Keskustelut Metsänhoito Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 105)
  • Ensiharvennus metsurityönä ja ajo pienajokoneella

    Onko kokemuksia, tilausta ja tekijöitä ?

    Eli olen pohtinut tuota ensiharvennusta sahalla ja ajokoneena 2-2,5m raideleveydeltä oleva kone. Esim. Logbullet,Allstor,Kinetic. Olisiko kuinka 2. harvennuksessa tukkia enemmän ?

    Suht’tasaisella pohjalla, ravinteikkailla pohjilla, metsänomistaja tuntee vetoa moiseen.

    Mielenkiinnosta asiaan nostin aiheen tänne. Kuinka sahaus ja ajokonetaksat – elääkö kuinka ? Entä kuinka paljon metsänomistaja haluaisi/kannattaisi maksaa korjuusta.

  • Puuki

    Ajouran voi myös tehdä esim. 15 ast. vinoon rinteen suuntaan riveissä oleviin istutuspuihin nähden, jos tilanne on se,  että puut on ihan suorissa riveissä eikä eh:lle sopivia koneita ole saatavissa .

    Pohjoisessa varsinkin on paljon eh-rästejä ja niiden määrä suunnitelmissakin entisestään lisääntyy, kun nyt metsänkasvumalleja on päivitetty.  Sopivat havennusajan kohdat tullee aiemmin vastaan.  N.  puolet niistä on  tekemättä.  Lapissa n. 50% talousmetsistä on 2-khl:n kasvatusmetsiä.  Niille alueille joilla on paljon ensiharvennuksia sopii myös pienempikokoiset koneketjut paremmin .

    suorittava porras

    Ajouran voi toki tehdä vinoon ,mutta telavarusteinen ajokone valuu lumikeleillä alarinnettä kohti . Mitä kuluneemmat telat ,sitä herkemmin luistelee . Näistä on tullut itsellekin ihan riittävästi muikkareita ajokonemiehen laaniin tuomien juurineen revittyjen runkojen muodossa. Kun niitä ei tule ,alkaa uraleveys olla kohdallaan ja etenemiskulma rinteeseen nähden myös.

    ….ja pieniä koneita Lapin olosuhteisiin??? Kyllä jää harvennukset tekemättä talvisaikaan ,kun lunta on reilusti. On oltava sellaiset vehkeet ,jotka eivät jää hankeen kiinni. Iso pyörä pyörii ,mutta pieni kyntää metsäolosuhteissa.

    Puuki

    Ketjut renkaissa on parempia kuin telat ajouravaurioiden välttämiseksi.  Isopyöräisiä koneitakin on monen kokoisia olemassa.  Esim. juuri Sammossa on suht. hyvän kokoiset renkaat.  Keskitalven paksuimman lumen ja  kovien pakkasten aikoihin  ei muutenkaan kannata tehdä harvennuksia eikä ylispuuhakkuita eikä niitä juuri tehdäkään.

    Jätkä

    Pro Silvan pyöräkone on sellaisilla rattailla varustettu, että ei huku pyörän napa helposti lumeen. Oiva peli vuoristo-olosuhteisiin ja paksuun lumeen – ja kääntyy.

    suorittava porras

    Oiva peli(Pro Silva) ,mutta ahkerasti seisoi viime talvenakin puomi suorana toimettomana ,kun  päästeltiin saman tien varressa leimikoita kahdessa vuorossa. Vasta muutama päivä sitten siirryttiin hetkeksi kelirikkotauolle.

    Metsuri motokuski

    Tuli tehtyä aika monta vuotta töitä jätkän mainitsemalla pelillä. Se oli totta että nestemoottori veto oli ylivoimainen. Samoin suuret renkaat auttoivat menossa hyvin. Mutta siihen ne hyvät puolet jäikin. Jos haluaa kaivossa hakkuutöitä tehdä niin siihen se on erinomainen kapistus. Puita silläkin teki mutta mikään miellyttävä kone se ei ole hakata. 8 tuntia kun siinä rynkytti niin oli päivässä tarpeeksi pituutta.

    Mistä se puuki tuon keksi että keskitalvella ei harvennuksia tehdä. Sehän on parasta aikaa ja koneet ja kuskit täystyöllistettyjä.

    Puuki

    Jos ja kun on esim. yli 20 ast. pakkasta, ei ensiharvennuksia eikä ylispuuhakkuita ole hyvä tehdä jäävän puuston laadun eikä koneidenkaan kannalta.  Ei sitä tarvitse sen kummemmin keksiä.

    suorittava porras

    Kuskille ei palkka juokse ,jos kone ei pyöri. Ylispuita nujuttiin parhaimmillaan 28 asteen pakkasella Keski-Suomessakin. Pohjoisemmassa pakkasia riittää pidempään…ja lunta.

    Jätkä

    Nelipyöräinen kone on rynkyttävämpi kuin kuusipyöräinen telavehje, mutta tämän päivän Prosilvat ovat myöskin kehittyneet. Ja ketjuilla leveys jää alle kolmen metrin, ajokoneet teloilla alle 3,5 metrin, eli ei tarvitse  kuuden metrin leveyttä muualla kuin kohtauspaikoilla, jotka voi liikennemerkein merkata.

    Tuota kaivossa työskentelyä en ymmärrä!

    Nuakka

    Jos töitä tuntuu olevan enemmän kuin kolleegoilla, kertoo se enemmän halvasta urakkahinnasta kuin tarpeeksi painavasta koneketjusta. Juuri lopettelin ajamasta Prosilvan jäljiltä ykkös- ja kakkosharvennuksia, jälkeen olen taas kerran erittäin tyytyväinen. Jotain tuon ison renkaan maastoystävällisyydestä kertoo, miten moto ajoi pari kertaa sulan pihanurmikon yli eikä vaimo huomannut mitään. Teloilla ajon olisi saattanut huomata.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 105)