Keskustelut Metsänhoito Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 105)
  • Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

    Onko kokemuksia, tilausta ja tekijöitä ?

    Eli olen pohtinut tuota ensiharvennusta sahalla ja ajokoneena 2-2,5m raideleveydeltä oleva kone. Esim. Logbullet,Allstor,Kinetic. Olisiko kuinka 2. harvennuksessa tukkia enemmän ?

    Suht’tasaisella pohjalla, ravinteikkailla pohjilla, metsänomistaja tuntee vetoa moiseen.

    Mielenkiinnosta asiaan nostin aiheen tänne. Kuinka sahaus ja ajokonetaksat – elääkö kuinka ? Entä kuinka paljon metsänomistaja haluaisi/kannattaisi maksaa korjuusta.

  • mehtäukko

    Tikkulan esittämässä tapauksessa haamuilu jos mikä tuottaa kuvion uria täyteen. Samoin eräät paimennettavat, joita ei taida olla enää kulkemassa.

    Ainoaksi järkimenetelmäksi jää 10-11m puomilla tekevä yl. harvesteri. Manu miksei, jos maksaja löytyy.

    aegolius

    >Istutusrivien väli 2.5-3m rinteen suuntaisesti. Pakostakin ajourat pakko tehdä  samansuuntaisesti, niin kalteva rinne ,eli rivi välistä pois. Ei voi mitään ,ura tulee 5-6m.

    Tämä Tikkulan leimikko laittaa miettimään miksi on pakko tehdä ajourat rinteen suuntaisesti? Yleensähän niin EI rinteissä tehdä. Jos ajourat tehdään istutusrivejä vastaan kohtisuoraan, tai edes jotensakin viistosti, mitään ongelmaa ei ole.

    Hämis

    Minulla kaikki hankinnat ajetaan aina Timberjack 810 : llä. 2.3 m leveä. En tiedä mikä nykyään olisi keskimäärin käytettävissä oleva leveys tai kone enskoilla.

    Tikkula

    Eli äestetty ja istutettu rinteessä alhaalta ylös. Samoin hakkuu tehtävä. Niin paljon rinteessä ”kaltua”ettei ajouria sivurinteeseen kallistuman takia voi tehdä. Kyseessä ei kovin iso kuvio eikä pitkä rinne, mutta osalle kuviosta tulee kyllä reilut ajourat jos ei hakkaa itse ja aja hevosella.

    mehtäukko

    Tarkoittanee kuitenkin ylös- alas suuntia, koska ” niin kalteva rinne”. Hakkasipa koneella tai manuna, ajo millään vehkeellä ei onnistu kohtuu-uria käyttäen urat leveys suunnassa.

    Puuki

    Jos ajourat tekee vähän kulmaan eikä suoraan istutusrivien suuntaan, niin ei ole ongelmaa tehdä sopivan levyisiä uria mille tahansa koneelle.

    aegolius

    >Minulla kaikki hankinnat ajetaan aina Timberjack 810 : llä. 2.3 m leveä.

    Semmoinen on omiakin kasoja keräillyt eikä mitään ongelmia.

    suorittava porras

    Ongelma lienee siinä ,että ko vehkeet(810) alkavat olla harvinaisuuksia . Taitaa olla jo 15 vuotta siitä , kun kyseinen malli poistui nykyisen yrittäjän konevalikoimasta .

    Ensiharvennuksia ei laajemmassa mitassa pystytä ajamaan pikkukalustolla millään ,joten on turha luoda katteettomia odotuksia. Itsellekin on monta kertaa tullut eteen tilanne , jossa ajokone on ollutkin isompi ,kun alunperin oli tarkoitus ja ura jäänyt vähän kapoiseksi kyseiselle ajokoneelle. Vaurioita on saattanut syntyä ,mutta puuita ei voi metsäänkään jättää. Ensimmäinen tapaus oli ,että Jokerilla piti hakata ja lähikuljettaa. Kävikin niin ,että perään ilmestyi Minibrunetti ,joka tarvitsi metriä leveämmän ajouran Jokeriin verrattuna. Nykyisin kymppipyörän ilmestyminen enskalle kahdeksanpyöräisen sijaan johtaa tehdyn uran levittämiseen ihan suosiolla.

    Pieniä koneita ja ahtaita ajouria on hehkutettu niin kauan ,kun muistan (yli 35 vuotta). Yhtään pienempään suuntaan ei ole menty. Leveyttä on tullut lisää ja pikkukone vaihtuu lähes poikkeuksetta isompaan vaihdon yhteydessä.

    Metsuri motokuski

    Kyllähän 810 on vielä hyvinkin kalustossa. Koko taitaa kuormatilan osalta olla jo samaa luokkaa kun vanhoilla Timperin 1110.

    Meillä ei ole tilanne noin kuin jätkä kirjoitti.  Alueurakoitsijat ovat vähentäneet huomattavasti aliurakoitsijoita ja tekevät työt omalla kalustolla.  Ennen oli enemmänkin aliurakoitsijoita. Ilmeisesti taksoitus on jo niin tiukkaa että proviisiolle ei ole tilaa.

    Kyllä se ajourasto on vain tehtävä rinteen suuntaisesti jos vinoksi tekee niin uraleveys on tehtävä huomattavan leveäksi. Pankkojen päät kolhivat puita uran alapuolelta. Samoin nykyiset kantavat telat ovat herkkiä luistamaan. Joten myykää ne enskat sellaiselle ostajalle jolla on tarjota sopiva kalusto.

    jpjulku

    En tekisi kuusikon ensiharvennuksia moottorisahalla. Karsinta liian työlästä. Koivikko hyvä kun voi tehdä kesälläkin. Muutenkin paljon vähemmän karsittavaa. Koivikko ja männikkö myös tarkempia leimata kuin kuusikko. Rungoissa enemmän virheitä.

    Kakkosharvennus paras hakkuu hankintahakkaajalle. Voi rauhassa leimailla poistettavat puut. Puut jo hyvin luontaisesti karsiutuneita. Tulee jo vähän rahaakin kun puut isompia ja tukkiakin joukossa. Ajouratkin löytyvät jo valmiina ensiharvennuksen jälkeen.

    Tämä pelkkää spekulaatiota.:)

Esillä 10 vastausta, 81 - 90 (kaikkiaan 105)