Keskustelut Metsänhoito Ajourat kuin valtatiet ja metsä harvaa

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 71)
  • Ajourat kuin valtatiet ja metsä harvaa

    Tällainen artikkeli oli alkukesän Metsälehdessä.Juttu käsitteli ensiharvennusta Uuraisilla.Kerrottiin että hyvät tukkipuuaihiot oli kaadettu jo kuitupuuna.Liianleveät koneet vs Ruotsi vaatii leveät ajourat.Sanottiin,että puuston pieni litrakoko oli vaatinut pistämään harvaksi.Kukaan ei ole halukas kustantamaan kohonneita hakkkuukustannuksia.MO vaaatii hyväää hakkkujälkeä ja suurta kertymää

    Minulla ensiharvennusta odottavia männiköitä.Olen vähän tehnyt hankintahakkuita,mutta hakattavia hehtaareita ihan liikaa.Kapeampia ajokoneita ei juurikaan löydy.Jos EH tehdään pienemmillä koneilla kostautuuko se 2-harvennuksessa ?Olisiko viisasta nostaa järeyttä,mänty ei mielestäni kärsi tiheydestä eikä hyödy väljyydestä siinä kuin kuusi.Raiskattu männikkö ei ole mikäään ilo kaikkien Mota-rusiskutteluiden jälkeen

     

     

  • suorittava porras

    Voi olla ,että parhaat kuskit istuu niiden isompien koneiden ohjaamossa. Jälkikin on sen mukaista. Risukkopalstat ohjautuvat luonnostaan vähemmän kokeneille. Kokeneet eivät lähde huonoihin olosuhteisiin mainettaan eikä yrityksen mainetta pilaamaan. Osaavista kuljettajista saadaan paras hyöty niillä kohteilla , jotka on viritetty hakkuukuntoon ja puuta kertyy pinolle otsaa rypistelemättä.

    Tuolla jo aiemmin mainostin Ketolan tekstiä. Mukava huomata ,että samanmielisiä on muitakin. Mies ,joka osaa asiansa!

    jees h-valta

    Muistuupa mieleen eräs otsikko: Risuillakin rahaa! Kertymä omasta haapalatvuskasasta olikin tuplat jopa Kumekon ostajan arvioon nähden. Aika merkittävä lisä puukauppatuloihini tälle vuodelle.

    Rane

    ”Parhaat kuskit istuu niiden isompien koneiden ohjaamossa,Jälkikin on sen mukaista.”

    Metsien ensimmäiset harvennushakkuut ovat usein liian voimakkaita | Metsäkeskus (metsakeskus.fi)

    suorittava porras

    Rane ei taida muistaa ,että kokemattomat laitetaan enskoille harjoittelemaan.  Kokemuksen karttuessa osaavimmat siirtyvät paremmille mestoille. Vähäisen kokemuksen kausityövoimaa käytetään enskoilla paljon samoin ”halpoja” koneita ,jotka ovat pienehköjä ja käyttöikänsä ehtoopuolella. Kun lisäksi kohde ei ole raivattu ja jo valmiiksi huonossa hapessa ,ei jälki välttämättä täytä odotuksia.

    Puuki

    2-harvennuksella ei ajourien leveys tai niiden paikka ole enää haitolla jäljelle jäävän metsän kehitykselle kuten on ensiharvennuksen jälkeen, kun puusto on  tiheämpää.

    Jotkut on tutkineet eh:n kannattavuuden (yhtiöille) parantamista tekemällä hakkuun vain urilta ja pistourilta.  Siinä vasta huono malli metän kannalta mutta korjuukustannuksiahan se alentaa tietysti.  Nykyisillä kotimaisilla kuitupuun hinnoilla ei ole puunhankinta kallista yhtiöille vaikka ensiharvennukset tehtäisiin kunnolla .   Pienkonelisänkin voisivat ihan hyvin  kustantaa nostamalla  kantohintoja , jos missä niitä koneita enemmän tarvittaisiin (pohjoisessa varsinkin jossa on paljon ensiharvennusrästejä).

    suorittava porras

    Pienellä koneella ei pohjoisen lumisissa olosuhteissa pärjää. Tarvitaan isot pyörät , runsas maavara ja paljon voimaa. Nämä pienten koneiden kannattajat eivät tunnut tietävän ,mitä seuraa ,kun laitteen kapasiteetti ei riitä. Osa korjuuvaurioista johtuu nimenomaan siitä.

    A.Jalkanen

    Metsien hiilinielun kasvattaminen harvennusvoimakkuuksia alentamalla ei sovi yhteen ilmastonmuutokseen ja sen lisäämien tuhoriskien kanssa. Kari Mielikäinen kirjoittaa Makasiinissa vastauksena päätehakkuun ajankohtaa koskevaan yleisökysymykseen, että puun kasvun aleneminen ei yleensä liity sen vanhenemiseen vaan ylitiheyteen. Kunnolla ja riittävästi harvennetut puustot, joissa on vanhempanakin vielä kunnon latvus, jatkavat hyvää kasvua pitempään eivätkä ole yhtä alttiita tuhoille. Harvana kasvattaminen tarkoittaa yleensä vähemmän kokonaistuotosta, mutta tuotos saadaan varmemmin talteen (tuhoriski alempi) ja se on arvokkaampaa puun jalostajille kuin energiabiomassa.

    Taimikonhoidon tuki (Metka) puoltaa edelleen paikkaansa jotta puustot ovat kunnossa laadukasta ensiharvennusta varten, mutta energiapuun korjuuta ei enää tarvitse tukea kun se toimii nykyäään markkinapohjaisestikin.

    suorittava porras

    Mielikäisen mallille peukut.

    Puuki

    Lumisissa olosuhteissa pärjää ihan hyvin keskikoisilla koneilla varsinkin. Ei eh-metsissäkään tarvitse joka ajolla umpihankea koneella aukoa eikä hakkuuta tehdä , jos on se vuosisadan lumisin keskitalvi.   Lyhyet uravälit (haamu-ura) vähentää pitkän puomin tarvetta ja lisää näkyvyyttä harvennuksilla.   Ihan pienet koneet on sitten erikseen ja nekin kulkee usein talvikeleillä hyvin etukäteen tehtyjä kovia uria pitkin .  Moottorikelkka on erikoisen hyvä pitkillä kuljetusmatkoilla manuhakkuilla esim. polttopuusavotassa ,  jos kuljetusurat on tehty oikein.

    Sammaa mieltä että harvana kasvattaminen on nykyisillä kustannuksilla/kantohinnoilla hyvä tapa.  Jo taimikoista alkaen kasvupaikasta/puulajista  riippuen n. 1300-1500 kpl/ha taimia kasvamaan tukkipuuta mahdollisimman nopeasti.

    Jätkä

    Jos kone on oikein suunniteltu talvikäyttöön, niin se ei edelleenkään voi olla sellainen, että se metrisessä hangessa kulkee pohjia myöten, vaan tekniikka pitää olla sellainen, että etupää ei auraa tietä, vaan kerää kaiken lumen pyörien / telojen alle.

    Jos kone toimii muulla tavalla, se ei paksussa lumessa toimi. Kun läähätetään metrisistä teloista ja kolme metriä korkeista pyöristä, joiden leveys on myös metri, niin mitä hyötyä niistä on, jos ne muljaavat paksussakin lumessa puolen metrin syvyydellä maassa.

    On ilmeisesti jäänyt monelta kone-Hemmolta hoksaamatta, että oikein hinnoitelluilta hakkuusavotoilta tekee parhaan tilit juurikin se huippuammattilainen, koska hän hallitsee sen homman ja jälkikin kestää päivänvalon.

    Hyvässä päätehakkuukuviossa tekee poropeukalokin mahtavan määrän kuutioita, koska siellä ei tarvitse ajatella yhtään sitä, mitä tekee. Toisin on, kun ollaan ylitiheässä enskassa, joss tärkeintä on oikea jäävä puusto, ei niinkään kuutiot. Siellä toki taksakin on aivan eri, kuin päätehakkuussa?

    Konekuskit eivät ole vielä kehittyneet ajatustasolla niin pitkälle, että tajuaisivat, että taksat pitää olla sellaiset, että enskan 50:stä kiinnosta saa saman rahan -tai enemmän, kuin päätehakkuun 500 :sta kiinnosta. Molempien tekemiseen kun kuluu sama aika.

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 71)