Keskustelut Metsänhoito Hakkuujälki

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 206)
  • Hakkuujälki

    Uudessa Metsälehdessä on oivallinen kirjoitus heikosta hakkuujäljesta ensiharvennuksilla. Heikon jäljen aiheuttaa liian isot koneet. Tästä olen aiemminkin kirjoittanut ja osa täällä ymmärtänyt, osa naureskellut. No nyt jutussa asiantuntijat nostava aivan samoja ongelmakohtia esiin:

    Ajourat vievät neljänneksen pinta-alasta ja urien välistä ei voi juurikaan poistaa puita ettei mennä alarajoista läpi.

    Leveät suorat ajourat, tuulitunnelit.

    Tuleva tukki% kärsii.

    Liiallinen harvennus jotta saadaan ison koneen kuluja peittoon.

    Haaste lienee se, että kuka leikin maksaa

  • mehtäukko

    Nuakan tapauksessa ”omaa syytäkin, olisi pitänyt vahtia..” -ei ole käsikirjan mukaista!

    Kauppaa tehdessä on siellä mukana automaattisesti ”hyvän mh- suositukset”, on harvennusmallit, ppa- määreet…jne. Lisätä voi omiakin toiveita. Kaikki ne ovat korjuussa voimassa, oli paikalla tai ei. Korjuupomon kuuluisi puuttua ko. tolskaukseen.

    Jätkä

    Nuakka. Meillä oli Oppilaitoksella jokunen vuosi sitten  Tolla Pirkanmaalla touhuavan Metsäoppilaitoksen Motokuskit hiukan harjoittelemassa ja sitten he antoivat opinnäytetyönään kasvatushakkuunäytön arvosteluraadille.

    Yksi näyttöpaikka oli tuttavan yksityismetsässä. Oikein hyvänkokoista puuta ensimmäinen harvennus. Saman päivän iltana isäntä tuli käymään – ja pyysi lähtemään katsomaan hakkuujälkeä. Hän oli kyllä antanut palautteen jo, mutta olivat vain naureskelleet ja vähätelleet.

    Jälki oli sanalla sanoen KAUHEA! Kone oli seisonut ja ronkkinut käytännössä reiän paikkaansa, Siirtynyt reilun viisi metriä ja taas ”aukko”. Jos alue olisi hakattu sillä tekniikalla, olisi puolet pinta-alasta jäänyt koskemattomaksi. Annoin isännälle mielipiteen työn jäljestä, en ole sen jälkeen kuullut siitä.

    Tuollaisissa savotoissa Metsäkeskuksen tarkistusmittaukset voivat mennä poskelleen, kun he mittaavat linjoittain uriin nähden poikkipäin. Saattaa runkoluku tulla ihan normaali, vaikka harvennus on tehty päin v…ua.

    Nuakka

    Katsoinpa vielä huvikseen maastotarkastetusta metsäsuunnitelmasta: runkoluvut ennen toista  harvennusta suunnilleen  samat sekä näissä isolla harvennetuissa että pienellä harvennetuissa. MUTTA nyt kakkosharvennuksen arvioitu hakkuukertymä merkittävästi suurempi näissä pienellä harvennetuissa. Tietenkin on kun puut tasaisesti kuviolla eikä nyt ainoastaan parsita enskan virheitä.

    metsä-masa

    Kun ensiharvennukseen on syntynyt jo kahdeksan metriä leveitä ajouria olisi  kuultava kuljettajan ajatukset tapahtuneesta ?. Näitä vastaavia tapahtumia on vielä nykyisinkin joskus tapahtuu. Silloin kuljettajilla on vääristynyt asenne toteuttaa hyvän metsänhoidon suosituksia.

    Taustalla voi olla totuttu tapa hakata kuutiot urilta, jota valvonnalla ei ole korjattu aikaisemmin, on vaan hakattu, eikä motoisäntäkään ole halunnut ottaa asiaan kantaa, kun kuutioitakin on syntynyt. Aiemmin täälläkin oli motokuljettajana sellainen kaikkien tuntema paksunahkainen kuljettaja, kuunteli kyllä veuvot ja hakkuuohjeet, mutta ei sitten muistanutkaan niitä, kun jatkoi töitään, siitä ei sitten hyvä hänelle seurannut.

    Puutteita voi ola myös ostajan korjuunvalvonnassa, vastuu kyllä organisaatiosta löytyy, mutta vastuuhenkilöllä on ajan puute tarkastella hakkuuta leimikolla. Toimistolla, ja kk- palaverissa tälläisen motoyrittäjän työt voi täyttää kirkkaasti asetetut laatu- ja määrätavoitteet.

    Parannusta toimintaan voi saada jututtamalla kuljettajaa kun moto ilmoittaa tulostaan, mielestäni siinä selviää jo paljon, kuinka korkea lentoista työ tulisi palstalla olemaan, ja jos epäilyttää silloin on tehtävä käynti työmalle.

    Jätkä

    Meidän alueella on koneyrittäjät ja -kuskit pysyneet hyvin samoina, vaihtelua on ollut se verran, että urakoitsijat kun joutuvat joka kolmas vuosi kilpailuttamaan, niin on käynyt sekin, että UPM:n ja MH:n urakoitsijat ovat keskenään vaihtuneet. Kuljettajat menevät tietenkin urakoitsijan mukaan, paitsi muutama on, joka joutuu vaihtelemaan niin usein, ettei varmaan kohta ole varmaa, kenen joukoissa seisoo.

    Minä olen – silloin harvoin kun olen myynyt, aina ensin tarkistanut, onko millainen kuski käytettävissä. Sen on tiennyt, kun kuulee nimen, että mitä on saatavana.

    Täysin outoja ei ole ollut yhtäkään. Se taitaa olla entisen ammatin varjopuoli, että kaikki tuntee toisensa.

    Metsuri motokuski

    Jos tosiaankin on 8 m ajoura niin mikään kone ei sellaista tarvitse. Kaikki nyky motot ja ajokoneet mahtuvat vähintään 4,5 m urista kunhan ne ovat oikein suunniteltu. Metsäkonekuskit eivät hakkaa puuttuvia kuutioita ajourilta sen kummemmin kuin harvennuksenkaan puolelta. Jos leimikosta ei saada sitä kertymään kuin siitä on suunniteltu niin sitä ei väkisin sieltä oteta. Harvennusmalleina käytetään hyvän metsänhoidon suosituksia mikäli metsänomistaja ei muuta vaadi. Tänä päivänä jokaisessa leimikossa tehdään oma valvonta mittaus ja jotkin yhtiöt vaativat myös valokuvia harvennusjäljestä jotka lähetetään yhtiöön työn ohessa. Jos leimikko poikkeaa oma valvonta tuloksesta niin vastuu on urakoitsijan. Tarvittaessa hän on myös korvausvelvollinen. Tärkeintä kuitenkin on aina ohjeistaa kuljettaja ja myös vaatia mm valokuvat sekä omavalvonta mittaukset mikäli ei pääse tarkistamaan työn tulosta. Kenenkään ei tarvitse hyväksyä paskaa työn jälkeä.

    Nuakka

    Vielä pari kommenttia. Löytyy myös asiallisesti(tasaisesti) ensiharvennettuja kuvioita. Toki niissäkin urat leveahköjä, mutta kuitenkin toista metriä kapeampia kuin nämä nyt harvennetut pahimmillaan. Ja sokerina pohjalla: viimeinen metsuriharvennus 90-luvun alussa. Ai että, kuutioita syntyi samalla tavalla urien vierustoilla kuin keskempänäkin. Hyvä jälki näkyy vieläkin, motolla tehdyn toisen harvennuksen jälkeen. Oli se jännää aikaa, metsuri sai palkan, ajokone sai palkan, minäkin sain puista tyydyttävän tilin jolla oli jopa ostovoimaa. Nyt tuntuu että kaikkia vaan v-tuttaa.

    mehtäukko

    Jos sitä metsuri-harvennusta ei ajettu hevosella tai moottorikelkalla, urat siellä kait ajokoneelta ollevat?

    Jos ei ole tunnettuja kuskit, ottaisin todellakin aivan alussa jo yhteyttä. Kysyisin, kuinka aiotte tämän leimikon korjuun toteuttaa? Laani,urat,aptit, lahotyvien menettely…jne. Kyllä asiallinen keskustelu hälventää monia luuloja puolin jos toisin.

    Nuakka

    Tietenkin on urat, alumiinikeula Ponsse ajoi. Hyvin sopi moto toisessa harvennuksessa, jos ei sopinut otti puun edestä ja heti tuli enemmän puutiliä, kuin jos olisi varmuuden vuoksi poistettu jo silloin enskassa. Joo on omavalvontaa, silti avauksessa tulee ilmi tarkastusten tulos. Laatujärjestelmät, omavalvonta, sertifikaatit ovat käytössä melkein joka alalla, silti talot homehtuvat, lapset oppivat huonommin ja tiet ovat koko ajan huonommassa kunnossa. Kilpailutusko on vienyt ammattiylpeyden ja -taidon?

    Kasper

    Tunnen hyvin alueeni koneyrittäjät. Kaikki metsänomistajat ei vaan tunne. Motokuskeissa on eroja joku tekee pitkiä kantoja joku jättää isoja latvoja joku tekee lumppeja ym. Jokaisella on tapansa tämän olen huomannut. Tärkeintä on tehdä tukkia mahdollisimman paljon hakattavien puiden laatu huomioiden. Ei aina kannata ajaa automaatti syötöllä vaikka se helppoa onkin. Ostajan katkonta markiisi ohjeistaa motokuskia mitä firman tarvittavat pituudet ja paksuudet ovat ja mitä pitäisi tehdä.  Tämä on suositus koneyrittäjälle ja motokuskille joka ei perustu kuitenkaan mihinkään metsälakiin. Tasavertaisissa ostotarjouksissa olen tehnyt puukaupan sen ostajan kanssa jolla on hyvä hakkuu ja korjuujälki. Näillä perusteilla olen saanut itseäni miellyttävät puukaupat.

Esillä 10 vastausta, 131 - 140 (kaikkiaan 206)