

    Kuski ei ollut tiettävästi koskaan kaatanut konettaan, vaikka ajoi lähes aina kaasu pohjassa.

    Kyllä hyvä nosturi on aika varma selitys hyville ajosuorituksille.

    jees h-valta

    Taitavat edelliset olla oikeassa. Nytkin kattelin moton ojaan tuiskimia mäntytukkeja jotka sitten olikin jääneet sinne huomaamatta. Koko matkalla oli siellä täällä unohtuneita hajatapauksia. Eikä ollut kyse kuin 235 m3:n hakkuusta joka oli tien pohjan avausta. Aika sekainen työmaa ja ajokone joutui vielä osin pimeällä keräämään kasoille. Siis nuo edelliset, eritoten Petep oikeassa. (ennen jätkän sekoilua).

    Jätkä

    Metsäliiton itäisen piirin kuljetusvastaava kertoi taannoin Erään urakoitsijan hankkineen järeän ajokoneen. Ajoi vain avohakkuita. Puolessa vuodessa ajettujen kuormien keskikoko oli himpun yli 29 ”mottia”. Niitä kun hyvältä senssiltä mättää neljä kuormaa tunnissa, niin jopa juontokouraurakoitsijat jäävät kakkospesälle.

    petep

    Missä kohtaa se pikkutukki tuli markkinalle? Onhan siinä oma hommansa pitää nekin omassa osastossa….

    Jätkä

    Pikkutukkeja teimme Pohjan sahalle ja Alavuden puujalkatehtaalle jo -70 luvun alussa. Sen jälkeen niitä on tehty aina kun on tullut kova kysyntä sahatavaralle.

    Parruja alkoi täällä ostamaan KohiWood -80 luvun alkupuolella, varmaan Savossa niitä on veistetty aina.

    petep

    Näyttää kaatuvan päivässä tekniikalla kuin tekniikalla aikamoinen määrä.

    https://youtu.be/gMLvocLPa3A

    kuusessa ollaan

    Valmetin ajokoneessa ei kärryn kaatumista erikseen tarvinnut vahtia kuten lokomossa ja ösassa, joissa ei ollut rajoitinta vaakanivelessä. Tasaisella ei kuitukuormallinen kärry 8pyöräisen koneen etupäätä kovin helpolla kaada.

     

    Oli miestekojen ajo tosiaan tehokasta, kolmosen kuitua liputettuna ajettiin paljon ja pinoa syntyi. Kun siirryttiin pitkään kuituun ja ”leveelleenhakkuuseen”, homma hidastui näennäisesti, kun vähemmillä rangoilla nousi samat motit kuormaan ja tien varteen enemmän motteja per kuorma…

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 153)