Keskustelut Metsänhoito Hakkuujälki

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 206)
  • Hakkuujälki

    Uudessa Metsälehdessä on oivallinen kirjoitus heikosta hakkuujäljesta ensiharvennuksilla. Heikon jäljen aiheuttaa liian isot koneet. Tästä olen aiemminkin kirjoittanut ja osa täällä ymmärtänyt, osa naureskellut. No nyt jutussa asiantuntijat nostava aivan samoja ongelmakohtia esiin:

    Ajourat vievät neljänneksen pinta-alasta ja urien välistä ei voi juurikaan poistaa puita ettei mennä alarajoista läpi.

    Leveät suorat ajourat, tuulitunnelit.

    Tuleva tukki% kärsii.

    Liiallinen harvennus jotta saadaan ison koneen kuluja peittoon.

    Haaste lienee se, että kuka leikin maksaa

  • Nostokoukku

    Metsuri motokuski on oikeassa. Mieluummin aikaisin kuin myöhään. Jos odotetaan n. 14 metrin valtapituuteen, kilpailussa pärjänneet oksinkaat suurimmat puut on jätettävä pystyyn. Pienemmät vinot, latvustoltaan toispuoleiset, lumen ja tuulen tulevaisuudessa kaatavat ja katkaisevat on viisainta kerätä pois ja tällöin ollaankin jo liian harvassa asennossa. Ensiharvennus pitäisi ymmärtää viimeiseksi taimikonhoitovaiheeksi eikä bisneksen teoksi.

    A.Jalkanen

    Voiko energiaharvennuksella korvata varttuneen taimikon hoidon. Kasvatusketju olisi silloin: uudistaminen, varhaishoito, pienen taimikon hoito, energiaharvennus ja enska n. 15 metrin valtapituudessa tai vähän myöhemmin.

    Nostokoukku

    Aikoinaan ensiharvennuksia tehtiin metsurityönä. Noin kymmenmetrisenä aloitettiin, kaksi kolmosta tuli rungostaan. Tuossa kasvuvaiheessa pystyi vielä selviä susipuiksi kehittyviä poistamaan, tehtiin laatuharvennusta. Uraväli kolmekymmentä metriä. Näiltä kuvioilta saatiin kunnon kertymiä vielä väljennyksessäkin. Kun korjuu koneellistui, menetelmät muutettiin koneitten ehdoille sopiviksi. Uraväli kahteenkymmeneen metriin ja puustoa piti kasvattaa järeämmäksi ennen hakkuita jotta kone sai tarpeeksi kertymää hehtaarilta. Nyt jälki näkyy. Puolet pinta-alasta on ajouria ja risteyksiä, seuraavan harvennuksen rungot menivät jo nyt pinoon. Toisaalta konemiehiäkin ymmärtää. Taksat on sellaiset, että ensiharvennuksille parhaiten sopivilla koneilla kukaan ei pysty itseään elättämään. Ja se suurin ponsse tai komatsu  kun ei ihan pienestä reijästä suju kulkemaan.

    Rane

    Ponsse sujuu ja jälki kestää arvostelun…

    Ponsse Wisent. Pöllikuorman haku harvennukselta. – YouTube

    Nostokoukku

    No jos kone sujuu, niin sitten on hytissä vika, jos kahdeksan harvennusta kymmenestä on tarkastuksissa todettu huonoiksi. Koneen syytä toki on se vajaa kahdenkymmenen metrin uraväli, puomi ei veny kauemmaksi.

    Huomasin entisiä työmaitani ajellessa hiljakkoin ensiharvennetun kuvion. Tunnen kohteen polvenkorkuisesta taimikosta lähtien. Käymmeniä kertoja olen siinä hirvipassissa  ollut. Aineet hyvään jälkeen olisi ollut olemassa. Hanskalokerosta löytyi vielä relaskooppi muistona ajoilta jolloin oltiin vielä miesten kirjoissa. Ajouran keskeltä mitattuna ppa 11, ajurien välistä 14. Kantojakin silmäilin. Hakkuissa puuston keskiläpimitta oli pudonnut arviolta 5 senttiä. Iso pää edellä oli hakattu. Varmaankin se moto  joutuu tekemään samat liikkeet 200 litraisen rungon kanssa kuin 80 litraisen ja ajanmenekki on sama. Näköjään houkutus napata se isompi on kova.

    mehtäukko

    Tuo ”kasvatusketjuja ei hoideta kunnolla,eh tehdään ylitiheissä metsissä ja mikä on saanut…” on sellainen yhtälö jossa voidaan kysyä myhistyksenkin roolia.!?

    Kun th tehdään oikea-aikaisesti, susipuita ei oikein synnykään. Jos 80 litran eh:ssa on 200 litraisia, se on juuri sitä.

    Rane

    ”on sellainen yhtälö jossa voidaan kysyä myhistyksenkin roolia.!?”

    Kuten myös yhtiöiden metsänhoitopalveluiden ja metsäpalveluyritysten?

    Visakallo

    Eiköhän se ole kuitenkin aika pientä, mitä jaksollisen kasvatuksen harvennuksissa metsiä lopullisesti pilataan. Jk-hakkuissa ne pilataan lähes aina.

    Nostokoukku

    75 % ensiharvennuksista harsittu pilalle. Se vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen

     

    Rane

    ”75 % ensiharvennuksista harsittu ”?

Esillä 10 vastausta, 161 - 170 (kaikkiaan 206)