Keskustelut Tekniikka Diesel vai bensa?

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 172)
  • Diesel vai bensa?

    Merkitty: 

    Biopolttoainetta jalostetaan puutuotteista. On tullut biodiel- ja etanolitehtaita. Mutta jääkö ja jos jää, niin millä aikataululla diesel-pienautojen valmistus kokonaan pois?

  • Jätkä

    Ei mitään. Jeessi vaan haikailee ranskiksen perään. Simca on mennyttä kauraa ollut jo vuosikymmenet

    Puuki

    Tutulla oli aikonaan horisko talpotti. Ei tykännyt yhtään ja vaihtoi pois melko pian.

    harrastelija

    Vusakallolla on kyllä mennyt 20 vuotta ohi, jos hybridiauto on vielä tuntematon! Eräs kaverini laittoi vuosia sitten hybridi-Priuksen. Toyota lienee kaemmin ollut ns. normaalimarkkinoilla Hybridinsä kanssa. Muuli on ehkä tunnetuin Hybridi: se oli yhdistelmä kahdesta eri oliosta hevosesta ja aasista. Tosin se hybriditulos ei kykene jatkamaan kehitystä!

    Toyota ja muutkin auton valmistajat ovat kehittäneet tätä polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmää alkuperäistä paremmaksi. Hybridi-tekniikkaan en ole paremmin perehtynyt, mutta siinä on kumminkin oltava kaksi moottoria, joista sähkömoottori esim. jarrutuksissa akkujen lataantuessa myötä saa virtaa käyttöönsä. Pojalla on toinen hybridi-mb menossa ja parkkialueella lähdettäessä auto lähtee sähkömoottorin avulla.

    Hybridiautoissa näkyy olevan pistorasiasta suoraan akkulataus, mutta mieluummin omaan sähköverkkoon, jos haluaa säilyttää naapurisovun. Polttomoottorikäyttö varmistaa riittävän toimintasäteen. Puhtaan sähköauton latausaika on aika pitkä ja toimintasäde ainakin vielä rajallinen.

    Jotenkin tuntuu, että hybridit ovat ohimenevä kehitysmuoto polttomoottorin ja puhtaan sähkömoottorin välillä. Akkujen kehityksestä on kiinni, että milloin puhdas sähköauto on Suomen pitkillä ja harvoilla alueilla käyttökelpoinen. Nykyinen yhdistelmä on tietysti kalliimpi kuin pelkkä polttomoorilla käyvä. Pelkkä sähkömoottori olisi myös halvempi ja suuri etu sähkömoottorilla olisi autossa heti alussa oleva vääntömomentti.

    pikkutukki

    Puutarhakonepuolella paljon akkukoneita kattavasti tarjolla , läpimurto näyttäisi olevan tapahtumassa . Autopuolella vielä hinnat korkeat ja akkujen kesto mietityttää . Koko ajan homma mennee eteenpäin  5-15 v. ja sähköautot ovat arkipäivää .

    Puuki

    Opel Amperalla pääsee jo n. 400 km yhdellä latauksella. Siihen vielä pieni polttomoottori latausta varten niin pääsee jo perille, jos matkaa on vaikkapa 600 km.

     

    Nyt muuten saattaa kannattaa siirtää uuden auton hankintaa, koska vuosittain alenee autovero (1.kerran 1/2 vuoden päästä).Käyttömaksut tietenkin vastaavasti nousee. Hankkisikohan jo hevosen  ennakoiden tulevaa ?

    Tolopainen

    Kun sähköautoon laitetaan 10kw polttomoottori lataamaan akkua sen toimintamatka on käytännössä rajaton. Miksi tällaisia autoja ei aleta tekemään. Generaattoria voi pyörittää matalaviritteinen 85E bensiiniä käyttävä moottori ja päästöongelmat on ratkaistu.

    Jätkä

    Tuota tekniikkaa käytetään yhdessä autossa, mutta en muista sen merkkiä. Olen samaa mieltä Tollon kanssa (vaikka tekee kipeää), että niin saataisiin hyvä ja edullinen , pieniruokainen auto, jossa olisi tarvittaessa mahtavat tehot, mutta järkevä kulutus.

    Tuo polttomoottori voisi jopa ladata tarvittaessa akkua silloinkin, kun ollaan kaupassa tms. asioilla ja sammua, kun akku on täynnä.

    harrastelija

    Polttomoottorilla ladattava akku-sähköauto on kyllä edelleen hybridi. Tavoitteena lienee puhdas sähköauto ilman moottoria öljyhuoltoineen.

    Puhtaassa sähköautossahan tarvittaisiin enää öljynvaihtoa pelkästään pyörien laakereihin !

    Puuki

    Premium autossa- merkiltään BMW- on se pieni moottori+sähkömoottori yhdistelmä.

    lastunraapija

    Sähköauton haikailijoille jää vielä paljon uutta opeteltavaa elintapoihin. Niin kauan kuin litium on perusaineena, ei mainittavaa painon kevennystä voi tulla. Eikä kevyempiä alkuaineita samaan tarkoitukseen taida olla. Painon takia ja Suomessa myös kylmyyden vuoksi sähköautosta on vain kaupunkiautoksi ja sellaisiin paikkoihin, missä saasteita ei saa päästää. Kyllähän tonnin painavalla akkupaketilla päästään puolen tuhannen kilometrin ajomatkaan. Mutta sellainen paketti on puolestaan epätaloudellinen raahata mukana. Saatikka sitten paketin hinta, jos se kestääkin käyttöä vain muutaman vuoden.

    Vetypolttokennoautolla on jo päästelty 500 km matka yhdellä tankkauksella. Vety on vain hankalasti varastoitavissa, kun se maailman pienimpänä aineena menee hissukseen kaikista tankkimateriaaleista läpi. Siksi vety jouduttaneenkin tuottamaan kohtsiltään ennen tankkausta paikallisesti sähköllä vettä hajottamalla. Kolaripamaukset ovatkin sitten mahtavia tulisoihtuja. Vaikkakin soihtunimitys on huono, kun vetyliekki itsessään ei paljon valoa anna.

    Niinpä tulevaisuuden autoilu lienee sähköllä toimivia lyhyen matkan kauppakasseja ja pidemmän matkan tarvitsijoille metaanilla käyviä kaasukäyttöisiä polttomooottoriautoja. Metaania saadaan jätteistä ja sähkön avulla hiilidioksidista ja veden vedystä yhdistäen. Ehkä ne risupaketitkin vielä joskus tähän kaasutuspeliin saadaan mukaan. Kaidin tulevaa teknologiaa ei kaiketi ole julkistettu? Metaanin teko voi kenties tulla yhdeksi uusiutuvan sähköntuotannon varastointimuodoksi.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 172)