Keskustelut Metsänhoito Aukon tuottomenetelmät

Esillä 10 vastausta, 1,061 - 1,070 (kaikkiaan 2,301)
  • Aukon tuottomenetelmät

     

    ”Entinen leppää kasvanut hakamaa hakattiin aukoksi ja istutettiin koivulle.  Koivu kasvoi erittäin hyvin, mutta vielä paremmin kasvoivat lepät.  Monta vuotta peräkkäin sain perata sitä kuviota ennen kuin voitin ne lepät.”

    Toinen tapaus oli entinen leppää kasvava niitty.  Harvensin leppiä niin paljon kuin uskalsin ja istutin kuuset sekaan.  Olinko harventanut liian vähän vai liikaa vai mistä johtui, etteivät ne kuuset menestyneet.

    En kyllä suosittele leppien hyödyntämistä.   Kaikki nurin ja koivua tilalle, jos hirviriskiä ei ole.  Muuten kuusta.

    Kun kasvattaa kuusikon täystiheänä ja sitten istuttaa uudet taimet nopeasti, niin ne kasvavat nykyään niin hyvin, ettei heinettyminen pysy perässä.”

    ”Harsintahakkuun poistuma on yleensä n. 80- 100 mottia/ha ja tukkiosuus n. 60  % , parhaimmillaan n. 70 % .

    Tavallista harvennusta parempi kantorahatulo edellisessä harsinnassa  (20 vuotta sitten) ei riitä korvaamaan kasvutappion kuluja koska silloin pitäisi ottaa laskelmaan mukaan myös alunperin (päätehakkuu/jk) tulleet  tuloerot.   Jk:n heikompi yksikköhinta, pienempi poistuma ja pystyyn jääneen puuston pääoma-arvo korkoineen nykyhetkeen laskettuna (verrattuna tasaikäisen vaihtoehdon uudistuskuluihin ).”

  • Puuki

    Minä tiedän tasan tarkkaan miten vertailuja tulee tehdä. Elä jovaini tule sinä ainakaan neuvomaan.

    Tolopainen

    Mites minun pitäisi toimia, kun minulla on 60v metsäpalsta 1.2ha ja siinä on puuta vähän yli 6k€ edestä. Jos  myyn siitä 6k€:lla jäljelle jää hehtaarille pari koivua. Riittääkö se metsäkeskukselle, minulle ei.

    Timppa

    Tolopaisen 1,2 ha on ihan hyvä esimerkki.  Uudistuskulujen ja verojen jälkeen jää noin 3000 euroa.  Ei siis joudu sijoittamaan omaa rahaa.  Kannattaa uudistaa ja sitten nauttia kuvion hyvästä kasvusta tulevina vuosina.

    Perko

    Tolopaisena mie tekisin  just’  sen mikä tuntuisi ihestä parhaalta.  Jos on näkösällä niin siitähän saa  jopa  tilataidetta !

    Visakallo

    Eihän nykyisin oikein pystykään maksamaan uudistamisesta ainakaan puista saatavilla rahoilla, kun puukaupasta tulee bonukset, joita ei saa rahana, vaan ne käytettävä uudistamiseen tai raivaamiseen, yms. Sitten tulee vielä monta tonnia risuista ja kannoistakin, ja muutaman vuoden kuluttua istutuksesta Metsäkeskus työntää taas Metka-rahaa varhaisperkaukseen.

    Tolopainen

    No en myy keskenkasvuista metsää, kun kasvu on  6 m3 vuodessa, saan siitä 10v päästä lähes 100% enemmän rahaa toivottavasti. Harvennusta ei viitsi tehdä, kun tulee sen jälkeen tuulituhoja.

    Perko

    Noin jos  on meren ranta lähellä niin  tuulet kiihtyy ja kaksinkertainen nopeus nostaa energia nelikertaiseksi.  Siellä rannikonpuut ovat valikoituneet  paremmin tuulta kestäviksi kuin  sisämaassa.   Oma  maapohja on kohtalaisen   epätasainen niin tuulet  ovat pinnassa pyörteistä  eikä  kunnon vihuria synny.

    Jovain

    Puuki laskee vaan haluamiaan tuloksia. Ei ole tarvinnut tehdä jk metsästä ensimäistäkkään puukauppaa, joka olisi jäänyt jaksottaisen metsää heikommaksi. Tai olisi ollut tarve kohottaa jk rofiilia, eli kompensoida hoidon paremmuutta jaksottaisen alemmilla tuotoilla. Ei ole käynyt mielessäkään. Meneekö jaksottaisessa heikosti, kun tarvitaan nosteeksi jk:n alemmat tuotot, puukaupan bonukset, risut ja kannot ja vielä Metka avustukset jne.

    Puuki

    Sitä tavaraa ja sillä tavalla korjattuna myydään mistä ostaja maksaa parhaiten. Sillä tyylillä tulosta tehdään.

    Jovain

    Puuki laskee vaan omansa, minulle laskentapapa ei kelpaa. Ei senkään puolesta, että todistelet paikkansa pitämättömillä väittämillä jaksottaisen metsänhoidon paremmuutta.

Esillä 10 vastausta, 1,061 - 1,070 (kaikkiaan 2,301)