Keskustelut Metsänhoito Ehdotus Metsälehdelle

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 217)
  • Ehdotus Metsälehdelle

    Olen eri tavoin yrittänyt saada maa-ja metsätalousministeriöstä vastauksia mieltä painaviin kysymyksiin. Tuntuu olevan kovin vaikeaa. Jos sitä yrittää ”oman” kansanedustajan kautta, niin asiaa ei välttämättä ymmärretä oikein, se suodattuu matkalla, jos vastaus tulee se on ”yleinen standardivastaus”, joka löytyy valmiina eikä anna vastausta tehtyyn kysymykseen. Toisaalta on ehkä ymmärrettävää ettei yhden ihmisen vuoksi ministeriö vaivaudu vastaamaan.

    Tuli mieleen. Mitäpä jos Metsälehti lisäsi lehteen muutaman kerran vuodessa ”Lukijat kysyvät ja ministeri(ö) vastaa” palstan?

    Metsänomistajat ja muutkin Metsälehteä lukevat alan toimijat saisivat suoran linjan ministeröön. Metsälehti keräisi ja valikoisi lukijoilta eniten kiinnostusta herättävät ajankohtaiset, asialliset maa-ja metsätalousminiteriön toimialaan kuuluvat kysymykset. Metsälehti toimittaisi kysymykset ministeriöön ja julkaisi saadut vastaukset ministeri(ö) vastaa palstalla.

    Luulisi ministeriönkin vastaavan, kun kysyjinä on suuri joukko alan toimijoita ja vastaukset menevät 180 000:lle ammatilehden lukijalle. Jos ei vastaa kysymykseen, sekin on arvokas tieto.

    Lukijat olisivat varmaan innostuneita ja kiinnostuneita tällaisesta mahdollisuudesta saada äänensä kuuluviin, jonka seurauksena Metsälehden tilaajamäärät räjähtäisivät nousuun.

    Tässä malliksi ensimmäinen mieltä painava kysymys ministeriölle:

    ”Lounais-Suomen kuusikot ovat laajasti juurikäävän saastuttamia. Pakkasjaksot ovat vähentyneet ja kuusikoiden hakkuut joudutaan tekemään lähes kokonaan sulan maan aikana, mikä lisää ongelmaa. Ongelmaa lisää entisestään se, että lähes kaikki päätehakatut kuusikot uudistetaan kuuselle, koska suuren hirvieläinkannan vuoksi puulajin vaihtoa ei voida tehdä. Tämä on suuri ongelma myös ilmastonmuutoksen varautumisessa. Kuusen ongelmat on nähty jo etelä-ruotsissa asti.

    Vastuullinen ministeri on useaan otteeseen ilmoittanut, että hirvitiheys ei saa ylittää 3,5 yksilöä tuhannella hehtaarilla. Samoin maa-ja metsätalousministeriön laatimassa hirvikannan hoitosuunnitelmassa todetaan, että yli 4 hirven tiheydet johtavat kestämättömiin ongelmiin. Täällä kuitenkin alueellinen riistaneuvosto on asettanut VS2 hirvitalousalueelle tavoitteeksi 5,5 ja VS3 hirvitalousalueelle 4,7 yksilöä tuhannelle hehtaarille. Maa-ja metsätalousministeriö valvoo riistakeskuksen toimintaa ja alueelliset riistaneuvostot kuuluvat riistakeskukseen. Onko maa-ja metsätalousministeriö ollut tietoinen tästä vastuusta ja onko asia tarkoitus korjata.”

  • Planter

    ”..liikenneministeri (liikennevahingot), terveysministeri (terveyshaitat) ja maa- ja metsätalousministeri (metsävahingot).”

    Liikenneministeriö voi tietysti rakennuttaa pää märkänä lisää riista-aitoja ja pystyttää hirvieläin-varoitusmerkkejä, terveysministeriö jakaa suojavarusteita punkkeja vastaan. Minusta kaikki kulminoituu maa-ja metsätalousministeriöön, jonka vastuulla on pitää hirvieläinkanta tasolla, jolla vahingot ovat kohtuullisia. Jos annetaan hirvielänkannan koko ajan paisua ja kehitellään erilaisia tapoja suojautua sen haittoja vastaan, niin se on loputon tie.

    Metsästyslaki 26 §

    ”..pyyntiluvan myöntää Suomen riistakeskus. Myönnettäessä pyyntilupia on huolehdittava siitä, että hirvieläinkanta ei metsästyksen johdosta vaarannu ja että hirvieläinten aiheuttamat vahingot pysyvät kohtuullisella tasolla. ”

    Riistahallintolaki 2 §

    2 § (19.12.2017/968)
    Suomen riistakeskuksen tehtävät

    5) riistaeläinten aiheuttamien vahinkojen ehkäisemisen edistäminen;

    oksapuu

    Juu..

    Toisessa ketjussa kirjoitin tuosta paikallisesta valtatiestä jossa tuli vuoden välein samassa paikassa pari hirvikolaria. Tuli yksi kuollut ihminen ja pari hirvenraatoa…

    Nyt on asia näemmä korjattu ja saatu uusia liikennemerkkejä. Sellaisia hyppäävän kauriin kuvia…

    Planter

    Tämä nyt menee taas pelkäksi hirviasiaksi, mutta tuosta Annelin avoimesta kirjeestä on pakko kommentoida. Sehän oli ihan hyvä kirje, mutta valitettavasti ei saanut yhtä suurta mediahuomiota, kuin Pesosen Kaipola-kirje.

    Vastaus kirjeeseen oli huono. Tyypillisesti jaariteltiin muita selviä asioita, mutta ei vastattu varsinaisiin kysymyksiin:

    Kysymyksien pitää olla lyhyitä ja selkeitä:

    ”Miksi alueellisten riistaneuvostojen sidosryhmien yhteinen tahtotila hirvikannan suuruuden suhteen ei ole alueellista riistaneuvostoa velvoittava? Miksi se ei voisi olla riistaneuvostoa velvoittava?”

    Tähän pitää saada selvä vastaus ja kysymys kohdistetaan riistakeskusta valvovalle ministerille eikä riistakeskukselle. Eikä tule kelpaamaan se, että ministeri pyytää riistakeskukselta tämän saman vastauksen kuin Annelille, että kehitetään sitä sun tätä ja kaikki on kunnossa, kun ei ole. Ministerin pitää itse osata vastata lyhyesti ja selkeästi lyhyeen ja selkeään kysymykseen, jos ei osaa niin lukijat (= äänestäjät) tekevät omat päätelmänsä, missä on vika.

    Annelin avoimen kirjeen vastauksen loppuyhteenveto kielii riistakeskuksessa asian tahallisesta tai tahattomasta täydellisestä väärinymmärryksestä:

    ”Valtakunnallisen riistaneuvoston mielestä nykyinen lainsäädäntö ei estä vahinkojen torjuntaa. Metsästyslain 26§ velvoittaa, että pyyntilupia myönnettäessä on huolehdittava siitä, että hirvieläinkanta ei metsästyksen johdosta vaarannu ja että hirvieläinten aiheuttamat vahingot pysyvät kohtuullisella tasolla….”

    A.Jalkanen

    Planterin viestiin viitaten. Nyt on huolehdittu oikein kiitettävästi siitä, että hirvieläinkanta ei vaarannu, mutta huonosti siitä, että vahingot pysyvät kohtuullisina. Voisikin siis kysyä ministeriltä, mihin toimenpiteisiin aiotte ryhtyä em. tilanteen korjaamiseksi?

    suorittava porras

    Planter haukkuu ihan väärää puuta. Uusimaa nelosella on menty reilusti ohi tavoitteiden kaksikin kerataa neljän viime vuoden aikana. VS kakkosella puolestaan on jääty asetetusta tavoitteesta komena vuotena neljästä. Ei voi syyttää MMM:tä ,jos paikallisten tahtotila ei riitä noudattamaan edes suosituksia. Jos keskimäärin 20% pyyntiluvista jää  käyttämättä ,vika on muualla , kun hallinnossa. Ei ihme ,että virkamiehet katselevat muualle valitusta kuunnellessaan.

    Sekin on otettava huomioon ,että moni seura on asettanut tavoitteekseen saavuttaa 2,5-3hirven /1000 ha taso kuluvan metsästyskauden loppuun mennessä ..siis kolmen vuoden aikajaksolla. Kertarysäyksistä on riittävästi huonoja kokemuksia.

    Visakallo

    suorittava porras: ” Kertarysäyksistä on riittävästi huonoja kokemuksia.”

    Minkälaisia nämä huonot kokemukset ovat olleet, ja kenelle ne ovat tulleet?

    Planter

    Ei voi olettaa, että tilannetta saadaan korjattua, jos edes tavoitteet eivät ole kunnossa. Ensin pitää saada yhteisesti sovitut tavoitteet paikalleen, sen jälkeen voidaan lähteä pohtimaan miksei niihin päästä, jos ei päästä.

    Kun alueellisessa riistaneuvostossa V-S ELY, MTK metsälinja, seudun metsänomistajat, rhy:n maanomistajajäsenet, mhy kaikki ovat yhtä mieltä, että kantatavoitetta pitää leikata selvästi, niin alueellinen riistaneuvosto nostaa. Onhan silloin kysymyksen paikka, kun lain mukaan muidenkin näkemys pitää ottaa huomioon,  ei ole kyse väärän puun haukkumisesta.

    Kyllä vastuu on yksiselitteisesti  maa-ja metsätalousministeriöllä, sen täytyy hoitaa asiat niin, että vahingot pysyvät kohtuullisina, näin sanoo laki. Ei se voi pistää päätä pensaaseen ja voivotella, ettei kentällä tahtotila riitä. Jos jossain ei riitä, niin annetaan tehtävä niille joilla riittä, niitä kyllä löytyy.

    Mielellään tietysti jaetaan vastuu kollektiivisesti metsästäjille, joilla sitä ei lain mukaan ole ja selitellään, että ongelma ovatkin vetelät metsästäjät, eikä hallinto. Saattaa veteliäkin joukossa olla, mutta sitten pitää antaa tontti muille hoitoon, tai helpottaa metsästystä.

     

    isaskar keturi

    Kun on metsästyksestä ja riistasta kyse, ei tuo päätöksenteko kovin johdonmukaista ole. Kun Kaakkois-Suomessa ja Etelä-Karjalassa villisikakanta alkoi huolestuttavasti lisääntyä ja sikaruton vaara kasvaa, miten haasteeseen vastasi ministeriö ja riistaherrat? Villisian metsästys rajattiin innokkaimmille metsästäjille, jotka metsästävät hirveä ja karhua, eli ovat ampuneet kokeen. Asia perusteltiin metsästyksen turvallisuudella, mutta kuitenkin täyteisillä saa ampua ilman ampumakoetta. Ja oliko näyttöä aikaisemmasta, että linnustajat eivät osaisi ampua sikaa väijytyksistä vaikka lintuun osuvat? Lopputuloksena kriisin kynnyksellä aktiivisten villisian metsästäjien joukkoa supistettiin. Ok, toki sitä voisi kokeen käydä ampumassa, mutta ei sitä kaikkea viitsi satunnaisen metsästyksen takia.

    Mettämakuri

    Nykyään ei enään puhuta edes metsästyksestä vaan kannanhoidosta.

     

    Visakallo

    Mettämakurilta eittäin hyvä huomio!  Eihän puiden kaatamisestakaan puhuta, vaan metsänhoidosta. Tavoite siinäkin on, että kaadettavaa tulisi mahdollisimman paljon!

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 217)