Keskustelut Metsänhoito Energiapuuharvennus

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 439)
  • Energiapuuharvennus

    Ainakin nimimerkki Visakallo on kertonut kasvattaneensa taimikoita (männiköitä?) siten, että varhaisperkauksen jälkeen ei tehdä enää raivaussahahommia vaan seuraava harvennus on motolla tehtävä energiapuuharvennus.

    Tästä olisi kiinnostavaa kuulla lisää kokemuksia. Ajatushan on erittäin houkutteleva, jos taimikonhoito/-harvennus voidaan jättää väliin. Kuitenkaan energiapuuharvennuksesta ei puhuta juuri ollenkaan ja taimikonharvennusta pidetään itsestäänselvyytenä.

    Minkä kokoiseen nuoreen metsään energiapuuharvennus voidaan tehdä (menee kauapaksi) ja mihin suuntaan rahaa liikkuu ja kuinka paljon vai liikkuuko?

    Entä paljonko tyypillisesti jätetään runkoja hehtaarille? Miksi taimikonharvennus raivaussahalla olisi järkevämpää kuin energiapuuharvennus?

  • Puuki

    Metsien keskimääräinen kok.vuosikasvu on lisääntynyt Suomessa vähintään ~ 30 % n. 3-viime vuosikymmenen aikana.   Lisäkasvu selittynee jalostushyödystä, taimien siirrosta , maanmuokauksen kehittymisestä, kehitysluokkajakaumasta, ojitusalueiden kasvusta,  lannoituksista  ja ilmaston lämpenemisestä.   E-Suomen metsien nykyinen kasvu vastaa suunnilleen Tanskan / Skonen korkeuksien kasvua 30 vuotta sitten.  Lapin kasvut Rovaniemen kohdilla ~ Kainuun korkeuksia, Kainuun kasvut ~Keski-Suomen, jne.

    Osin siksi niitä energiapuumetsiäkin tulee entistä nopeammin harvennusikään ja ovat pusikoitumassa herkemmin kuin ennen.  Ensiharvennus – ja taimikonhoitorästejä on myös enemmän kuin ennen. Muitakin syitä siihen tietysti on kuin kasvun paraneminen.

    Mutta kohta saattaa käydä täälläkin niin, että metsien kasvut hiipuu koska luonnontuhot lisääntyy. Kuusikot varsinkin on arkoja kuivuudelle ja kuusiporalle ym. vahingoille .  Jotkut tutkijat on varoittaneet mahdollisesta kasvutaantumasta, jos metsät kuusettuu edelleen nykyisellä vauhdilla ja kuivat kesät & lämpimät talvet jatkaa yleistymistään .  Mänty pärjää kotomaisista lajeista parhaiten kuivissa olosuhteissa. Lehtipuutkin ehkä paremmin kuin pintajuurinen kuusi.  Siksi  metsänhoitosuosituksiakin pitää uusia , jotta esim. kuusettuminen ei menisi liian pitkälle.

    Apli

    Asiaan liittyvä kysymys alkaa olla ajankohtainen, riittääkö puuta sekä sellu että paperiteollisuuteen että polttoon? Kun turvetta ajetaan alas… Helpoin tapa turve on korvata puulla.. Verotus/kemera yms ohjainkeinoja löytyy, halutaanko niitä käyttää ja missä laajuudessa? Minulle metsänomistajana on aivan sama meneekö puut sellu vai polttokattilaan euro on minun ratkaisija. Toki voidaan aina lisätä tuontia mutta onko siinä järkeä?

    purutpois

    karsittu ranka puutavaralajiksi normi tukkien ja kuitujen lisäksi auttais tuossa energiapuun kysynnän lisääntymiseen. jakaisi puun siten että saisi latvoista rangan, myöskin lepät, kuivat, ja vähemmistö lajit mitä ei ole kannattavaa hakea tolppa-autolla niin kaikki hakepuu kasaan toisi kannattavuutta kaikille kuitu olisi parempaa autoilijoille ja konemiehille olisi laji mihin kelpaa semmoinen puu mistä ei ilkeä kuituakaan tehdä. ja myyjä saisi hieman paremman tilin ja siistimmän metsän.

    Metsuri motokuski

    Jos kuitupuu otetaan 60 mm ja ranka 40 mm niin eihän tuo pitkä pätkä ole karsittua rankaa latvasta. Sitten se voisi toimia jos kuidun minimi olisi lähellä 10 cm. Tuo leppä ja haavankin kerääminen energiaksi onkin jo tätä päivää kunhan sitä vain tulee niin paljon että puuauton kannattaa hakea.

    Jätkä

    Kun Energian ja kuidun hinta on lähellä toisiaan, niin ihan hyvin voi kuidun minimimitan sopia vaikka 10 cm:iin. Se vain hieman sekoittaa, kun jotkut pöljät kuvittelevat sellaisten jo  kuuluvan tukkipinoon.

    Mihin perustuu esitys, että energiaan menevän latvarangan pitäisi olla tyvipäästään kymmensenttinen? Sehän on latvus kourassa valmiina, kun kuitu on katkaistu. Ei kai mopokuski kuulu siihen vajaaälyisten porukkaan, joka kuvittelee, että kaiken energiarangan tarvitsee olla 4,5 metriä pitkää?

    Mutta tuo energiarangan karsiminen motokorjuussa edellyttää mielestäni huolellista ennakkoraivausta, jossa kaikki alamittainen on kaadettu pois. Eli Jeessit pois metsästä ja runkoluku n. 2000 r/ ha.

    suorittava porras

    Energiaranka löytyy ihan puulajeittain katkontataulukoista. Ei vain kysynnän puuttuessa ole ollut käytössä. Täppä tavaralajin kohdalle ,niin sitäkin tavaralajia on mahdollista tehdä.

    Ennakkoraivaus on joka tapauksessa tehtävä ja  rinnan korkeudelta alle 8 sentin rungot kaadettavaa  kumoon.

    Vielä kun saisivat minimirungon pituusvaatimukseksi 5 metriä. Olisi ajomieskin tyytyväinen.

    Puuki

    Miten niin kaikki alle 8 rk-lpm:n puut pitäisi aina laittaa nurin ? Siitähän tulee jo melkonen pätkä energiapuuta, jos on 8 cm rk:lta  ; 1000 kpl noita, nii siinä on ~ 20 kiintoa puuta. Liki 40 MWh energiaa, jos kWh maksais esim. 3 s , niin   sen e-arvo olisi 1200 € ja 85%:n hyötysuhteellakin vielä n. 1000 € .    Jos sitä e-puuta ollaan keräämässä, niin runko-osa kannattaa tuon kokoisesta puusta ottaa mieluummin talteen; latvat ja oksat voi jättää metsää lannoittamaan.        PS  Tulikin tuosta mieleen  että ilmankos se energian tuottaminen onkin ollut ja on edelleen hyvin kannattavaa bisnestä yhtiöille  –    Kalikat lähtee metsästä euron -parin kantohinnalla/k-kuutio.  Korjuukustannus on ~ 20 , haketus + kaukokuljetus ~ muutaman euron /kuutio  (ehkä n. 15 yht.)  … sähköä myydään lopulta asiakkaalle  n. 1800 kwh x (4 s sähkö + 7 s siirto + sähköveroa 3 s+ alv 3,3 s) = 311,40 € ;n edestä.  Eli puun kantohinta n. 100 -kertaistuu sillä reissulla.

    Samaan aikaan toisaalla : ”Uusiutuvan energian syöttötariffin mukainen tuki on lissääntynyt tänä vuonna n. 100 milj. euroa ja on n. 335 milj. euroa tukea pääasiassa tuulivoimalle ” (joka voisi jo toimia kannattavasti täysin ilman tukiakin) .    Kemeratuki uusiutuvan puun kasvatus taimikoihin on marginaalisen pieni tuohon verrattuna.  Erona on sekin, että th-tuki menee oikeasti lisäarvoa tuovaan työhön kun taas tuulivoimatuki suurimmaksi osaksi ulkolaisille sijoittajille.

    suorittava porras

    Pienen sälän korjuusta saatava korvaus kattaa hädintuskin polttoaineet ja kuljettajan palkan. Ei siis elätä. Kun hoitaa taimikot kuntoon ajallaan ,ei tarvitse pohtia ennakkoraivauksen aiheuttamia menetyksiä. Kaikki puu kelpaa konekäsitteelyyn. 100 litraa/runko poistettavien runkojen kohdalla ei ole ylivoimainen tavoite hoidetun metsän ensiharvennuksella.

    Metsuri motokuski

    Jätkä: ennen kuin jatkat tuota solvaamista enemmän ammattiryhmää vastaan niin tuo 10 cm kuidun mini tuli vain siitä että energiapuusta tulisi edes sen mittainen että mahtuu kuormatilaan pankkojen väliin. Jokainen voi miettiä kuinka pitkä pätkä on nykyisen kuidun minimin n. 60 mm ja  rangan minimin 40 mm pituinen pätkä vaikka puun latvaosasta.

    Suorittava jo tuossa sanoi että energiapuuta voidaan tehdä jo tänä päivänäkin jokaisesta leimikosta jos vain teko ja kertymä on sitä luokkaa että kannattaa tehdä.

    Käytännössä on niin että moton kouralla ei energiapuuta voi tehdä pienemmäksi kuin 40 mm kun ranka ei kestä tekoa. Lepän osalta minimi on vähintään kolmin kertainen.

    Puuki voi miettiä 8cm rangan tekoa 20€ /motti ajon kanssa. Kannattaako ? Vois vaikka laskea montako keppiä pitää tehdä kiintokuution.

    Olen samaamieltä suorittavan kanssa että kovin pienestä energiapuun teko ei ole järkevää koska raaka-aineesta saatava energia ei vastaa tekoon muodostuneita työaika kustannuksia ja kone sekä kuljetuskustannuksia. Täällä mm MG ei osta energiapuuta muuten kuin hankintana suurten sivukulujen vuoksi.

    Puuki

    Johan minä annoin lukemat, laske niistä itse.    Jos korjuutaksa on liian pieni, niin siitä pitää teidän arvon motoherrat neuvotella palkanmaksajanne kanssa.  Ed. esitetyn laskelman muk.  e-puuketjun tuotosta voi jo vetää jotain johtopäätöksiä siitä, olisiko ehkä mahdollista maksaa vähän paremmin pienpuun korjuusta ja myös kantohinta voisi olla nykypäivään päivitetty.  Kantohinta/eh- puu on suunnilleen sama kuin omakustannushintaa kertyy mo:lle 25-30 vuoden kasvatuksesta vaikka th-kemerat laskettaisiin mukaan. Kiinnon hinnalla saa huoltikselta kahvikupillisen ja korkeintaan keksin lisäksi, ei pullakahviin yllä.

    Hankintanahan ne täälläkin mielellään ostaa . Mikäs sen edullisempaa olisi, kun mo ähertää kepit itse tienvarteen talkoohintaan tai maksaa korjuusta saman tienvarsihinnan konekuskeille ja tekee vielä tj:nkin firman puolesta samalla talkoohinnalla eli ilmaiseksi menee koko homma. Pittää olla jotenkin sekasin tai työnarkomaani ilman työtä , jos tuota hommaa joku alkaa harrastaa. Ne e-puut kannattaa ennemmin kaataa palstalle lannokkeeksi kuin raahata tienvarteen ilman työpalkkaa.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 439)