Keskustelut Harrastukset Ennen oli hipit rautaa…

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 45)
  • Ennen oli hipit rautaa…

    Luontoväki näyttää veltostuvan.Oulujärven Ärjänsaaren hakkuut ovat
    huolestuttava osoitus tästä.
    Viime talvena UPM yritti jäädyttää tietä saareen mutta ei onnistunut saamaan siihen tarpeeksi paksuutta.Jonkin verran tuulenkaatoja onnistuivat metsuri ja maataloustraktorikalustolla korjaamaan mantereelle.Tämä tehtiin koko ajan julkisuudessa mutta luontoväen keskuudessa ei tapahtunut minkäänlaista reaktiota.
    Tänä syksynä uutisoitiin taas näistä hakkuusuunnitelmista monessa mediassa mutta suojelijat nukkuivat edelleen.
    Sitten pakkasten tultua uutisoitiin näyttävästi jäätien teon aloittamisesta ja hakkuusuunnitelmista.Ei vieläkään merkkiä heräämisestä.
    Sitten uutinen siitä että jäätien paksuus on jo 80cm.Ei vieläkään mitään.
    Sitten dosentti Reijo Heikkinen kirjoitti Kainuun Sanomiin mielipidekirjoituksen jossa hän oli sitä mieltä että Ärjänsaari ”raiskataan”.
    Nyt koko luontoklaani huomasi että oho,jotain meinasi unohtua.
    Somessa alkoi hirmuinen älämölö.Valitusta on mennyt Elykeskukseen ja muihinkin instansseihin.
    UPM on joutunut järjestämään yleisötilaisuuksia mutta eihän järkipuhe näihin uppoa.
    Hakkuut ovat jatkuneet toista viikkoa neljällä motoketjulla.
    Rane on mielenkiinnolla odottanut milloin porukka kiipeää puihin ja kiinnitty kettingillä koneisiin mutta näyttää siltä että nykypolven suojelijat vaikuttavat lähinnä somen ja byrokratian välityksellä.
    Onko näin että nuorison veltostuminen ei vaikuta pelkästään armeijan taistelukykyyn vaan myös metsäsodatkin on katoava luonnonvara?

  • 6 m3

    ”Oulujoki on täysin valjastettu energiatalouden tarpeisiin. Vanha Oulun lohi ei enää nouse jokeen, mutta korvausistutukset ovat tuoneet arvokalaa kuten taimenta ja kuhaa virkistyskalastajien tarpeisiin. Vuonna 2003 Merikosken voimalaitokseen valmistui kalaporras jota pitkin lohi ja muut kalat pääsevat nousemaan MuhokselleMontan voimalaitokselle asti. Lohelle avautui periaatteessa kutupaikkoja Muhosjokeen ja Sanginjokeen. Ammattimaista kalastusta on vähän, mutta kuoreen ja muikun saaliit vesistössä ovat huomattavia. Vesistössä on mittava rehevöityminen maatalouden, turvetuotannon, paperiteollisuuden ja kaupunkijätteen vuoksi.”

    Wikipedia

    kisi

    6 m3 sanoit aiemmin: ”Kesällä risteilyjä tuonne järjestäväkin myi paattinsa pois,,,”

    Myrsky Jannen venekö?

    työtön

    linkit toimii heikosti!

    Rane

    Ärjän naapurisaari eli Toukka on myös mielenkiintoinen.Se on aikaisemmin ollut samaa niemeä kuin Koutaniemi.Siinä keskellä on ollut lampi jonka reunat Oulujärvi on kuluttanut pois jolloin saari on syntynyt.
    Ärjän puoleinen kannas on niin korkea että purjelautailijat pystyvät huilaamaan siinä jalat pohjassa ja pää pinnalla,keskellä järveä.
    Jos katsoo esimerkiksi karttapaikasta niin näkee selvästi pohjan häämöttävän.
    Metsätalouden harjoittamista helpottaa että kevättalvella jää on siinä koko matkalla pohjan varassa jolloin saareen voi ajaa koneella ilman erillistä jäätien tekoa.Matkaa tulee noin 1,5 km.Olin muutama vuosi sitten ajamassa sieltä rantametsän tuulenkaatoja ja saaren kiertäminen kävi melkein huviajelusta.
    Saaren omistaa Kajaanin kaupunki joka osti sen 80-luvulla ylitystien tekoa varten.Kaupunki hakkasi saaren keskustan aukeaksi,nyt siinä on hyvä taimikko.Järvellä kulkija ei asiaa huomaa.Saaressa on kaksi laavua.

    harrastelija

    Taannoin, vielä UPM:n ollessa Kajaanissa täydessä työn touhussa, eräs projekti Oulujärven ylitystyöstä oli kovasti esillä. Ylitystie olisi vedetty juuri Toukan saaren kautta, koska siinä on matala salmi ja se olisi oikaissut matkaa esim. Ouluun jopa 25 km.

    Silloinen presidenttikin (Koivisto) ehti ottaa oikotiehen kantaa:
    * hän heilautti suurta kättään ja totesi, että kyllä te Kainuulaiset ehditte tulla sieltä pois olemassa olevia teitä pitkinkin !

    Jatkoa, varsinkin naisväelle…

    Siellä Oulujärven rannalla uimareissulla löysin sellaisen ison, suljetun vihreän pullon hiekkaan hautautuneena. Kaivoin sen esille ja puhdistin hyväksi. Sitten sain naplatuksi auki vanhan pöökikorkin ja !! hupsista !!!

    Pullosta nousi suuri jättiläisen henki! Henki oli tosi hyvillään vapauduttuaan vuosituhansien vankeudesta ja lupasi täyttää yhden toivomuksen:
    – pyysin häntä rakentamaan tien siltoineen Oulujärven ylitse!
    * henki puhalteli ja savutteli hetkisen ja totesi titten, että kovin on iso urakka – oisiko minulla jotain helpompaa ongelmaa?
    – seuraavaksi pyysin häntä antamaan minulle viisauden ymmärtää emännän mieltä?
    * sitten se vasta alkoikin valtava savutus ja pullistus, kunnes henki kysyi vähän vaisusti:

    Että tehdäänkö siitä ylitystiestä 2- vai 4-kaistainen?

    kisi

    Karttapaikasta katsottuna Ärjänsaari on kaunis kuin koru. Metsäpeite (milloin ilmakuvattu?) on kattava, ilmeisesti luonnollisesti syntynyttä metsää? Yksi isompi aukkopaikka näyttää olevan saaren länsipään kapenevan osan keskellä: mitenkäs ja milloin se on syntynyt?

    6 m3

    Kisi” ”Myrsky Jannen venekö?”

    Pitääpä tarkistaa tuo nimi ovenpielestä huomenna, kun käyn tankkaamassa menopeliä.
    Small talk:ia tullut lähinnä heiteltyä asioidessa kassalla. 🙂

    Pähkäilijä

    summa summarum, Oulujären saarisavotat ovat loppujen lopuksi niin pieniä ettei kellään ole ollut tarvetta lauttaan ja hoitaa saarisavotoita kesähakkuina. Saimaalla ja Päijänteellä ainakin, liekö muilla sisäjärvillä? Siis on käytössä riittävän suuria lauttoja joilla voi kuljettaa niin koneet kuin puutkin kesäaikaan saaren ja mantereen välillä.

    Rane

    Oulujärven saarihakkuut on tähän asti pystynyt hoitamaan ”helposti” jääteitä tekemällä.Pienemmiltä saarilta on puut pystynyt kuljettamaan ilman jäädytystä maataloustraktoreilla.
    Nyt vaikuttaa että pakkaset on katoava luonnonvara joten joku kesäaikainen lauttaratkaisu voisi olla ratkaisu.
    Hakkuut vaan alkaisi olla ensiharvennuksia mistä ei oikein jäisi kantorahaa.

    Nimetön

    Ei siellä Ärjässä aikasemmin ollut aukkoja, 60-luvulla on viimmes saaressa hakattu ja varmaankin harvennushakkuita. Metsäpalo on kans saaren toisenpään joskus polttanut.

    Hyviä videoita saaren hakkuisiin liityen löytyy useampi vaikka hakusanalla ” Tervetuloa Ärjänsaareen” YouTubesta
    Ei mitään hätää saaren luontoarvoilla.

    Ärjän hiekkarannat niin matalavetisiä ja pitkälle ettei varmaankkaan lautalla puitten kuljettaminen saaresta onnistus.

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 45)