Keskustelut Metsänomistus Ei tullut yhteiskuntasopimusta,tuliko epävakauden riesa?.

Esillä 6 vastausta, 61 - 66 (kaikkiaan 66)
  • Ei tullut yhteiskuntasopimusta,tuliko epävakauden riesa?.

    Valitettavasti ei tullut sopua yhteiskuntasopimuksesta,eikä tarvitse kummoinen ennustaja olla,että huonoa tietään Suomelle.Toivottavasti joku takaportti vielä ajan mittaan löytyisi,muutoin lakot ryöpsähtävät käyntiin.Metsäteollisuuden vienti elintärkeä,joten metsänomistajana toivon ,ettei satamat rupea lakkoilulla tuhoamaan elinkeinoamme.

    Jos vienti tökkii ja luottamus Suomen metsäteollisuuden kykyyn toimittaa sovitut tuotteet aikanaan menee,on hätä käsillä,Sahat ovat jo valmiiksi tiukoilla ja tilaukset työntakana,jolloin kaivattaisiin työmarkkinoilta vakautta.Pelkään pakkolakien ajavan maamme viellä syvemmälle suohon.Onko niin ensin köyhdyttävä perinpohjin,jotta ymmärrys puolin ja toisin palaisi.

  • Metsuri motokuski

    Sitä tarkoitin. Jotenkin tuntuu että nämä puuvirrat kuitenkin pitäisi saada tasaisemmaksi. Nämä ”taseseisokit”ovat nyt uusi ilmiö. Ymmärrän hyvin kelirikkoseisokin jotenkin mutta kun kelirikkoleimikoita on vaikka kuinka tarjolla niin niitä ei oteta työnalle.

    Uskoisin että yritykset alkavat heräämään pikkuhiljaa siihen että puualan yrittäjiäkään ei ole eikä työntekijöitä jos vuodessa tehdään töitä vain 9 – 10 kk:tta. Ei mikään taksankorotus korvaa kyseistä seisokkiaikaa. Täytyy muistaa että yrittäjällä pelkkä koneen seisottaminen maksaa vähontään sen 5000 euroo / kk. Se raha on jostain aina otettava. Eikä nuo ajat ole työntekijällekkin mitään herkkua kun tuloa ei tule mistään.

    Visakallo

    Hallitus esittää, että kabotaasin määritelmä Suomessa muutettaisiin vastaamaan EU:n määritelmää.
    Kabotaasi tarkoittaa valtion sisäistä kuljetusta vieraassa maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla. Ajatus on, että esimerkiksi Saksasta Helsinkiin kuorman tuova kuorma-auto voi ajaa tavaraa myös Helsingistä Ouluun, ennen kuin palaa uuden lastin kera Oulusta Saksaan.
    Jos yhtä kuormaa puretaan kolmeen eri paikkaan, Suomessa se tulkitaan kolmeksi kuljetukseksi mutta EU:ssa vain yhdeksi.

    EU-sääntöjen mukaan toisen maan rekisterissä oleva ajoneuvo saa ajaa kolme Suomen sisäistä kuljetusta viikon sisällä, ennen kuin sen täytyy poistua maasta.
    Muutoksen jälkeen ulkomainen yritys voi tehdä Suomessa kolme kuljetusta, käydä nopeasti Suomen ulkopuolella ja tulla tekemään toiset kolme.

    Alalla pelätäänkin, että sääntöjen löysääminen johtaa kabotaasin lisääntymiseen ja ulkomaiset yritykset syrjäyttävät suomalaiset.
    Lain mukaan ulkomaisille kuljettajille pitäisi maksaa Suomen työehtosopimusten mukaista palkkaa, mutta sen valvonta on osoittautunut käytännössä mahdottomaksi.
    EU-komissio haastaa Suomen EU-tuomioistuimeen, jos Suomi ei muuta säännöksiään.

    Rane

    Enpä usko että AKT:n jäsenistö yhdestä kabotaasista huolestuu.Autot parkkiin ja lakko päälle,sillä ne asiat järjestyy.Ja lisää liksaa.

    rekkamies

    Tasapuolisuuden nimissä on todettava, että suomalaisilla kuljetusyrityksillä on samanlaiset mahdollisuudet harrastaa kabotaasia muissa EU maissa. Satamäärin oli suomalaisia autoja keski-euroopassa Cemt-liikenteessä, Ruotsissa myrskypuun ajossa ym. Itsekin tullut Ruotsin puolella kabotaasia harjoitettua.
    Emme enää voi, eikä kannata rajoja pyrkiä sulkemaan ja tänne eristäytymään.
    Vähän sama tilanne kuin puun tuonnin kanssa Venäjältä, teollisuus tuo minkä tuo, emme me metsänomistajat sille mitään mahda. Pitää vaan sopeutua.
    Oma lukunsa tietysti tuo saadaanko valvottua, että täällä tehtävästä työstä pitäisi maksaa täkäläiset palkat.

    rööri roope

    Koivu ja haapa näkyy olevan russian tuonnissa päälajit.Sutjakkaa tasalaatuista 800metrin vaunuletkoissa tulee.Tehtaat mielissään kun menee junavaunuissa tehtaalle.On muuten halvempaa kuin kotimaamme kököskasat.Lasketaan vain kaikki kulut niin totuus paljastuu.
    Idän asukeille bensakin on nyt reilusti alle 50 sentin litra.Samoin tupakat on halpoja ja nuuskakin näkyy olevan kaupan.Viinaakin saa alle torihinnan.
    Peräkammarin pojille on tarjolla riittävästi reittäkin kun eivät kotimaan neitoihin kynnet kykene.
    Tälläistä naapuriapua idästä.

    jees h-valta

    Rööri oikeassa, lehtipuuta sieltä molempina lajeina ja valtava määrä ja täällä vain halveksuntaa ja lähinnä tuhoamisvimmaa molempia puulajeja kohtaan. Jos tuottaisimme sitä rekkakuormittain edes jäisi ehkä joku junavaunu lastaamattakin. Samoin käy tie kuin vimmeiset viisikymmentä vuotta on metsäherrat tätäkin touhua viitoittaneet..
    Mutta hyvää on se että se on kuitenkin helppoa kauppaa Venäjälle päin edelleen vaikka kuinka pakotteilla kiusattaisiin.

Esillä 6 vastausta, 61 - 66 (kaikkiaan 66)