Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • Jätkä

    Kyllä Jeessi ajelee sen vajaa satatuhatta pintakaasulla ihan onnistuneesti, mutta seuraavalle ostajalle siinä onkin rassaamista.

    jees h-valta

    Mikäs siinä minua sitten itkettäisi jos seuraava rassaa? Olen päässyt seuraavaan ”baarialuokkaan” eli helppoon uuden auton elämään. Enkä siitä hevillä luovu. En edes rokilla. Sanoisin niin että ehkä monen muunkin ajatusmallia olisi syytä kantata uuteen asentoon. Onkos auton pakko kestää ja elää kaksikymmentäkin vuotta? Kun kaikki vanhenee nyt niin hurjaa kyytiä käsiin. Tietoteknispohjaisia laitteita ja nehän vanhenee varmasti. Uskokaa ny jo hyvällä kun joudutte sen eteen kuitenkin. Joko hyvällä tahi pahalla. Tulevaisuus on sähkön pienellä pensalla avitettuna.

    jees h-valta

    Eli harrastelijan kysymys oli puutteellinen, siitä puuttui oikea kysymys. On vaikea vastata jos ei ole kysymystä.

    Korpituvan Taneli

    Tuota nuhapumppu sössötystä on harrastettu kans vuosikymmeniä. Mihin sitä remseetä voimaa ja huippunopeutta tarvitaan perhekäyttöisessä henkilöautossa tai edes nelivetoisessa 1/6 maasturissa, jolla pääsee kuuraisellakin tiellä. Jos voima loppuu, niin se korjaantuu pienentämällä vaihdetta.

    sähköauton murroskohdassa olisi paikallaan lataushybridi, jossa on juuri tuollainen ”maitopurkki” moottori.

    Ei se Pohjois-Suomen tilanne sähköautojen latauksen suhteen niin synkkä ole. Jokaisella auton omistajalla on tietenkin latauspiste kotonaan. Työpaikoillekin voidaan rakentaa sellaisia.

    Latauspisteitä voi olla mielestäni kahdenlaisia. Kotona nykyisillä 16A lämmityspistokkeilla asia hoituu hyvin kun aikaa on. Työpaikkojen lämmitysverkostoja toki pitää vahvistaa, että niitä voidaan käyttä lataukseen. Kalliimpia pikalatauspisteitä tarvitaan vain huoltoasemilla.

    Toivottavasti kehitellään halpa ja yksinkertainen dikimittari latauspisteitä varten. Se takaa latauspisteitten joustavan yhteiskäytön, yksityishenkilöidenkin kesken.

    En näe latauspisteverkoston olevan pitemmän päälle mikään ongelma sähköauton käytölle. Sähkön latauspistoke on kuitenkin tekniikan ja turvallisuuden suhteen huomattavasti bensapumppua yksinkertaisempi ratkaisu. Latausaika tulee ainakin aluksi olemaan yksi ongelma samoin kuin akkujen paino.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    Korpituvan Taneli

    Jees meinaa että autoista tulisi vieläkin lyhytikäisenpiä kuin nyt? Minusta kestävä kehitys edellyttää että kertakulutustuotteista pyritään eroon. Sähkö auton käyttövoimana antaa siihen hyvät mahdollisuudet. Ovathan sähkömoottorit paikalliskäytössäkin ”iän aseita”. Akkuja varmaan joudutaan vaihtamaan autoihin, ainakin aluksi. Muuten uskoisin että tulevat polvet ajelevat hyvinkin 20 vuotta samalla autolla.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    jees h-valta

    Tanelinkin ajatus hyvä mutta itse oletan että akut vaihdetaan korkeintaan kerran auton elinkaaressa. Ja vaikka akkujen ikä piteneekin ei se auton iän pidentäminen toimi. Tulee kalliita tietoteknisongelmia aivan kuten nyt tulee työyhteisössäkin vähäväliä. Viimeksi tänään taas todettiin että yksi pöytäkone pitäisi romuttaa. Tulee uusia vaatimuksia joihin vanhat pohjat eivät pysty vastaamaan. Ilman LIIAN kalliita sovitteita. Autossa kehitys tullee lähivuosikymmenet olemaan aivan mahdotonta menoa joten en edes arvaile missä ollaan kahdenkymmenen vuoden päästä. Autojen koritkin saattavat muuttua helposti täyskierrätettäviksi jonkinlaisen moduulirakenteen mukana. Kaikilla saattaa olla tietty pohja,(ruostumaton todennäk.kuiturak.) josta kaapaistaan vain tietyt kasetit ulos ja asennetaan uusi tietotekniikkakanta ja hallintalaitteisto. Ihminen todennäköisesti harrastaa vain ajamista tietotekniikan luvan jälkeen lähinnä tarkkaan kontrolloituna eli yhtään virhetoimintoa ei sallita. Kone vahtii ja me matkustetaan. Sähkö toki vie ja viihdyttää.

    Tolopainen

    Milloin meillä on merkittävä sähköautokanta, on hyvä kysymys vai tuleeko sellaista koskaan. Hiukan epäilen, että yksityisautoilulla ei nykyisessä laajuudessa ole mitään tulevaisuutta, meillä ei koskaan tule olemaan miljoonia sähköautoja eikä maailman mittakaavassa nykyistä määrää henkilöautoja, jotka kävisivät sähköllä. Polttomoottoreiden myötä katoaa myös tämä kulttuuri, että auto pitää olla joka perheellä, henkilöauto ei ole massojen kuljetusväline, ei ole mitään järkeä kuljettaa tonnin massaa paikasta toiseen, kun kyydissä on vain yksi ihminen. Tuo taksien vapauttaminen, johtaa niiden palvelun voimakkaaseen kasvuun ja hintojen laskuun, niiden käytöstä tulee nykyistä paljon yleisempää, tulevaisuudessa ne kulkevat asiakkaan luo ilman kuljettajaa.

     

    kuusessa ollaan

    Nykyisten dieselien jälkikäsittelylaitteistot eivät toimi biopohjaisten dieselien kanssa, kuumana toimivien partikkelipuhdistimien kennot eivät pysty polttamaan ainesosia, vaan purkit menee pilalle. Siinä syy, miksi dieseleille tulee tulevaisuudessa ongelmia. Ruotsissa on tapeltu ns. Fame-dieselpolttoaineiden kanssa pidempään, jo ennen tiukempia päästömääräyksiä. Hiukkaspuhdistimellisissä volkkareissakin lukee tankikorkin vieressä, ettei saa käyttää puhdasta biodieseliä.

    Puuki

    Esim. Norjassa on jo n. 100 000 sähköautoa, koska siellä tuetaan niiden hankkimista verottomuudella.

    Jos ja kun sähköautuot yleistyy joskus täälläkin , niin niiden verotus, tai siis käytön verotus nousee tavalla ja/tai toisella. Autovero, alv , polttoaineverot ja ajoneuvovero on niin hyviä lypsylehmiä jo perinteisesti, että niistä ei valtio juuri jousta. Päinvastoin nythän on jo ehdotettu autoilun tekemistä entistäkin kalliimmaksi.

    Sähkö on Norjassa halpaa ja sitä riittää omasta takaa.  Suomessa olisi kokonaistaloudellisinta panostaa jätteistä ja karjanlannasta yms. tehdyn metaanin käyttöön. Puupohjainen bioöljy sopii kuvioon, ainakin siirtymävaiheeseen myös henkilöautojen polttoaineena kunhan siitä ei tehdä liian kallista verotuksen avulla.

    Tolopainen

    Pitänee ostaa farmarisäilö täyteen dieseliä, sitten kun fossiilinen uhkaa loppua, voi jatkaa ajamista ainakin 10v omilla varastoilla, senhän voi vähentää metsäverotuksessa.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 172)