Keskustelut Puukauppa Hakkuunvalvonta

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 96)
  • Hakkuunvalvonta

    Tällä hetkellä on vuoden parhaat korjuukelit metsässä, valon määrä on lisääntynyt, lunta ja pakkasta sopivasti, on tuloksen teon aika.

    Firmalla on halu ottaa hakkuurästejä kiinni, yrittäjä valjastaa varakalustonkin hakkaamaan ja palkkaa niille väliaikaisia kuljettajia.

    Olisiko nyt sopiva hetki tehdä metsäretki valvojan kanssa työmaalle ?

  • Puuki

    Voisi olla. Niin,  kauppasoppariin on tietysti kaikki muistaneet kirjata minimi- ppa:n tai -runkoluvun , jos on harvennuksia myynyt. Ja jos on jäänyt kirjaamatta, niin kuitenkin kannattaa tarkastaa hakkuujälki, että ei alle lakirajan ole puitu vahingossa tai tahallaan.  Ja mittaustodistus kannattaa hyväksyä vasta kun leimikko on tarkastettu hakkuun jälkeen.

    Nimetön
    Metsuri motokuski

    Talvikorjuuleimikot alkaa olla kohta korjattu. Syksy oli hyvää korjuuaikaa eikä kausiseisokkia ollut. Joten kevät tulee nyt aika nopeasti.

    Jätkä

    Noiden tarkastusten perusteella olisi varmasti mahdollista luoda sertifikaattijärjestelmä, jossa kuljettajille ja koneurakoitsijoille määriteltäisiin luokitus, joka perustuisi työn jäljen laatuun.  Tällainen laatuluokitus olisi julkinen ja sen perusteella voisi valita ostajan tai urakoitsijan oman mieltymyksensä mukaan.

    Toki pitäisi myös kuljettajalla / urakoitsijalla olla mahdollisuus valita leimikoista niitä pois, joista ei millään keinolla saa oikeasti minkäänlaista tulosta. (Jeessin pöpeliköt)

    jees h-valta

    Mielestäni mitä olen kuullut ei mitään hakkuurästejä ole vaan talvi on suosinut ja hommat edenneet hyvin. Viime vuonna hakattiin lähes 10milj. mottia enemmän, toivotaan tästä vuodesta vielä kovempaa.

    jees h-valta

    Urakoija ei varmasti kovin helposti halua pois metsänomistajaa asiakaslistoiltaan jossa saattaa käydä parhaimmillaan kolmekin kertaa vuoden aikana. Kaksi kertaa ainakin. Jos nytkin teen kauppoja vielä kevään mittaan on mahdollista että tämäkin H-vallan palstoille pääsee kovan maan hakkuille syksyllä. Samalle metsäalalle. Tässä maaliskuulla katsotaan alustavasti. Harvennuksia piisaa useita hehtaareja samalla palstalla. Riippuu nyt hiukan ostajan mieltymyksistäkin. En tuppaa.

    Tolopainen

    Ei taida Jessellä olla mitään myyntisuunnitelmaa koko talvelle, vaan hakataan sieltä sun täältä vähä kerrallaan. Eikö MG hoida sopimusasiakkaan metsät ilman omaa huseeraamista.

    Gla

    Jätkä: ”Noiden tarkastusten perusteella olisi varmasti mahdollista luoda sertifikaattijärjestelmä, jossa kuljettajille ja koneurakoitsijoille määriteltäisiin luokitus, joka perustuisi työn jäljen laatuun. ”

    Saataisiin ainakin paperin pyörittäjille töitä ja firmoille yksi kuluerä lisää.

    Kun firmassa kuskeja tulee ja menee ja osa on auditoitu, osa ei ja kalustokaan ei ole yhtenäistä, millä voidaan arvioida firman laatua? Itse joudun omassa työssäni laittamaan referenssejä ties mihin tarjouksiin ja nehän varsin huvittavia papereita ovatkin. Projektiin voidaan nimetä porukka, jolla ei ole mitään tekemistä ko. referenssien kanssa.

     

    Jätkä

    Metsäkeskuksissa on jo valmiiksi joutilasta porukkaa, joka ehtisi kevyesti kiertämään leimikot. TE_ toimiston popula ei talvella paljo ulkona viitsi liikkua, mutta kun niille päivärahat maksettaisiin, niin alkaisihan se kiinnostaa.

    Työ on joka tapauksessa suunnilleen sitä, että kun tietää kuka ajaa, ja tietää kenen kone, niin tarkastus on tehty todella nopeasti ja halvalla.

    harrastelija

    Olisi ihan mielenkiintoinen asia, että Metsäkeskuksen ja TE:n väki tekisi oikeasti hakkuuvalvontaa. Tekeväthän he jo muutenkin Kemera- ja liito-oravavalvontaa. Samalla tavalla raiskatun matsän tuotto on pois yhteiskunnan potista.

    Itse olen valvonut hakkuita ennen ja hakkuun aikana. Kun motoyrittäjä ilmoittaa metsään menosta, niin ajan paikalle ja katsotaan yhdessä sentsit sekä esitän omia toiveita hakkuun suhteen. Yleensä maksan motoyrittäjälle osasta leimikon tulosta ne tuotteet jotka haluan itselleni.

    Työn aikana tykkään olla jonkin aikaa moton hytissä ja siinä kyllä saa ”perstuntuman” kuskin ammattitaidosta ja voi myös esittää omia toiveita. Työn jälkeen virheistä voi narista, mutta ei se siitä parane, jos ”paskat” on jo housuissa.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 96)