Keskustelut Metsänhoito Alikasvoksen säästäminen

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 224)
  • Alikasvoksen säästäminen

    Naapuritilan omistaja päätehakkasi noin hehtaarin rauduskoivikkonsa ja oli teettänyt hakkuun manuhakkuuna. Samassa yhteydessä hakattiin männikköä motolla. Mitä etuja tässä saavutetaan? Koivikon alla ollut kuusialikasvos oli säilytetty, mutta onnistuuko alikasvoksen suojelu lopulta paremmin metsurityönä vai motolla? Onko metsurityöllä muita puoltavia tekijöitä?

  • pihkatappi

    Samaa mieltä jätkäpätkän kanssa kuvasarjan kuvista. 4 kuvan kuusikko näyttää hyvältä ja 5 kuvassa motonpuikoissa on tehty voitava. Eikös kuvasarja osoita lähinnä sen että motolla yläharvennus onnistuu, kun vain kuljettaja osaa ja tahtoo.

    Koivujen lahot tyvet eivät ole kuusen maannousemaa, kun kuusen maannousema ei koivuun tartu. Toisaalta, jos on männyn juurilahoa, tilanne on vielä pahempi. Tuo lahohan voi johtua vaikka mistä, ei kuitenkaan melko varmasti siitä johdu että alle on noussut kasvatuskelpoinen, paikoin peräti hyvä kuusentaimikko. Ei tarvi istuttaa, heinätä, eikä varmaankaan edes harventaa, ennen pikapuoliin tapahtuvaa ensiharvennusta.

    jees h-valta

    Kun vain kuljettaja osaa ja tahtoo. Ilmeisesti osaa mutta ei tahdo. Onhan se ikävää haastaa itseään kun on hiukan myöhemmällä iällä moton puikoihin pompannut mutta olisihan tuo työn haaste joskus aina kaikillekkin hyväksi ikään katsomatta. Arvostaisi sitten taas niitä mukaviakin hommia paremmin kun välillä pitää vähän reuhtoa.

    Gla

    AJ: ”. Olisi mielenkiintoista tutkia onko maannousemalla ja boorin puutteella yhteys.”

    Veikkaan, että mikä tahansa stressitekijä altistaa puustoa tuhoille. Ehkäisevänä tekijänä ei siis ole boori, vaan stressitekijän poisto.

    Tuosta suorittavan kuvasarjasta olen samaa mieltä kuin jees. Totesin jossain, että kyse on suunnitelmallisuudesta.

    Jätkä

    Kuvasarjan mukaisen metsän käsittey olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Onko kyseessä ollut ”Verhopuusto”, jonka tarkoitus on käytännöss’ aona suojata kuusentapikkoa hallalta. Lähtätilanteen mukaista ryteikköä ei voi kunniakkaasti hakata MOTO:lla , jälki on parhaassa tapauksessa viimeisen kuvan mukainen.

    Hieskoivun täsi-ikäisyys tulee vastaan jo nelikymppisenä, ja jos maaperä on routivaa tyyppiä, alkaa koivun persauksen repeämään ja laho valtaa tyven. Kuitenkin on jo sata vuotta opetettu, että verhopuusto poistetaan, kun aliskasvos on päässyt hallarajan yli.

    Kun tilann kuitenkin on päässyt ykköskuvan mukaiseksi, niin ylispuukoivut olisi pitänyt poistaa MANU-hakkuuna ja kaataa rungot niin, että okasinen latvus tömähtää ajouralle. Tollo ajamaan pitkäpuomisella metsäkoneella, niin pöllit tulevat palstalta nätisti.

    jees h-valta

    Pitäisi, pitäisi joo. Mutta motollakin pystytään (kun halutaan) aivan samoihin kaatoihin kuin manuhakkuullakin. Kaadetaan aukkoihin ja urille se oksainen latvus. Kun ajouria on kuitenkin parnkymmenen metrin välein ei ole mitään mieltä ryskiä ylispuilla jäämäpuustoa paskaksi. Kaadetaan ja puidaan korkeintaan tyvitukki jos tulee. Latvus otetaan kierroksen seuraavalta uralta sieltäpäin puintiin. Olen ollut moton kyydissä seuraamassa tällä taktiikalla tehtyä koivujen ylishakkuuta. Ei tarvitse vetää kuusikon läpi latvusta. Mutta tämä on hiukan hitaampi tapa ja vaatii hieman viitseliäisyyttä. Jota ei ole kaupan vaan sitä pitää erityiskohteella olla päänupissa varastossa. Kun aiemmin Metsuri motokuskikin päätteli ettei kiirutta seuraavalle työmaalle pitäisi olla niin mikä ihme ettei toimintaa voi sopeuttaa leimikon mukaan?

    Tolopainen

    Moto soveltuu hunosti ylispuuhakuuseen ja siksi olen tehnyt sitä moottorisahalla ja metsäkärryllä, rungon voi kaataa parinkymmenen metrin päästä uralle päin ja karsia siinä. Senjälkeen vedetään kuormaajalla kärryn viereen, katkotaan ja nostetaan ajoneuvoon, pari kuormaa tekee helposti päivässä. Pahin virhe tietenkin on tehty jo silloin kun ylispuita on jäänyt liikaa ja ne ovat päässet liian isoiksi. Tuottavin koivu on se, jonka on raivaussahalla poistanut

    Jätkäpätkä

    Ei se pelkkä latvus ajouralla pelasta yhtikäs mitään jos runko kaatuu suoraan aluspuuston päälle. Motohakkuussa karsintatavan lisäksi toinen ongelma on ettei kuljettaja näe kouralta puun oikeaa kaatolinjaa vaan alikasvos puita jää suoraan kaadettavien runkojen alle. Ei manuhakkuussakaan kaikkea voi kaataa uraa kohden, on katsottava sopiva väli mihin kaataa että alikasvos vaurioituisi mahdollisimman vähän. Tietysti jätkälle ei ole ongelmakaan tehä sitä sahaus läjäänheitto kaato työtä, tuollaiset koivuthan nätisti parimetriä kannolta heittää valmiisiin kourakasoihin.

    Jätkä

    Haluaisnpa nähdä sen kun Jeessi istuu ohjaamossa, ottaa kaksikymmentä metriä pitkän koivun ajourien puolivälistä (n 10 metrin päätä) ja kaataa sen niin, että latvus tulee ajouralle.

    Sekin on – että isoa, leveäoksaista koivua vedetään ”vastakarvaan” aikamoinen kuusentaimien lahmaaminen. Tosin Harvainvallassa ei ole tyvilaho minkäänlainen riesa – ainakaan Jeessin metsässä – Mutta tuolla menetelmällä se perikunnan metsänhoitajalle on.

    Puuki

    Kuvissa on kantovesoista syntyneitä koivuja. Lahoa niihin tulee melkein aina.

    Luulisi että nykyään motokuskitkin olisi jo kurssitettu ylispuuhakkuiden tekoonkin. Osa leimikoista on ylispuuhakkuita ja jk:n leimikoitakin luulisi tulevan silloin tällöin korjuuseen.

    Riippuu tietysti tapauksesta mikä olisi paras tapa motolla puida ylispuut pois. Jos on esim. isoja koivuja joissa latvus on supistunut pieneksi, onnistuu hyvin jos/kun sen latvan saa suunnilleen ajouralle kaadossa. Manuhakkuussa se etu että voi paremmin kaataa sopiviin väleihin.

    suorittava porras

    Jesselle toteaisin ,että ylispuuhommiin voisi löytyä mielenkiintoa ,jos korjuusta maksettaisiin kasvaneen työmäärän edellyttämä käypä korvaus. Kun ei makseta , yritetään tehdä homma niin ,että kannattaa. Kikkailuihin ei ole aikaa eikä varaa. Puu teriin ja mahdollisimman nopeasti karsittuna ajokelpoiseen kasaan. Jos halutaan parempaa palvelua ,se vaikuttaa työn hintaan. Ylispuuhommat ovat lähes järjestään tappiollista toimintaa.

    Mitä kuviin tulee , kaadoin ylispuukoivut koneesta poispäin tilavimpaan mahdolliseen aukkoon puiden välissä , ja puin useita runkoja siirtelykaatona samaan kasaan puomin alle. Koko puunkäsittelylinjaan oli suora näköyhteys ,jolloin oli mahdollista välttää pystyyn jäävien runkojen vaurioituminen. Kun runkoja vedellään sivusuunnassa , synty katvealueilla helposti runkovaurioita jääviin puihin.

    Oma lukunsa on ylispuusavotat kaksivuorotyössä pimeään aikaan. Tuolloin joutuu kaatelemaan runkoja summamutikassa ,jonka surauksena jälki voi olla lähes mitä sattuu. Ajouralta ja koneesta poispäin kaatamalla ja puomin alle karsimalla ja kasaamalla selvitään pienemmillä vaurioilla pimeässäkin.

    Olen kertonut ylispuiden korjuuongelmista siksi , että metsänomistaja tunnistaisi ylispuumenetelmän riskit. Korjuu on epätaloudellista eikä korjuuvaurioilta voi välttyä. Metsänomistaja katselee kuitenkin hakkuun tuloksia lopun elämäänsä ja kestää seuraukset. On siis hyvä tietää eri toimintamallien uhkat ja mahdollisuudet.

    PS. Leimikolta ,jolta kuvat ovat ,tein runsaat 1500m3 pelkkää koivukuitua.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 224)