Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

Esillä 10 vastausta, 1,761 - 1,770 (kaikkiaan 2,323)
  • Aukon tuottomenetelmät

     

    ”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

    Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

    En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

    Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

    ”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

    Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

  • Visakallo

    Raivasin tänään laanin paikkoja vuonna 1996 kylvämäni männikön 2. harvennusta varten, joka tehdään nyt syksyllä. Ei täällä Perko missään ddr-loukussa olla, vaan enemmänkin rahantuloloukussa. – Mites ne Perkon puukaupat edistyy, nyt on muuten hinnat ihan kohdallaan!

    Ammatti Raivooja

    Ok.

    Raivaaja sijoitusneuvojana? Mulle on ihan ok, että kaikki liikenevät sijoitetaan UPM:n. Itse sijoitin bitcoin trackeriin kun bitcoon oli 8000$ (tosin myyny jo ajat sitten) ja bitcoin melkolailla tyrmättiin täällä, joten ala niistä ainakaan täällä höpöttämään kun en tule itse sen viisaammaksi.

    Sijoitusneuvoja raivaajana? Siinä voi käydä sijoitukselle ihan yhtä huonosti.

    Itse en näe JK:ta millään tavalla raivaustyötä uhkaavana, päinvastoin, siinä missä kuusentaimikko sulkeutuu parin raivauskerran jälkeen, loppuu raivaamine mutta etelässä kun sinne JK metsään aina paistaa valo niin syntyy jatkuvasti randomia ja ne eivät ikinä tukahdu, niin se raivaamaan jatkuu ja jatkuu.

    Puuki

    Ei kyllä typerämpää ajatusta metsään sijoittamisen saralla löydy kuin jk-firmojen lanseeraama : ”nykyhetken päätehakkuutulot kuuluu menneen puusukupolven tuloihin joten niitä ei pidä laskea mukaan tuloihin.”  Miettikäähän vähän itsekin jk-firmojen peesarit mitä tuo lause pitää sisällään.  Se on kaukana järkevästä ajattelusta ja metsätalouden kannattavuuden arvioinnista.

    Visakallo

    No, kun sitä jk:ta ei millään muulla konstilla saa näyttämään kannattavalta, vaikka tekisi kaikki mahdolliset silmänkääntötemput.

    Ammatti Raivooja

    No on joo, mäkään en aluksi ymmärtänyt miksi havut ovat edellisen puusukupolven tuloja eikä niillä voi ostaa taimia. Nyt tuo järjetön ajatuksen juoksu avautu. Ajatus on siis, että firmalla on 0e rahaa ja maa, missä on aukko. Tuostahan voisi jatkaa, että firma joutuu lainaamaan rahaa, että saa taimet sinne. Ja miten riskialtista ku kuka lainaa rahaa, nii i, pitääkö ottaa kulutusluottoa. Eipäs oo sille 2000eurolle keksitty laskea lainakorkoa.

    Visakallo

    Olen nähnyt myös laskelmia, että jk-metsä on ikään kuin tullut taivaanlahjana omistajalleen, eli ei mitään hankintakuluja! Miten sellainen on oikeassa elämässä mahdollista?

    Perko

    On  kerrottu tulot , toistan, keskituotto  oli 1170 € ha / v  keskiverto  kohalta.   ja  Timppa kertoi omansa.  Muut eivät ole kurahtaneet mittää  niin ovat kuin  kusi lahkeessa vaitonaisia!

    Vasta syksymmällä  vilkaistaan  listoja mitä on seuraavassa myynnissä  noin lupasin jo yhelle kysyjälle , oli kuulema hyvää hintaa tarjolla, en viitsinyt  kysellä  enemmin. Laittoi kalenteriinsa ajan milloin tulee.  Auttoiko tämä  Tolopaista?     Olishan se  T.n  mehtäkin  tuottanut  jotain mutta nyt pelkkää menoa ja hikisiä paitoja.

    Visakallo

    Perko ei taida lukea meikäläistä ihmiseksi ollenkaan, vaikka olen kertonut useammankin tilani luvut hyvin tarkasti, eritellyt tukit ja kuidut, ilmoittanut hakkuukertymät ja pinta-alat, sekä kutsunut paikan päälle katsomaankin. Mitä olen tehnyt Perkon mielestä väärin?

    Tolopainen

    Perkolla pää on kuin lottomylly. Jos karsit mielikuvituksesta 90% pois, saatat saada jotain järkevää aikaiseksi. En viitsi niin pieniä puukauppoja tehdä, jotka alittavat kuukaisitulon, joka tulee pyytämättä.

    Perko

    Visan pitää julkaista tilatunnus!

Esillä 10 vastausta, 1,761 - 1,770 (kaikkiaan 2,323)