Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • MaalaisSeppo

    Sokolootan farmarimallilla 1.9 tdi keskikulutus ensimmäisellä oli 4.76 (256000 km) ja nykyisellä 4.44 (40000 km).

    Ostin viime kesänä Hankookin renkaat. Kulutus niillä on hieman suurempi kuin Nokian talvirenkailla, joten kesällä nykyisen auton kulutus hieman nousee. Millä ajaa halvemmalla?

    Kalle Kehveli

    Ajelin euroopassa E-mallin diesel mersulla (yli 200 hv) 2500 km keskinopeudella 114 km/h. Keskikulutus 4,8 l/100 km. Nyt mittarissa yli 10000 km ajot. Keskikulutus talven jäljiltä 5,6 l/100km. Kyllä kulkee vähällä auton kokoon nähden. Nykyinen Jetta 1,6 litran diesel koneella menee alle 4 litran matka-ajossa.

    Jätkä

    MaalaisSeppo.  kyllä ajaminen / km voi tulla halvemmaksi, jos ajaa vain vähän ja silloin vähäruokaisella bensavehkeellä. Ei muuten.

    Tosin litran – parin heitto kulutuksessa on kuitenkin pieni tekijä kokonaiskustannuksissa. Jos esim huoltokulut ovat edullisemmat, saattaa siinä tulla korjattua polttoainekustannukset.

    jees h-valta

    Tuolla jätkä aiemmin kaipaili hybridiä alle hänen Jettansa kulutuksen. Miksi se tarjoamani BMW:n hybridi ei sitten kelvannutkaan. Siellähän mennään alle sadan kilsan lenkkejä kolmen litran keskikulutuksella. Just niitä jätkän torille, keppanakauppaan ja takaisin lenkkejä. Siellä painopiste BMW.ssä on nimenomaan sähkössä joten sopivasti töpselipaikkoja ja tunnin-reilun pausseja niin mennään o-kulutuksella vaikka muailman ympär.

    Jätkä

    Jätkän reissut ovat lähes järjestään 300 – 700 km. Siinä kun otetaan alle sadan kilometrin välein lataustunteja, niin pari päiväähän tuollaisessa reissussa menee, jos ei halua polttaa bensaa melkoisen roheesti tuolla ”hybridillä”. Lisäksi Bemarissa maksetaan niin paljon turhasta = siitä, että auto on kuin lintulauta, ei mitään tyyliä, että sillä säästyneellä rahalla ajelee taloudellisella dieselillä maailman tappiin asti.

    Minulla on niin iso, etten tarvitse bemaria.

    MaalaisSeppo

    Em uutena ostetun sokolootan (256000 km) kokonaiskulut pääoman korkoineen olivat 19.6 c/km.

    harrastelija

    Paljonkohan näissä laatuautoissa; Mersu, Bemari, Volvo on mielestänne ”merkkilisää”? Vertailuna vastaavilla suorituskyvyillä varustettu ns. karvahattumalli; Vw, Ford, Opel, Pösö, Kia , Nissan, Toyota… ja mitä kaikkea näitä nyt onkaan?

    Vai onko ”laatuautoilla” ihan oikeasti vain niin paljon mukavampi ajaa?

    Jätkä

    Ei pelkkä keulamerkki tee autosta ”karvahattumallia”. moni noista merkeistä on varusteiltaan ainakin yhtä hyviä kuin nuo kalliit merkit. On toki Premium-luokan autoissa enemmän satsattu laatuun mm. alustan suunnalla ja yksi ehkä huomattava ero on tukevuuden tunne autolla ajellessa. Myös istuimissa voi olla suhteessa isot erot.

    Tolopainen

    Onhan tuo Audi aika paljon huonompi ajettava kuin Toyota, puhumattakaan laadusta. Ei sitä saanut edes ensimmäisestä katsastuksessa läpi ilman kalliita laakeriremontteja.

    Puuki

    Nyt olikin kyse laatuautoista ; Mersu, Bemari ja Volvo. Ei Audista.

    Mutta on niissä  merkkilisääkin., laadusta huolimatta. Jokaisella merkillä silti omat huonot ja hyvät ominaisuutensa . Jos esim. tekniikka ja ajettavuus on huippua, saattaa peltien kesto olla huono.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 172)