Keskustelut Puukauppa Hakkuunvalvonta

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 96)
  • Hakkuunvalvonta

    Tällä hetkellä on vuoden parhaat korjuukelit metsässä, valon määrä on lisääntynyt, lunta ja pakkasta sopivasti, on tuloksen teon aika.

    Firmalla on halu ottaa hakkuurästejä kiinni, yrittäjä valjastaa varakalustonkin hakkaamaan ja palkkaa niille väliaikaisia kuljettajia.

    Olisiko nyt sopiva hetki tehdä metsäretki valvojan kanssa työmaalle ?

  • pikkutukki

    Juuri näin ! Toiveet esitettävä etukäteen !

    metsä-masa

    Kehittämisen arvoisia ehdotuksia korjuunvalvontaan  liittyen tuotu kommenteissa  esille, hyvä .

    Minulle on syntynyt vuosien saatossa selkeä käsitys hakkuunaikaisesta asiallisesta valvonnasta, että siinä hyötyy aina myyjä, se on samalla kuljettajan ammattitaidon arvostamista, ”asiallinen palaute tuo lisää hyvää ”.

    Kaikilla merkittävillä puunostajilla on ympäristö- ja laatujärjestelmä, se piti sisällään myös avainyrittäjien motokuljettajien ns. tikkakurssin.

    Yleensä se on motosta vastaava vanhempi kuljettaja,  hänellä on kokemus ja laaja kuva metsän käsittelyyn ja laatuun liittyvistä asioista.

     

     

    metsä-masa

    Vielä yhteenvetona hakkuunvalvonnasta !

    Arvokkaissa päätehakkuuleimikoissa hakkuukoneenkuljettajan on sallittava se, että katkontaa tarkastetaan ohjaamosta käsin työn kestäessä. Jälkikäteen esim. metsänhoitoyhdistys voi tarkastella katkontaa hankkimalla hakkuukoneenvalmistajalta katkonnan simulointiohjelman.

    Hakkuukoneen keräämät hyvin tarkat runkokohtaiset läpimitta- ja pituustiedot syötetään. Nyt jo hakattu leimikko voidaan hakata työpöydällä uudelleen halutuilla mitoilla ja matriiseilla ja verrata saatuja puutavarakertymiä toteutuneeseen.Virhettä aiheutuu vertailussa lahosta ja mutkaisuudesta.

    Jos oikein tarkkoja ollaan ja pyritään maksimikatkontaan, kauppakirjaan pitäisi kirjata myös käytettävät matriisit, sillä niillä katkontaa ohjataan. Heikko matriisi ei anna kuljettajan tehdä katkontaa rungon mukaan. Jos määrärajamatriisi on käytössä, kone ei rajan ylittäessä tee ollenkaan enää esim. 43 dm tukkia.

    Jätkä

    Olen käynyt katsomassa hakkuukoneen palstalla ollessa työtä ja jutellut kuljettajan kanssa. Työn jälki on ollut erinomaista, jonka kyllä tiesin jo ensimmäisen kerran jälkeen kyseiseltä veljesparilta syntyvän. Samoin ajokoneen, joka kuului samoille veljeksille, jäljet eivät metsässä näy. Tarvittaessa havutus oli erinomaisesti tehty, eikä runkovaurioita ollut ainuttakaan. Harvennus oli oikein hyvin tehty ja oikeanlaiset puut oli jätetty kasvamaan. Iso-oksaiset ja etukasvuiset olivat poissa.

    10 pistettä ja konjakkipullot yrittäjäveljeksille.

    Apli

    Taas kerran saanut huomata miten tärkeää on se kenet päästää harvennuksia tekemään huokaus… Tällä kertaa ensiharvennusta ja kakkosharvennusta helpohkot tasaiset maastot, joka päivä käynyt hommaa katsomassa, eilen vein konekuskille pullon vähän parempaa oli sen taatusti ansainnut.. Yhtään kolhittua puuta en ole löytänyt, ala 15ha yhteensä, noh ajokonekuski voi tietysti kolhia sitten, mutta karu totuus on meilläpäin että kun hyvän koneyrittäjän löytää sitä kannattaa käyttää, vaikkakin tässä harvennuksessa katkonta sitten ei ole se paras mahdollinen niin työjälki korvaa sen kyllä.

    Jätkä

    Enskassakin voi katkonta vaikuttaa saantoon. Olen monasti käynyt hakkuutyömaalla, jossa kuidun tavoitepituus on vaikkapa 5 metriä. Jopa kahdeksanmetrisestä kuiturungosta on tehty vain tuo viitonen ja loppu kolme metriä on jäänyt metsään. Kuidun mittahaarukka on kuitenkin 2,7 – 5 metriä.

    Toinen moka on kakkosharvennuksessa mahdollinen ja  se on silloin, kun tyvestä tempaistaa tukki, joka on ”liian pitkä”, eikä rungosta voi tehdä toista tukkia. Jos pikkutukkiin tai parruun menee suotta tukkia, on hävikki selvästi syntynyt.

    metsä-masa

    Apli: On mukava huomata, että hakkuutyömaalla käynnistä on jäänyt hyvä mukava kuva. Motokuljettajat tekee työtään tyvin vaihtelevissa olosuhteissa, siitä syystä on hyvä viedä toiveet leimikon erikoispiirteistä työnaloituksessa kuljettajalle. Samalla siinä aistii jo paljon kuljettajan asenteesta ja ammattitaidostakin.

    Jätkä on huomannutkin hyvin yleisen huomion  koneen mittalaitteen painotuksesta 5m:n rankaan, tämä on helppo korjata ja painottaa minimi kuidun mitta, kone kyllä muistaa ja tekee sen väsymättä tarkasti siihen. ” Siinä  ei voi mennä autokuljetuksen toive katkonnan edelle ”.

    Palautteen antaminen ja kuljettajan huomioiminen on aina paikallaan, tukkien mitat ja lajivalikoima on sitten niitä myyjän ja ostajan sopimia kauppakirja- asioita, siihen ei kuljettaja pysty suuremmin vaikuttamaan

    Hyvästä ja onnistuneesta työnjäljestä kannattaa kertoa sidosryhmille ja naapureille, näin hyvä lähtee kiertämään !!!

     

     

    sitolkka

    Hakkuujälkeä ei pysty jälkikäteen oikein tarkastamaan, koska ei tiedä millaisia puita on poistettu. Jos pystyssä on puita joissa kasvuvikoja, niin pitäisi tietää onko vierestä poistettu hyvälaatuisia runkoja. Tätä ei kannoista pysty näkemään. Ainoastaan korjuussa vaurioitetut jääneet puut ja tiheyden pystyy katsomaan.

    metsä-masa

    Aivan oikea havainto, hakkuun valvonta on aina rahaa tuova ennakkoluuloja poistava kierros leimikolla. Katkonnan onnistumistakin on miltei mahdoton arvioida jo ajettuun pinoon, siinä hyvin helposti syyllistää motomiestä.

    Palstalle tehdyt puutavaralajit kylläkin kertoo jo paljon enemmän, asiallinen  motomies pyytää jo valvojaa kierrokselle ja selventää miten on joutunut runkoja käsittelemään, se yleensä riittääkin ja työt voi jatkua normaalisti.

    Rane2

    Pölkyllä urakoitsijaa motivoidaan tekemään tukkia sillä että tukin tekotaksa on suurempi kuin kuidun.Firman kannalta tämä on siinä mielessä riskitöntä että tehdasmitassa ilmitulevasta raakista maksetaan metsänmyyjälle kuidun hinta.Ilmeisesti 5% on ihan normaali raakkiprosentti heillä.Maastossahan homma näyttää ihan hyvältä mutta totuus selviää vasta tilityksestä.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 96)