Keskustelut Metsänhoito Auto ja yksityiset metsätiet

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 44)
  • Auto ja yksityiset metsätiet

    Merkitty: 

    Kuuma puheen aihe.Autoverotus ja maksatus yksityisten teiden kuten monesti metsä-autotiet ovat.Mustalla laatikolle kehittyvä tiemaksut.Alkuaan kk.tai vuosi maksut.Sitten paikannin.Milläs p. eroittaa ,että ajan yksityisellä tai täysin omalla tiellä.Rahastaa ne meitin,sanoo kumminkaima.

  • Visakallo

    Ymmärtääkseni musta laatikko mahdollistaisi jakossa myös yksityisteiden ajoseurannan ja rahastuksen siten, että tiehoitokunta tekee sopimuksen operaattorin kanssa. Tieosakkaille tietysti eri taksa kuin ulkopuolisille. Katsotaan nyt, mitä tuleman pitää.

    jees h-valta

    Tieosakkkaat maksaa kait osuutensa mukaan maksua suoraan vuotuisena joten ei kait sitä enää uudesti sentään aleta rahastaa. Mutta juuri nytkin kun tulin metsästä pimeässä sinne vielä pyrki valkoinen bemari vaikka ei mitään asutusta tai vastaavaa sen tien varrella. Otan aina rekisterikilven tiedot ylös jos ilmenee jotain jälestä päin.

    Rane2

    Radiossa oli juttua tuosta ensi vuonna uusissa autoissa pakolliseksi tulevasta (EU -määräys, ei Sipilän) seurantajärjestelmästä.Autonvalmistajilla on siis tieto siitä missä auto on menossa.Vakuuttavat ettei tieto vuoda minnekään.Mutta kaikki tieto nykymaailmassa hakkeroidaan ennemmin tai myöhemmin.Kiinnostuneitahan riittää,verottaja,CIA,FBI,GRU FSB,KGB HIFK…

    harrastelija

    Meneepä spekulaatiot monimutkaiseksi. Valtakunnassa on aika monta erillistä tiehoitokuntaa ja yksityisteitä. Se, että tiehoitokunnat rahastaisivat ohimeneviä autoja tuntuu utopistiselta.

    Jos autoilua seurataan lisälaitteella ( miksi tarvitaan lisälaite, kun autoissa on sinetöidyt mittarit), niin olisiko tarkoitus saada km:t eritasoisilta teiltä?

    Paljon yksinkertaisempi on, että yksi taho (valtio, yhtiö) kerää tienkäyttömaksut ja jakaa niitä anomuksien ja harkinnan mukaan eri teiden kunnostuksiin.

    Visakallo

    Kyllähän yksityisteille jos mille olisi tervetullutta uuden tekniikan hyödyntäminen. Ennen ajoseuranta tapahtui livenä ikkunaverhojen raosta, mutta eihän se enää toimi, kun ei teiden varsilla juuri ketään asukaan. Nykytekniikalla ei ole mitään ongelmaa erottaa yksityisteitä omaksi laskutusyksikökseen. Pitää muistaa sekin, että enenevässä määrin hiljaisia valtionteitä muutetaan yksityisteiksi. Meilläkin päin niitä on jo useampia, vaikka ollaan Etelä-Suomessa.

    Jätkä

    Valtio kerää jo nyt moninkertaisesti tienkäyttömaksut ja jakaa niistä murto-osan teiden hoitoon ja jopa uudistusrakentamiseen.

    Pitäisi vain valtion antaa kaksin – kolminkertainen määrä rahaa niille, joilta sitä on kerättykin.

    jees h-valta

    Olisi nimenomaan suotavaa saada myös satunnaiskäyttäjät maksamaan yksityistien hoidosta. Ja vaikka yksi -kolme kertaa sallittaisiinkin vuodessa olisi joku mahdollisuus puuttua säännölliseen toisten rakentaman tien hyväksikäyttöön. Kun niitä luspereita aina piisaa jotka tekevät tarkoituksella filunkia niin pitkään kuin mahdollista. Hevosiin vielä seurantasiru korvalehteen.

    MaalaisSeppo

    Tiehoitokunnan toimitsijoilla, on kyllä riittävästi jo nyt puuhaa. Satunnaisten kulkijoiden rahastamisen vaatiminen lopettaisi monen toimitsijamiehen hommat siihen paikkaan.

    Visakallo

    Operaattorithan sen autoilijoiden rahastamisen hoitaisivat ja tilittäisivät rahat tiekuntien tilille, toki perisivät välistä oman provikkansa. Voimme vain arvailla, kuinka kauan kunnatkaan enää avustavat yksityisteitä. Valtio vetäytyi siitä jo 20 vuotta sitten.

    Tolopainen

    Autoilua on turha mitenkään alkaa kehittää. Lisää veroja ja maksuja niin kaikki ovat tyytyväisiä, ei mitään verohelpotuksia Ei niitä kukaan tarvitse, jos on varaa ostaa uusi auto, on siitä varaa antaa muutama tonni yhteiseen kassaan. Rahat tulevat palveluina takaisin. On varaa laittaa lisää peltipoliiseja, jotka tuovat lisää rahaa valtiolle eli tällaisia myönteisiä vaikutuksia saadaan aikaan nostamalla autoveroa.

Esillä 10 vastausta, 1 - 10 (kaikkiaan 44)