Keskustelut Metsänhoito Hakkuujälki

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 206)
  • Hakkuujälki

    Uudessa Metsälehdessä on oivallinen kirjoitus heikosta hakkuujäljesta ensiharvennuksilla. Heikon jäljen aiheuttaa liian isot koneet. Tästä olen aiemminkin kirjoittanut ja osa täällä ymmärtänyt, osa naureskellut. No nyt jutussa asiantuntijat nostava aivan samoja ongelmakohtia esiin:

    Ajourat vievät neljänneksen pinta-alasta ja urien välistä ei voi juurikaan poistaa puita ettei mennä alarajoista läpi.

    Leveät suorat ajourat, tuulitunnelit.

    Tuleva tukki% kärsii.

    Liiallinen harvennus jotta saadaan ison koneen kuluja peittoon.

    Haaste lienee se, että kuka leikin maksaa

  • Puuki

    Energiapuun kysyntä ja hinta kohoaa joten se kompensoi mm. korjuukulujen nousua.

    Parempi korjuujälki jää eh- leimikossa , kun on tehty keskikokoisella koneketjulla  eikä päätehakkuuseen suunitelluilla, se on ihan selvä asia.   Kun öljyn ja löpön hinnat nousee reippaasti ja korkokulut lisääntyy , muuttuu myös konekaluston kulurakenne.

    Metsuri motokuski

    Ei kai kukaan edes harkitse päätehakkuuseen tarkoitettua konetta energiapuu leimikoille.

    Puuki

    Kukaan mo tuskin edes harkitsee isoa konetta ensiharvennettavalle kohteelle, jos on olemassa  vaihtoehtoja.

    mehtäukko

    Ison koneen luoma kammo juontuu väkisin tehtyjen avohakkuiden rypyjäljistä. Ja onhan ne esim. märässä roudattomassa hiesumaassa siivoa, mutta siinä ei niin merkityksellistä. Harvennuksilla liika suuruus tekee kömpelyydestä ja kustannuksista ongelman. Jos/kun maa on jäässä tai varmasti kantavaa, neljän telamaton pintapaine ei jää nelipyöräisen pikkukoneen tasolta.

    Tuotoksessa taas keskikokoinen saati iso rusauttaa hallitusti 10 metristä sen parin kiinnon ylispuun, kuin sitä 100litraista harvennusta.Aikaa ei mene puulle sen enempi.

    Mutta se, mitä moni ei tiedosta urien leveyksistä paasatessa on se, että koneiden leveys ei kasva painon suhteessa. Runko,voimansiirron osat,telit ja pyörät tietysti aina hieman järeytyy. Esim Komatsu 901XC ja 931XC leveys on samoissa milleissä.

    Puuki

    On niitä ensiharvennuksia tehty joskus samalla koneella kuin tehtiin päätehakkuukin. Siellä liian leveiden ajourien jäljiltä pienikokoisen eh-puuston metsissä näkyy se haitta .     Urapainumat on siitä ongelmallisia että niiden vaikutus näkyy usein vasta vuosien päästä.  Saattaa katkoa puiden juuria, lisätä juurikäävän leviämistä , estää esim. vedenvirtauksia maaperässä ja lisätä pintavaluntaa väärään suuntaan.

    Parin kiinnon ylispuun teko kyllä vie aikaa väkisin aina enemmän motollakin kuin 100l:n puun käsittely.

    mehtäukko

    Ne ”liian leveät” urat tekee kuskin taidonpuute. Pointti oli se.

    Motomies71

    Useimmiten ”liian leveät” urat tarvitaan puolisokean ja koheltavan ajokonekuskin takia, joka näyttää isännälle että ”puu liikkuu” ja kaikki on jo ajettu tienvarteen.

    Jätkä

    Jos ajokone on 3,5 metriä leveä, mutta siinä on hyvät – kantavat telat, niin sillähän voi ajella joskus hieman lähempääkin kasvatettavia puita, kuin 75 cm:n päästä.

    Varsinkin, jos kone on varustettu PRO Silvan  käyttämillä teloilla, joilla voi ajella jälkiä jättämättä lumpeita kasvavalla maaperällä.

    Telakoneilla kuitenkin on mutkien tekeminen vaihe, jossa kuntta kääntyy ylösalaisin. Siksi ajourat pitää oll melko suorat.

    On muistettava, että nykymetsäkoneet menevät melko tarkkaan siihen, mihin kuski ne käskee.

    Otsikko on kuitenkin: ”Hakkuujälki”, eli käsitellään muutakin kuin ajourien kohta.

    Hyvään korjuujälkeen pääseminen edellyttää kyllä myös ostomieheltä viitseliäisyyttä ja pokkaa sanoa leimikkoa arvioidessaan, että ”Palataan asiaan kolme vuotta sen jälkeen, kun olet ennakkoraivannut tämän, taikka tehdä pokerina sellainen tarjous, että pusikko ei jää hänelle ”käteen”.

    DA,DA-Trollin pöpeliköt ovat varronneet hakkuuta max ajan, koska niiden on odotettu järeytyvän edes pikkuisen.

    mehtäukko

    Tuota ”palataan asiaan kolme vuotta sen jälkeen…” olisi todella aihetta soveltaa tilanteen tullen. Jos mo:lla ei riitä siihen käsitystä, siinä olisi myhistykselläkin neuvonnan paikka.

    Nuakka

    Nyt toista viikkoa hakattu kakkosharvennusta, keli täydellinen ja jälki hyvää! Mutta… yleiskoneella tehdyn enskan urat liian leveät tälle 8-pyöräiselle Ergolle! Ja lähes kaikilla kuvioilla(enskaa teki useita kuskeja/urakoitsijoita) sama piirre, uran reunalta ei tarvitse ottaa juuri mitään, viiden metrin päästä vähän enemmän, suurin osa poistettavista urien puolivälissä, osa koukittava uralta poistuen. Ja kuviot oli ennakkoraivattu, eli näkyvyyttä oli. Eli, kun se olematon tili urakoijalle  enskalla tulee vain kuutioista, ne otetaan sieltä mistä helpoiten saadaan ellei kukaan kiellä. Tietenkin mukana omaa syytäkin, olisi pitänyt vahtia paremmin, mutta silloin oli vielä kova usko ammattimiehiin. No, tämä viikko vielä näitä, sitten pienemmällä koneella harvennettuun ja ajettuun, nyt lähes urattomaan metsään. Mukava kuulla kuskin kommentit ja nähdä kertymä.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 206)