Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • kuusessa ollaan

    Oot tolopainen jo myöhässä, taitaa olla kaikissa nykydieseleissä sen verran bio-osuutta, etteivät siedä vuosien säilytystä…

    Taannoin lipsahti suomeenkin vain hieman Famea sisältävää dieseliä, puolen vuoden säilytyksen jälkeen oli talviseisonnan jälkeen traktorin polttoaineputsarit kerrasta umpitukossa 🙁

     

    jees h-valta

    Joo, kyllä noiden suttujen kaas tarkkana saa olla. Mitään järkeähän tuossa jätteen sekoittamisessa polttoaineeseen ei ole. Sellaisenaan työkäytön moottoreihin koska niitä nyt tarvitaan aina. Mutta autoissa diesel sutulla tahi ilman turhaa.

    Tolopainen

    Eihän tuosta tule mitään, jos moottoripolttoöljy alkaa sakkautaua säilytyksen aikana, eli hapettuu ja polymeroituu. Muodostuu sellaista sakkaa, että se tarttuu joka paikkaan polttoainejärjestelmässä, menee putkistotkin tukkoon. Tulee kalliita remontteja dieselpumppuihin.

    Jätkä

    Kyseessähän on vain samanlainen suttutapaus kuin bensiinin kohdalla. Bensakoneissa on vain niin harvat suodattimet, että ne päästävät sotkun polttoaineruiskutusjärjestelmään ja kaasuttimiin, jolloin suodattimien vaihto ei enää riitä.

    kuusessa ollaan

    Ei ne sakkaannu, vaan bioaineet alkavat muodostaa leväkasvustoa. Itsellä oli säiliön pohjalle muodostunut desi mustaa levää, joka imeytyi suodattimiin. Pidin vain irronneena likana säiliöstä. Mutta kun ostin saman firman autodieseliä hetken suljettuna olleelta huoltamolta, menivät autonkin putsarit samalla tavalla tukkoon, oli syy aika selvä. Myöhemmin kuulin, että uutisoitiin Famedieseliä tulleen vahvingossa Suomeen.

    Tolopainen

    Bensiiniin on paljon helpompi sekoittaa biokomponenttia eli alkoholia kuin valmistaa biodieseliä, joka on vaikea ja kallis prosessi, siinäkin mielessä voi ennustaa dieseleille synkkää tulevaisuutta. Jos polttoaineena siirrytään biometaaniin mottoreiden hyötysuhde on jopa parempi kuin nykyisillä dieselmoottoreilla. Alkoholipohjainen bensiini on selkeä vaihtoehto, jolla mennään pitkälle tulevaisuuteen ennen sähköautoja. Niillä ei edes saavuteta kovin suuria päästötavoitteita, kun ei tiedetä miten sähköä tulevaisuudessa kannattaa tuottaa. Euroopassa sähkön tuottamiseen kuluu paljon puhdasta hiiltä, kuten herra Trump asian ilmaisisi.

    harrastelija

    Lappeenrantaanhan UPM rakensi biodieseltehtaan, siitäpä ei ole kuulunut sen enempää julkimediassa? Miten siellä mennee? UPM tekee kyllä kovaa tulosta kaikkiaan, joten ei se tehdas tulosta tunnu ainakaan laskevan.

    St1 alkaa täällä valuttaa sahauspurusta etanolia ensi syksynä ja laitosta jo isonnetaan kovalla touhulla. Etanoli ei varmaankaan elätä mitään leväkasvustoa!

    Dieselöljyä saadaan fossiilisesta raakaöljystä, joten ainakaan sen puutetta ei ole näkyvissä ja hinta tuntuu laskevan, koska kulutus on pienentynyt ja edelleen uusia öljylähteitä löytyy maapallolta. Olisi mielenkiintoista tietää, että mitä kaikkea haitallista päästöä saksalaiset ovat dieselistä mitanneet, koska kaupungeissa dieselien käyttöä rajoitetaan?

    Tolopainen

    Tuo biodiesel saattaa osoittautua virheinvestoinniksi, koska dieselien hiukkaspäästöista ja typenoksideista on tullut ongelma. Autotehtaat eivät selviä päästömääräyksistä, vaan joutuvat testeissä rajoittamaan polttoaineen syöttöä pienemmälle kuin millä moottorit toimivat liikenteessä. Kun on laitettu niin tiukat päästörajat, että dieseleillä ei niihin päästä, vaan jouduttaisin rajoittamaan tehot niin pieniksi, että moottorit eivät ole enää kilpailukykyisiä bensakoneille, dieseleille on tullut seinä vastaan henkilöautojen voimanlähteenä.

    kuusessa ollaan

    Päästöissä erilaiset kaasumuotoiset ”myrkyt” ovat jo nyt hallinnassa, ”ongelmat” ovat pienhiukkaspuolella. Niiden määrää ja kokoa vähennetään eri tyyppisillä polttokennokammioilla. Periaatteessa ja jopa käytännössä nyt jo dieselmoottorit ovat ilmaa puhdistavia, eli ulos tulee puhtaampaa ilmaa kuin menee sisälle.

    Me Euroopassa ja Usassa hoidamme oman leiviskämme aiheesta, mutta Kiina, Intia, Venäjä ja esimerkiksi Australia ovat ulkona hommista, mikä on suurin ongelma.

    Tolopainen

    Toistaiseksi dieseleiden kaasupäästöt eivät henkilöautoissa ole lainkaan hallinnassa, typenoksidien poisto vaatisi ureapesurit. Kuorama-autoissa sellaiset jo on.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 172)