Keskustelut Puukauppa Hakeprikaati

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Hakeprikaati

    Viimeisimmässä Metsälehdessä (31.3.) ollut lukijapalstan Hakeprikaatijuttu on mainio!

    Enää ei tarvitse kitistä siitä, että meneekö kuitua ja tukkia eli ainespuuta toissijaiseen käyttöön.

    Nyt kun vain joku tajuaisi ruveta töihin! Raaka-ainepotentiaalia on ainakin riittävä.

  • reservuaari-indeksi

    Luin saman jutun, jos se oli niistä tienvarsipusikoiden hakettamisesta.

    Kirjoittaja itse oli vakuuttunut hankkeestaan mutta muutama kyssäri tuli mieleen. Onkohan sittenkään lähemmäs miljoonaa kilometriä sitä tienvarsipusikkoa. Jos se olisi kannattavaa niin se olisi jo tehty, ainakin kokeiltu.

    Muistaakseni kirjoittaja kaipaili touhuun tukia, kuten kepulandiassa asiaan kuuluukin. Sillioinhan sen saisi tietenkin kannattavaksi kun se tukiraha on kuin onkin ilmaista eikä maksa mitään eli ”tulee taivaasta”.

    Metsuri motokuski

    Täällä Keskisessä Suomessa on innokkaasti Ely-keskus hakkuuttanut noita tienvarsimetsiköitä. Niistä on yhtiöt ostaneet ainespuut ja loput menevät energiaksi. Viimeksi kun luin lehdestä niin puista saatava hinta oli näillä kohteilla juuri ja juuri riittänyt korjuukustannuksiin. Huonoilla kohteilla varmaan tuloutus on negatiivinen.

    Tienvarsikohteiden korjuukustannukset ovat todella korkeat. Puumäärä on vähäinen tehtyyn työmäärään nähden. Usein kohteet tehdään tuntitöinä. Liikenne ja säköjohdot aiheuttavat melkoisia ongelmia ja hidasteita hakkuille. Ei mtään herkkukohteita niille jotka siellä joutuvat työskentelemään. Samaa hommaa ovat radanvarsi ja taajamametsähakkuut.

    Potifar

    Olisikoha kirjoittajalla ollut hieman huumoria mukana? Mutta toisaalta, kyllä sieltä raaka-ainettakin lähtisi.

    Wikipedian mukaan tietä ja tienvarsia on se mitä kirjoituksessa todetaan. Liekö metsäautotiet luvussa mukana?

Esillä 3 vastausta, 1 - 3 (kaikkiaan 3)