Keskustelut Tekniikka Dolmar 420

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 32)
  • Dolmar 420

    Käyntiongelmaa.

    Lähtee kesän jälkeen tankattuna käyntiin, vaan kaasua painaessa sammuu.

    Tankki täytenä 2% bensaa jätetty kesällä varastoon suoraan hyvästä ajosta. Putsattu on pölyistä.  Käy kyllä, kun vetelee eestaas ryypynvipua, vaan kun jättää käymään, tai jopa töihin pitäis alkaa, sammuu muutaminen kymmenien sekuntien päästä. Bensassa vikaa, säädöissä vikaa?  Muutoin soiva peli. Mitä säätäisin seuraavaksi?Säätöjä ei ole tehtynä näistä asetuksista. Jätin niille sijoilleen jatkotutkimuksia varten.

  • Visakallo

    Ei tullut. Jalka nousee nyt aika paljon paremmin kuin vielä vuosi sitten, jolloin oli 20 vuotta istumatöitä takana.

    Jätkä

    Jätkä ei ole koskaan sekoittanut bensaan tenttua, eikä muutakaan jäänestoainetta. 2T-öljy muodostaa vedestä pisaroita, jotka eivät mene tiiviistä suodattimesta läpi, vaan jäävät siihen. Ilmiön voisi todentaa Diesel-moottorien suodattimien kanssa. monet autoilijat käyttävät edelleenkin kaksitahtiöljyä polttoaineen seassa. Voitelee pumpun ja suuttimet, mutta myös pysäyttää veden suodattimeen. kun alkaa käyttää samaan hommaan moottoriöljyä, niin se pilkkoo veden, joka menee suodattimista läpi ja niinkuin joku teistä takuulla tietääkin – pilaa ruiskutuspumpun.

     

    Ola_Pallonivel

    Ollaan jo melko kaukana otsikon aiheesta, kun saatiin diesel moottoritkin keskusteluun mukaan. Vesi dieselin seassa on hieman eri asia, kuin bensakoneessa. Ja että monet autoilijat lorottelee 2T-öljyä auton tankkiin? Oisko ne kuitenkin Trabantteja, joilla jätkän kaverit ajelee? Siitä öljystä on ruiskuille ihan varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Jätkä

    Hyvälaatuinen kaksitahtiöljy ei missään tapauksessa haittaa diesel-l0aitteiston toimintaa, se päinvastoin takaa huolettomia kilometrejä siltä osin autolle ja autoilijalle. Muutaman kerran kysyin, kun taksikuski lorotteli mersun tankkiin jakeluasemalla öljyä ja aina on lorottelija selittänyt 00öljymääräksi n. 1/2 %. Enemmänkin voi surutta laittaa, mutta öljy on niin kallista, ettei malteta.

    Kuorma-autoilijat ovat ostaneet tynnyreissä kaksitahtiöljyä ja sama syy. Talvella käyttivät Valopetrolia antamaan pakkaskestävyyttä. Talvilaatu haiseekin valopetrolille, eli sitä nykyään käytetään vain silloin, kun pakkaskausi yllättää jakeluasemat.

    Pavekka

    Moottorisahan talvikäyttö ei ole minkään sortin ongelma itsesekoitetullakaan bensalla. En väitä etteikö sekin ole mahdollista sählätä mutta jos nyt sahan käyttöohjeissa pysyy niin kyllä se aika vaikeaa on.  Nämä ihme teoriat on aika kaukaa haettuja.  Aika monta kertaa olen laitteen purkanut jonkun ihmeellisen teorian vuoksi ja huomannut että tankki olikin tyhjä. Yleensä ongelmat on melko arkisia.

    Jätkä

    Hyvä kaksitahtimoottori toimii kelillä kuin kelillä, mutta sahan tankkaaminen metsässä lumisesta kannusta lumiseen ja sahanpuruiseen säiliöön, on tarkkaa puuhaa. Monessa sahassa täyttöaukon ympäristö on tehty niin, että vaikka sen tiskiharjalla putsaisi ja sitten vasta avaisi korkin, niin tankkiin menee tavaraa, jota sinne ei saisi mennä. (Puhtaus on puoli ruokaa)

    Veikkaanpa, että jokaisessa polttoainesuodattimessa, jonka läpi on mennyt satoja litroja bensiiniä. (Ammattimetsurilla kuukauden arkipäivinä saattaa mennä lähes sata litraa /kk). -on suodattimen väri jo muuttunut paljon tummemmaksi kuin se oli uutena.

    mettämiäs.Kuinka moni on puhdistanut sahasta sen kaasuttimessa olevan verkkosuodattimen? Jos se on aina jäänyt tekemättä, niin väitänpä, että ei ole paljoa sahattukaan.

    Vaikka sahalla on sahattu niin perkeleesti kymmenen vuotta: Joka vuosi kymmenen pinomottia polttopuita, niin siinä sahassa olisi ammattimetsurilla vielä alkuperäinen ketju ja bensaa oisi kulunut vuodessa vajaa Kombikannullinen. Sytytystulppaa on tuskin tarkastettu lainkaan.

    mettämiäs

    ”600 litraa bensaa on mennyt sahasta läpi.”

    Visalta tosi kova suoritus; tarkoittaa käytännössä ”noin määrillä” 3 tankillista/pv ja 200 työpäivää. Lisäksi vielä aktiivinen lähes päivittäinen kirjoittelu tällä palstalla; ei taida onnistua kovin monelta tämän palstan kirjoittajalta?

    Visakallo

    Niitä sahauspäiviä on ollut lähes 300, eläkeläisellä kun ei ole vapaapäiviä eikä lomia. On ollut monesti vain kahden tankin päiviä, kuten tänäänkin. ”Vähän päivässä, paljon viikossa” -sanoi isävainaakin aikoinaan. Olen onneksi saanut olla aika terveenä. Kirjoitan tänne lähes päivittäin ensin aamulla, ja sen jälkeen kun olen kotiutunut. Korona-aika vähensi matkustamista, joten metsässä on ehtinyt nyt hyvin käydä, eikä viime talvena ollut lumestakaan kiusaa.

    oksapuu

    Nurmikkoakin pitää ajaa kesällä kerta viikkoon 🙂 …

    Mutta joo, raivuukelit vaan jatkuu. Huomenna taas…

    Tolopainen

    Ihmeen huonossa hoidossa nuo Visakallon metsät, kun 150ha on vaatinut kiireellistä raivausta.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 32)