Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

• Tämä aihe sisältää 2,833 vastausta, 65 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 4 viikkoa, sitten KurkiKurki toimesta.
Esillä 10 vastausta, 2,751 - 2,760 (kaikkiaan 2,834)
  • Aukon tuottomenetelmät

”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

• 140ärrä

Bioenergianeuvojan sivuston mukaan 1 pino-m³ on 0.67 kiintokuutiota, eli vuoden -74 kiintokuution hinta koivukuidulle on ollut 25.96€.

Berza

Eli reilu 150 mk, tuohon ei liene laskettu rahan arvon muutosta.

Perkon 15 mk tuntuu mitättömälle, ei sillä uuden veroisia saabeja ole ostettu🤔

Visakallo Visakallo

No, eipä noita Perkon juttuja muutenkaan ole tarkoitettu niin vakavasti otettavaksi. Menevät siinä sivussa kevyenä palstantäytteenä.

140ärrä

Siis vuoden 1974 15mk on viime vuoden reilu 17€, rahan arvon muutos huomioon otettuna.

Visakallo Visakallo

Saab 99 maksoi vuonna 1973 uutena 30 000 markkaa. 15 markan kuitupuuta olisi mennyt sen ostamiseen siten 2000 mottia.

Perko

Just’ kuin  visa  muutamat naapuri  arvosteli ostostani.  Yks’ kaverini  ei halunnut uskoa lauantainreissulla minun autoksi,  pyysin kuskiksi kun hän oli ammattirahtari, kyseli muilta kenen auto tämä on.  Silläkin tavoin  edelleen   ihminen paljastavan syvimmän sisimpänsä.

Hieman siitä  puukaupasta;  se oli  pystykauppa jonka minun luotettu kauppakumppani hoiti tietysti  ns  kantohinnalla.  Aikaisempi kauppa meni samoin; ” jatka opintoja et sie jouva  mehtään”, sanoi hän  ja maksoi  hankintahinnan.     Olisin tuon  tehnyt  itse hankintana  mutta pyysivät  viranhoitoon niin  katsoin olla häiritsemättä  omalla  hommalla  vastuulista tehtävää!

Visan epäilyksistä, koska hän ei pysty hyväksymään, että joku muu voisi omistaa jotain niin hienoa.  Käytös paljastaa  syvimmät tunteensa ja epävarmuutensa, mikä on tyypillistä, kun ihmiset kokevat kateutta. Kateus voi siis johtaa siihen, että ihmiset kyseenalaistavat toisten saavutuksia tai omaisuutta sen sijaan, että olisivat onnellisia toisten puolesta. Näin olen lukenut.  Minä tunnen  Visan myötä iloa niistä hänen asunnoista  ja Saab autoistasi, ja etenkin kun ne ovat Helsingissä .

26, 00 €   motti pystyhinta,  eikös se ole  lähellä nykyistä tarjouksia.

Visakallo Visakallo

60 m2 kaksio Kruunhaassa maksoi vuonna 1973  65 000 markkaa.

140ärrä

Mitä opimme tästä? Asuntojen hintojen nousun takana ei ole ainakaan raakapuun hinnan nousu ollut.

Perko
    Berza

No 15 mk ja oletettu 200 mottia tekee 3000 mk. Vuonna 74 sillä sai käytetyn fiat 600.n. Tiedän, kun juuri itse sen silloin ostin.

Saabit olivat käytettynäkin 20000 mk.n tiedoilla jos se oli vähän ajettu ja minun valuutoilla ei tuota tuolloin voinut kuin haaveilla. 100 a datsunit olivat käytettynä 10-15 h

Esillä 10 vastausta, 2,751 - 2,760 (kaikkiaan 2,834)