Älä pöpise, tietenkin tehtaista tuotteet lastataan varastoista, ei paaleja millään hihnalla kuljeteta. Äänekoskella on automatisoitu varasto ja sieltä nosturit siirtävät paalit vaunuihin.
Vuosaari kaatuu paikkana valitettavasti viimeistään kaavoitukseen. Siellähän on Natura-aluetta ja Östersundom rakennuskiellossa kaavojen viipymisen vuoksi. Tiedän, että Vuosaaren – kehä kolmosen seutuvilla on kyllä hyvää peltomaata johon voisi rakentaa Ei tarvitsisi edes metsää kaataa.
Oletko – Tollo milloinkaan käynyt sellu – tai paperitehtaalla? Aervasinkin, että et koskaan. Niinpä et tiedä, että tehdassalista hihna vie tavaran varastoon, josta Trukit lastaavat ne junaan, tai pikkutehtaalla autoihin.
Paino sanalla trukit, joita on monta siinä pyörimässä.
Luonnollisesti sellupaalit viedään mahdollisuuksien mukaan konteissa, jolloin lastaus ja purku laivakuljetuksessa tapahtuu tehokkaasti.
Katsopa tuo Äänekosken tehtaan esite. Varastot on nykyisin ns. korkea varastoja, joihin ei trukkeja päästetä, robotit hoitaa siirtelyn, ei varastoissa ole edes valoja.
Mistä tilastosta Planter sait tuon kustannuksen 4,60 € ?
Saattoi olla 2006 tietoa, jostain sellainen tarttui googleen. Tämä nyt ei suostu lähettämään linkkejä, mutta googlettamalla alla oleva vähän uudempi selvitys, pääsee aika hyvin kärryille raakapuunkuljetuksen kustannusrakenteesta.
PEKKA IIKKANEN
ARI SIRKIÄ
Rataverkon raakapuun terminaali- ja kuormauspaikkaverkon kehittäminen
KAIKKI KULJETUSMUODOT KATTAVA SELVITYS
Tuossahan se idea on, sellutehdas tuottaa tarvittavan kaukolämmön Helsingille ja vielä jää ylimääräistakin, kun kaikki lauhdevesien lämpö hyödynnetään lämpöpumpuilla.
Keskimääräinen rautatiekuljetus kustannus 250 km näkyy olevan nykyisin n. 7 € /kuutio. Siihen autokuljetus lisäksi niin aika paljon kalliimpaa on kuin 4,60 € .
VR:n kuljetustaksa ja se, mitä suurpuunjalostusteollisuus neuvottelujen jälkeen maksaa, ovat aivan varmasti täysin eri maailmasta. Kun puutavara on lastattu junanvaunuihin, niin siinä ei muutama sata kilometriä paljoakaan nosta kustannuksia, kun ajetaan täysillä junilla. Veikkaan, että melko pohjoisestakin kannattaisi tuoda pääkaupunkiseudulle raakapuuta, kunhan vaan rata pysyisi kunnossa.
Monella suljetulla rautatieasemalla on sivuraide vapaana, jolloin melko hyvin järjestyisi vanha – hyvä menetelmä, jossa järjestelyveturi hakisi vaikka vain kymmenenkin vaunua päivässä liitettäväksi pitkään junaan. Ja tietenkin toisi uudet – tyhjät vaunut tilalle.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.