Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 2,314)
  • Aukon tuottomenetelmät

     

    ”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

    Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

    En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

    Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

    ”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

    Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

  • Perko

    Kuules Puuki ,  mie oon luonnonlahjana saanut kyvyt.  Miulla on puhelimessani ohjelma  jolla kuvasta saa  paljon tietoa, se AI  paholainen   selvittää  monta juttua.  Käyppä Puuki  katsomassa  miten ovat %  siellä paikanpäällä.  Visan kanssa  duettona  ja muutama mopokuski Tolpan johdolla tausta stemmoja kuorossa laulatte miut suohon.

    Puuki

    Luulet vaan. Uskotko itse noihin juttuihisi ? Se onkin sitten vaikeammin parannettava vaiva.        Millään ohjelmalla ei selvitetä karttakuvasta metsän tunnuksia  tarkasti.

    A.Jalkanen

    Ei kuvasta näy myöskään varttuneen kuusikon kasvu. Se voi olla kuutioissa ja euroissa vielä tyydyttävä.

    Perko

    Visa   saa vahvistaa  miten on juttu, pitääkö paikkansa..   Yritän kehittää  silmin katsomiseen  määrittää ikää  kuin ihmisestäkin  ja  kasvun.  karkeaan määritykseen  kykenee  palstalaisista jokainen  ainakin  ne jotka ovat minun metsiäni arvostelleet niitä edes näkemättä.    Ovatko ne oikein  tai ei on  miulle sama.

    Ammatti Raivooja

    Arvometsän metsuriohjelma? Kaikilla organisaatioilla on jo kuviin perustuva ohjelma mikä ehdottelee metsänomistajille kaikenlaista. Itse pidän kuitenkin vielä metsään.fi tarkempana. Ne ohjelmat tahtoo olla sellasia et ne ehdottaa puunmyyntiä kun kasvu on loppunut vaikka tilanne olisi minkälainen tahansa.

    Etenkin tuon 90-vuotiaan kuusikon todellinen ikä olisi kiva tietää jos ai laskee puuston iän ilmakuvasta ja kuusikko on nuorempana isompaa visakallon metsässä.

    Puuki

    Visa vahvisti jo ; ”Paatunut satusetä ja tarinankertoja ”.

    Visakallo

    Voin tosiaan vahvistaa, että aivan kaikki Perkon ”arviot” ovat täysin pielessä, eli täyttä satua. Perko itse vahvistaa yhä vahvemmin itsensä pelkäksi satuilijaksi.

    Ko. tilan oikeat luvut ovat:

    Puusto 141 M3/ha (yht. 17 655 M3) tukkia 8481, kuitua 8543, muu 631 M3

    Kasvu: 7,06 M3/ha (5%) yht. 884 M3/v

    Aukeat 0%

    Taimikot < 1,3m  5%

    Taimikot >1,3m 12%

    Nuoret kasvatusmetsät 28%

    Varttuneet kasvatusmetsät 46%

    Uudistuskypsät metsät 9%

    Visakallo

    Seuraavaksi Perko voisikin tehdä oman ”arvionsa” paikasta Ihantolantie 27, 19540 Koitti.

    Ammatti Raivooja

    Joo arvonmetsän sivuilla tolla tehdä metsässuunnitelmia ja puiden kasvatusohjelmia. Saattaa vähän heittoa olla. Muut käyttävät hakkuupotentiaalin etsimiseen et ei ihan noin paljoa oikeasti vielä pysty. Mut fake it til’ you break it?

    mehtäukko

    Eikös tuo kaksosten sooloilu ole nähty, kun potaskan viljely on vertaansa vailla. Toinen tohelo toistamiseen syyttää menetelmää siitä, että on th tai harvennusrästejä miljoonia hehtaareita. Itse on kuitenkin puuroillaan sotkemassa asioita suunnasta jos toisesta.

    Varsinainen tallintakunen.

Esillä 10 vastausta, 1,801 - 1,810 (kaikkiaan 2,314)