Keskustelut Metsänhoito Hakkuujälki

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 206)
  • Hakkuujälki

    Uudessa Metsälehdessä on oivallinen kirjoitus heikosta hakkuujäljesta ensiharvennuksilla. Heikon jäljen aiheuttaa liian isot koneet. Tästä olen aiemminkin kirjoittanut ja osa täällä ymmärtänyt, osa naureskellut. No nyt jutussa asiantuntijat nostava aivan samoja ongelmakohtia esiin:

    Ajourat vievät neljänneksen pinta-alasta ja urien välistä ei voi juurikaan poistaa puita ettei mennä alarajoista läpi.

    Leveät suorat ajourat, tuulitunnelit.

    Tuleva tukki% kärsii.

    Liiallinen harvennus jotta saadaan ison koneen kuluja peittoon.

    Haaste lienee se, että kuka leikin maksaa

  • Motomies71

    Konstaapelit tykkää ja kannustaa kupongilla kun näitä sitomattomia lavettikuljetuksia sekä telakuormia hiluxin lavalla tulee vastaan.

    mehtäukko

    Kun Hiluxiin ei sovi eikä laatikko kanna kuin yhden telan kerrallaan. Ja sitomisen kehtuuttaminen loppuu eka ratsiaan!

    Rane

    Se että telat päällä ei saisi ajaa tiellä ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa.Ruotsissa nämä tieajoon asennettavat akselit ovat olleet yleisempiä.

    Ponsse S15 kuormatraktorit, 1986 – Nettikone

    Puuki

    Niinpä näkyy. Siinähän on Ponsse jolla voi ajaa karauttaa vaikka makkaran ostoon kylille.

    Rane

    Joo,näissähän muutenkin kytkettiin perävaunun veto pois tieajossa.Muunnin toki saattoi lämmetä.

    mehtäukko

    Ei ammattimaista urakointia ole tehty aikoihin 6-pyöräisillä…

    Puuki

    Kannattasiko sitten siirtyä osin takasin niihin, niin siirtokulut laskisi?

    Keskikoon 8 pyöräinen harvennuskone  on vaihdettavissa n. 1/2 h:ssa hakkuukäytöstä  metsäajoon ,  ja sen korjuujälki eh:lla on paljo siistimpi kuin esim. 20 tn:n koneen jäljiltä.  Myös siirtokulut on n. 50% pienemmät kuin isolla koneketjulla.

    suorittava porras

    …kertoo hevosmiesten tietotoimisto.

    Jätkä

    mehtäukko:”Ei ammattimaista urakointia ole tehty aikoihin 6-pyöräisillä…”

    -Niin SINÄ et ole tehnyt. Oletko tehnyt muutakaan?

    Ainakin Logset 5 HP GT  Harvesteri on kuusipyöräinen.

    Samoin Pro Silva S5 ja S6 ovat kuusipyöräisiä, joihin voidaan asentaa myös eteen telat. Valmistajan mukaan niillä voi ajaa myös siirtoajo maantiellä.

    En katsellut enempää, kun luulisin tuonkin jo osoittavan höpöpuheen höpöpuheeksi

    mehtäukko

    Kommenttini koski Ranen Ponssen ajok.kuvaa siirtopyörineen. ”Olen tehnyt muutakaan”, sillä erotan mikä on moto ja ajokone.

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 206)