Keskustelut Tekniikka Dolmarin nykivä käynti täyskaasulla

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • Dolmarin nykivä käynti täyskaasulla

    Saha Dolmar 4600.Sahattu pari hankintasavottaa ym,viimeksi keväällä tuulikaatoja.Nyt aloittelin istututuskoivikon harvennusta.Ensimmäisellä tankilla ensin katosi tyhjäkäynti,joutui kääntämään ruuvista lisää.Sitten alkoi täyskaasulla esiintyä nykivää käyntiä,saha kiihtyy hyvin.Kipinä hyvä.Suuttimissa semmoiset muovihärpäkkeet,säätää voi vain vajaan kierroksen.Käynti on paras,kun H-suutin on täysin auki(rajoitin estää kiertämästä enemmän)
    Oma arvio on että saha käy liianlaihalla seoksella,voisiko reikä bensaletkussa tai kaasuttimen roska tai kalvovika olla syynä?
    Kuinka muovinen rajoitinkaulus poistetaan suutinruuvien ympäriltä?

  • Leevi Sytky

    Aloita bensaletkusta. Sitten kaasarin putsaus….

    lastunraapija

    http://www.dolmar.nl/intcms/custom/tekeningen/PS4600S.pdf

    Tuolla on räjäytyskuva. Sen mukaan koneessa on impulssiletku ( osa 41) sylinterin ja kaasuttimen välissä tuomassa bensiinipumpulle tehon. Jos siihen on tullut reikä, voi sekin aiheuttaa vajaan bensiinin saannin.

    Tässä koneessa ei vissiin ole bensan pumpaukseen kumituttia? Tällaisessa tapauksessa siitä olisi hyötyä sikäli, että jos on vaikeus saada tuttiin nousemaan bensiiniä ja sinne tulee bensiinin seassa jatkuvasti ilmaa, sopii tämä usein bensaletkun rispaantumiseen.

    Kaasuttimen säätöruuvien hatut saattavat olla irroitettavissa vääntämällä niiden muovikehyksessä olevaa kiinni hitsaamatonta saumaa auki ohuella meisselillä tms. vetäen samalla pienillä pihdeillä hatun ulos. Tämä kohta ei näy tarkalleen kuvasta.

    Toni Berndtson

    Kokemusta löytyy dolmarin pykälää isommasta 5105 sahasta jossa sytytyslaite rajoittaa huippukierroksia ja säätää sytytyksen ennakkoa jatkuvasti. Varsinkin ilman kuormitusta huudattaessa saha ”nakuttaa” kun saha pätkii sytytystä. Itse irroitin kaasarin säädöistä rajoittimet ja huomasin että perussäädöt ei olekkaan ne perinteiset 1 ja 1 1/2 auki. Kannattaa pitää rajoittimet paikallaan ettet riko sahaa, liian laihoilla säädöillä.

    tamperelainen

    Dolmar on taas iskussa.Käyntihäirön syynä oli kasuttajan roska.Polttoaineletku oli ehyt.Kiitos kaikille vinkkejä antaneille.

    P.S. Dolmarin 4600 kiertää 14500r/min ja 5105 kiertää 13500r/min
    Tämä 5105:n röpöttävä käynti todettiin muistaakseni ML:n testissäkin,mutta vääntöä kehuttiin.Amerikan mantereella myynnissä Dolmar 5100(sama sylinteri kuin 5105),jossa enempi tehoja

Esillä 4 vastausta, 1 - 4 (kaikkiaan 4)