Keskustelut Puukauppa Bisnestä pienkoneella?

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 69)
  • Bisnestä pienkoneella?

    Näettekö arvon palstalaiset minkäänlaista ansainta-/liiketoimintamahdollisuutta pienmetsäkoneella (Kinetic, Alstor tms.) tehtävissä ensiharvennuksissa ja muissa nuoreen metsään, vesakkoihin yms. liittyvässä touhussa?

    Allekirjoittanutta kiinnostaa ajatus varhaisesta ”eläköitymisestä” ja alan vaihdosta edellä kuvatun puuhailun pariin. Vähän tuolla hommalla pitäisi kuitenkin tienatakin.

  • Jätkä

    Jos suunnitellaan tienvarsien putsaamista muustakin kuin horsmasta ja matalasta pajusta, niin siihen on paras peruskone vanha, järeä MOTO, jonka käyttö esim kasvatushakkuilla ei ole enää kannattavaa, koska se on kankea, kapearenkainen, telat loppu jne. Kun kone liikkuu tiellä, ei siinä tarvita renkaissa pitoa, eikä tarvitse pujotella.

    Koneen hankintahina on kymppitonneissa, usein se on hyvin pidetty / huollettu, eikä kaipaa juuri muuta kuin ajoa.

    Hakkuukouralla voi poistaa tiealueeseen kuuluvia ylimääräisiä puita, tarvittaessa kylätieltä / metsäautotieltä voi harventaa reunametsää aika leveältäkin.

    Kouran voi hyvinkin helposti vaihtaa hurskaimeen, jolla voi aiisti tien ja ojan luiskat.

    Kiinteät kustannukset moisella, edullisella koneella, olisivat minimissä verrattuna uudenkarheaan motoon, suorituskyky on kuitenkin yhtä kova.

    Pikkuritsat voi ajella sitten siellä kauempana kassvatushakkuuta tekemässä.

    Mikai ”kaikki” kuvittelevat, että on olemassa vain kivitalon – taikka mönkijän kokoisia metsäkoneita? Onhan olemassa ihan lupa esim Sampo – luokan koneilla työskennellä metsässä – ja samoilla tuotoksilla kuin isoilla rohjoilla, mutta jokaisen pitäisi käsittää, että ei VOI olla vain yhtä autuaaksi tekevää korjuumenetelmää. Sillä osastolla olisi vielä PALJON uutta opittavaa korjuun suunnittelijoilla ja toeteuttajilla.

    vmt

    Ei tuota pienellä koneella urakointia taida saada mitenkään laskettua kannattavaksi, jos sellaiselle koneelle ei omaa käyttöä muuten ole. Jos taas sitä olisi myös omissa metsissä, että sen tarvitsisi joka tapauksessa, niin ehkä sitten.

     

    Jos ensiharvennuspuusta hankinnan ja kantohinnan ero on noin 20 € (kuitu- ja karsittu ranka), niin saadakseen 40 € laskutuksen, pitäisi saada 2 m3 tienvarteen tunnissa ja ei taida kyllä jatkuvasti onnistua, jos vaikka jotain 50 litran runkoja. Tuossa tapauksessa jos parin tonnin kuukausipalkkaa havittelisi itselleen ja tuollaisiin tuotoksiin pääsisi, niin koneen kuluihin jäisi enää parikymppiä tunnissa ja tuottavaa työtä pitäisi riittää se 8 h/päivä. Jos koneesta ei tekisi poistoja, niin ehkä sitten voisi pärjätä, mutta eihän se taloudellisesti fiksua olisi.

    Pitäisi sitten tosiaan löytää vielä jatkuvasti sitä hommaakin ja kulujahan tulee myös siirroista jne ja niistä ei tuossa laskelmassa tienaisi edes.

    Planter

    Kun niitä pieniä koneita valmistetaan ja myydään, niin joku niitä ostaakin ja on sitä mieltä, että kannattaa. Suurin ostajaryhmä taitaa olla metsänomistajat, joilla on riittävän suuri pinta-ala ja joutoaikaa tehdä omatoimista metsänhoitoa ja puun korjuuta ensiharvennusvaiheeseen asti. Saa mieleisensä lopputuloksen, mutta ei palkkaa itselleen.

    Muut joutuvat tyytymään siihen, että palstalle tulee iso Ponsse ja tekee kaiken energiapuuharvennuksesta päätehakkuuseen 5 metrin levyisin suorin ajourin. Sitten luemme metsäkeskuksen tarkastusraportteja. Pahimmillaan 70% harvennuksista ei täytä suosituksia. Suurin syy ajourat ovat liian leveitä ja harvennettu liian harvaksi. Kun tätä on tehty aikansa alamme ihmettellä, miksi VMI raportissa tulee yllätys, että metsien kasvu taittui.

    Pienkoneen käyttö urakointiin on kyllä hyvin haasteellista. Se edellyttää, että työn tilaaja on valmis maksamaan työstä ylimääräistä verrattuna suurempiin koneisiin. Ehkä sellaisiakin metsänomistajia löytyy, jotka katsovat toimenpiteet ensiharvennukseen asti metsänhoidollisina toimenpiteinä, joissa maksimoidaan metsän laadukas hoito, ei euroja. Saamatta jääneet eurot tulevat joissain kohteissa ehkä korkojen kanssa seuraavissa harvennuksissa ja päätehakkuussa.

    On myös muita kohteita, joihin ei aina haluta isoja koneita, esimerkiksi kaupunkien puistometsät, saaret, rannat jne. Kannattaisi tehdä jonkinlainen gallup omalla paikkakunnallaan mahdollisten työkohteiden kartoittamiseksi. Merta edemmäs kalaan ei kannata lähteä.

    Kannattaa lukea linkistä, minkälaiseen tuottavuuteen noviisi pääsee pienkoneella parin viikon harjoittelun jälkeen.

    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/144029/JoonasHarmava.pdf;jsessionid=472529506B220CC489B212120CFD7AE9?sequence=1

    Katsot sitten vaikka asuinpaikkasi mukaan Metsälehden puunhintataulukosta pystykaupan ja hankintakaupan hinnan eron. Sillä ja linkin työn tuottavuuden avulla pääset oikeille hehtaareille paljonko pitää lisätä hintaa palvelulle, että jotain jää itsellekin.

    Ola_Pallonivel

    Jokainen joka on moottorisahalla itselle hankintaa tehnyt, tietää ettei niillä kuljetuskaluston investointeja maksella. Pienen palkan ja koneen kulut saattaa saada, mutta osamaksut jää maksamatta.

    Puuhastelija

    Tuhkalannoitustahan tuommosella vois kans touhuta.

    suorittava porras

    Ainoat ,jotka pienkoneista hyötyvät ,ovat kauppiaat ,valmistajat ja metsäyhtiöt. Moni perämetsä on muuttunut peräaukoksi huonoja investointeja makseltaessa. Aina eivät ole riittäneet perämetsätkään. …ja se puun hinta on näissä tapauksissa poikkeuksetta hyvin maltillinen.

    Moottorisaha ja raivuri ovat niitä vehkeitä, joiden hankintahinta ei kaada taloutta. Joku voi jopa ansaitakin niillä ja metsä tulee kuntoon oikeaan aikaan ajatellen tulevaisuutta. Enskaa suunniteltaessa ei tarvitse enää miettiä ,millä tehtäisiin. Se voidaan hyvin kehittyneenä korjata samoilla vermeillä yhtä aikaa muiden harvennuskohteiden kanssa. Jopa pieni aukko sopii samaan korjuukierrokseen.

    Puuki

    Raudan hintakin on noussut . Vanhempikin kunnossa oleva metsäperäkärry esim. voi olla vielä melko arvokas.   Silloin ehkä kannatti aikoinaan hankkia ko vehje omiin puun ajoihin.

    Pienkoneita kuten kaikkia muitakin koneita joutuu huoltamaan ja joskus korjaamaan , jos ei ole omaa taitoa siihen , nousee ki-kut helposti korkeiksi .

    Isompien koneiden omistajiakin on mennyt konkkaan, ei ole aina koneen koosta kiinni menestyminen.   Ja niitä keskikoisia koneketjuja toimii edelleen ainakin muualla kuin Keski-Suomessa jossa kuulostaa olevan vain yhden koon markkinat aina.

    derHorst

    Homma kannattaa sillä tavoin, että koneen saa tuntilaskutushommiin ja töitä on riittävästi. Työn tilaajalle / maksajalle homman pitää olla jotakin kautta perusteltavissa, jotta töitä ylipäätään olisi. Selvää lienee se, että pienkoneella ei pärjää nykyaikaiselle korjuuketjulle tehokkuudessa. Mutta on pienkoneella puolensa mm. työn jäljen mukaan. Pienemmän pääoman ollessa kiinni työmaatkin voisivat olla merkittvästi pienempiä. En tyrmäisi ajatusta, mutta tilaajalle tulevan lisäarvon kautta tuota pitää miettiä eli mikä olisi sellainen asia, jos tilaaja olisi riittävän tuntihinnan maksamaan. On niitä kohteita varmasti olemassa, joissa jälki on euroja tärkeämpää.

    A.Jalkanen

    Esimerkiksi virkistysalueiden hoito – kaupunkien puistoja on hoidettu jopa hevosmetsurin avulla.

    mehtäukko

    Sittenpä ei ollakaan tekemisissä talousmetsien kanssa. Jos joku pulittaa muun kuin työn tuotoksen+ laadun mukaan, maksaa vaan.

Esillä 10 vastausta, 21 - 30 (kaikkiaan 69)