Keskustelut Metsänhoito Autoilijat maksavat vakuutuksissaan porokolareista 15-20 miljoonaa euroa vuodessa

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 40)
  • Autoilijat maksavat vakuutuksissaan porokolareista 15-20 miljoonaa euroa vuodessa

    Poronlihan tuotanto on 1,5 miljoonaa kiloa/vuosi. Siitä saadulla tulolla ei kateta edes liikennevahinkoja. Tässäkään tapauksessa vahingonaiheuttaja ei joudu vastuuseen.

    Poronhoitoalueen nimellä kulkeva ekokatastrofi on 13 miljoonaa hehtaaria. Koko alue on mustalla muralla, puuttuu keskimäärin 20 senttimetrin jäkäläkerros.
    Koivu ei pääse uusiutumaan.

    Tällä hetkellä porovahingoista korvataan 2,6 miljoonaa euroa. Todelliset metsävahingot ovat miljardiluokkaa. Puhumattakaan koko ekosysteemistä.

  • Jätkä

    Kumpi onkaan syyllinen – Autoilija vai poro?

    Totuus lienee, että Lapissa etelän pellet kaahaavat kuin eivät olisi koskaan ennen päässeet ajamaan käytännössä tyhjällä tiellä.

    Jokaisen pitäisi tajuta, että poronhoitoalueella liikkuu poroja ja aika usein ne kulkevat tietä pitkin, tai ihan pientareilla.
    Poroon pitäisi suhtautua kuin lapseen, eli tajuta, että se on arvaamaton.

    Kun Anttoo ajaa lapsen päälle, hän takuulla syyttää lasta!

    Korpituvan Taneli

    Minulla on hyvin vähän kokemuksia poronhoitoalueelta.
    En siten lähde kiistämään Jätkän mielipidettä etelän miesten ajotavoista.

    Olin kerran siellä jossakin tilanteessa, jossa jonkun tienhaaran kohdalla Suuri (minun mielestä) tokka ylitti kiireettömästi tietä. tietysti pysähdyimme töllistetelemään.
    Tietä pitkin kulki autoja, ajokäyttäytyminen oli täysin kaksijakoista.
    Toiset löivät tokan nähtyään räikän ja kaasun pohjaan ja porot pomppivat kuka minnekkin. Jotkut hätääntyivät juoksemaan auton edellä jne. Yliajoja emme nähneet.
    Se toinen ajotyyli oli hiljentää ja pysähdellen ajaa joko läpi tai sitten pyshtyä töllistelemään tokkaa.

    Kummatkohan olivat paikkakuntalaisia ja kummat etelän ihmisiä.

    Terveisin: Korpituvan Taneli

    mehänpoika

    Aivan sama tilanne Lapin porojen kanssa liikenteessä kuin hirvien kanssa koko Suomessa. Autoilija maksaa tyhmyyksissään ja kiltisti vakuutuksissaan.

    Valtio on vetäytynyt kokonaan vastuusta vaikka hyväksyy nykyiset vahinkoihin nähden liian suuret eläinten määrät. Valtio selittää vetäytymistään sillä, koska autoilijan on mahdollista vakuuttaa ajopelinsä.

    jees h-valta

    On tuo jätkä kyllä hiukan omalaatuinen tulkitsija. Kummassakahan mahtaa olla liikenne sujuvampaa ja vauhdikkaampaa etelän moottoriteillä vai pohjoisen kuitenkin mäkisillä ja mutkaisilla paikallisteillä?
    Ei poroihin törmäily kyllä varmasti mistään tyhjän tien hurmoksesta johdu vaan aivan juuri eläinten arvaamattomista tielle tuloista. Jos sopivasti mäenkin takana on laumaa tiellä on aika mahdoton sitä törmäystä estää kun et aivan mihin vain voi autoa ohjata.
    Ite en myöskään juurikaan ole ajellut pohjoisen teillä enkä sinne haluakkaan mutta etelän niin paikallisteitä kuin moottoriteitä kyllä ja ajan kyllä huomattavasti mieluummin juuri moottoritietä. Yllätysriskit huomattavasti vähemmässä.

    wanhajätkä

    Ite en myöskään juurikaan ole ajellut pohjoisen teillä enkä sinne haluakkaan mutta etelän niin paikallisteitä kuin moottoriteitä kyllä ja ajan kyllä huomattavasti mieluummin juuri moottoritietä. Yllätysriskit huomattavasti vähemmässä.

    Joo ja pysykääki siellä, pellet. Norjassa on vielä lampaakki tiellä.
    Täällä on eletty tuhansia vuosia rinnakkain metsänviljan kanssa eikä siinä oo sen kummempaa.

    Jätkä

    Jesse hiljentää vain, jos huomaa tienreunassa hirvivaroitusmerkin, mutta jo kahdensadan metrin jälkeen on taas talla pohjassa.
    Kyllä sen verran pitäisi tajuta, kun ajaa poronhoitoalueella, että sieltä voi tupsahtaa milloin tahansa elikko tielle.
    Auton kuljettajalla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa nopeuteen ja jarruihin, ei kenelläkään muulla.
    Jos Lapissa on aina pirunmoinen kiire ja hoppu, niin miksi ihmeessä sinne pitää ängetä pilaamaan oma loma-aikansa ja myös muiden…

    Gla

    Anton vähättelee. Ylen mukaan ”porovahingoista korvataan noin 2,6 miljoonaa euroa vuosittain ja ajoneuvojen osalta 15–20 miljoonaa euroa.”

    Autoilijat maksavat korvaussumien lisäksi vakuutusyhtiön kiinteät kulut ja voitot. Liikennevakuutusten osalta näin joskus tilaston, jonka mukaan korvatut summat oli noin puolet siitä, mitä vakuutusyhtiöille maksettiin.

    jees h-valta

    Porot kuuluu aitauksiin tai toisinpäin eli tiet aidataan. Porot olisi niiden omistajan vastuilla yhteiskunnan huomattavasti halvempaa aidata.

    Metsuri motokuski

    Viime viikolla palasin Lapin reissulta ja poroja oli tiellä kuten aiempinakin vuosina. Hyvin niiden kanssa pärjäsi varsinkin valoisan aikaan ajaessa. Olihan niitä teillä mutta poro ei ole samanlainen ylittäjä kuin hirvi. Maantie on porolle luontainen alue ja se liikkuu siinä rauhallisesti tai sitten hölkäten. Hyvin ehtii väistää. Hirvihän ryntää tielle ja saattaa jopa seisoskella tienvarressa ennen ylitystä. Onneksi hirvi on ylityksissä hyvinkin paikkauskollinen ja kun huomioi liikennemerkeillä merkatut hirvivaara-alueet niin on jo aika pitkällä.

    Kyllä meillä kuskeilla pitäisi sitä valpautta olla seurata myös niitä tienvarsia joista niitä yllätyksiä ilmaantuu. Me ihmisethän olemme ne tiet rakentaneet joten jos oppisimme myös liikkumaan niillä.

    jees h-valta

    Isot eläimet ja liikenne sopii perin huonosti yhteen palettiin joten olettaisin että liikennöintiä tarvitaan mutta elukoita siellä tiellä ei tarvita. Joten aitauksiin kaikki kotieläimet kuten porotkin.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 40)