Keskustelut Puukauppa Ajatuksia Puukaupoilta 2

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 272)
  • Ajatuksia Puukaupoilta 2

    Kesä loppu kiima kiihtyy… Kuusitukilla järjetön kysyntä, kiinan vienti vetää mutta kuinka kauan?.. Mäntytukkia menee, katkontaan kannattaa kiinnittää huomiota. Koivutukkia ostetaan, hinta ei kaksinen. Kuitupuolella, kuusi ja mänty vetää myös koivulla näkymä parempi kuin vuosi sitten, hinnat makaa, Äänekoski ei näy valitettavasti.. Talviharvennukset alkaa olla ostettu, tuleva talvi kun on taas arvoitus. Energiapuussa paikalliset erot isoja. Itsellä puukauppoja tulossa vähemmän kun aikaisemmin, annetaan kasvaa välillä…

  • Tolopainen

    Noita verotuloja tasataan aika vaudikkaasti, kun pienten kuntien omat verotulot riittävät noin puolueen kuntien menoista. Kun sote tulee, kunnista tulee itsenäisiä taloutensa suhteen eli rahat riittävät talouden pyörittämiseen. Suomen kunnat on Venäjän keisarin perustamia nälkävuosina, kun väestö olis kuollut nälkään ja piti saada ruuan jakelu organisoitua. Nykyiselle kuntarakenteelle ei ole enää mitään perustetta,  nälkämakasiinit on museoitu ja niin olisi  pienille kunnillekin pitänyt tehdä jo vuosikymmeniä sitten, eikä rakentaa jokaiseen kuntaan hallintohimmeli, joka on kopio suurkaupungista hallintojohtajineen ja kulttuurisihteereineen.

    Visakallo

    Hyvin monien kuntien talous heikkeni olennaisesti siinä vaiheessa, kun metsäpuolella siirryttiin pääomatulona verottettavaan ja valtiolle tilitettävään myyntiveroon. Samoin kiinteistöverot menivät suoraan valtiolle. Kun tähän vielä lisättiin hyvin yleinen käytäntö, että yritysten maksamat verot menivät kokonaan sinne, missä pääkonttori sijaitsee, oli soppa valmis. Yllättävän monille syntyi mielikuva, että eteläisin Suomi joutuu maksamaan muun Suomen ylläpidon, vaikka verojärjestelmä vain palauttaa niitä samoja rahoja sinne mistä ne on maksettukin. Toki kuntien kesken on myös eroja aivan samoin kuin kaupungeissakin.  Jos kääntäisimme ajattelua hieman toisinpäin, me suomalaiset metsänomistajat voisimme samoilla perusteilla sanoa, että olemme metsäveroillamme maksaneet Länsimetron, kun samalla rahalla olisi saanut päällystettyä parikymmentätuhatta kilometriä sorateitä.

    Visakallo

    Kotikunnastani kerätään puukaupoista vuosittain n. neljä miljoonaa euroa myyntiveroa tilitettäväksi suoraan verohallintoon. Tästä osa sitten palautellaan jossain muodossa. Paikkakunnalla on myös runsaasti teollisuutta, mutta vain murto-osa yrityksistä on täällä kirjoilla. Työpaikka-omavaraisuus on ollut jo vuosikymmenet reilusti yli 100%, eli täällä käydään muualta töissä. Siten myös merkittävä osa palkkaveroista menee muille paikkakunnille. Kunnan koko organisaatio on jo pitkään ollut niin ohut kuin se voin lain mukaan olla. Sen totesivat myös valtion selvitysmiehet, kun kunta täytti jokin vuosi sitten kriisikunnan tunnusluvut. Kuntaliitoksiakin suunniteltiin, mutta niiden vaikutus on ollut enemmänkin kuluja lisäävä kuin vähentävä, sillä kuntatyöntekijöillä on hyvin pitkä irtisanonissuoja ja jota voidaan myös ketjuttaa. Kulut lisääntyvät, sillä hallinnon palkkaso nousee yhdistyneen kunnan suuremman väkiluvun mukaiseksi. Tiedän tapauksia, että samasta työstä, saman pöydän takana istuen on kuntaliitoksen jälkeen maksettu jopa lähes tuplapalkkaa.

    Tolopainen

    Meillä on julkisessa taloudessa miljardien kestävyysvaje, joka johtuu ylivarojen elämisestä. Suomessa maksetaan työstä enemmän kuin olisi varaa ja näihin palkkamenoihin lainataan ulkomailta viisi miljardia euroa joka vuosi. Näin on tehty jo kymmenen vuotta. Mitä ne julkiset menot ovat muuta kuin valtaosin palkkamenoja, niin terveydenhoidossa, opetuksessa ja sosiaalitoimessa, jossa  järjestelmä kuluttaa enemmän rahaa vuodessa kuin jakaa. Meillä olisi nopeasti siirryttävä kansalaispalkkaan ja lopetettava kaikenlainen joutava tarveharkinta mitättömissä asioissa. Kai sitä on parempaakin tekemistä kuin laskea kuukausipalkalla köyhän menoja.

    Visakallo

    Yhteisöverojen jakautumisessa on periaate, että useammalla paikkakunnalla toimivan yrityksen maksama yhteisövero jaetaan toimipaikkojen sijaintikuntiin toimipisteiden työntekijämäärien suhteessa. Tämä ei kuitenkaan takaa, että maakunnassa sijaitseva, paljonkin työpaikkoja  sisältävä tuotantolaitos toisi yhteisöverotuloja paikkakunnalle, sillä työntekijät saattavat olla jopa konaan toisen, monesti työvoimafirman kirjoilla, eikä nämä firmat yleensä näytä sellaista tuloa, josta syntyisi verotettavaa. Suurten yhtiöiden pääkonttorit , kuten myös työvoimavuokrausfirmojenkin päätoimipaikat sijaitsevat lähes poikkeuksetta pääkaupunkiseudulla. Niiden väki on harvemmin ulkoistettua, joten yhteisövero ja korkeimmista palkoista kertyvä tulovero jää täten pääkaupunkiseudulle. Yhtenä surkuhupaisena esimerkkinä on naapurikunnassa jopa kotipaikkaa pitävä yritys, jonka uutisoitiin maksaneen huomattavan summan yhteisöveroa kyseiselle paikkakunnalle. Todellisuudessa raha menikin viimeistä centtiä myöten Helsinkiin.

    Tolopainen

    Näyttäisi aika huonolta tuo jatkuvakasvatus, kun päätehakkuuikäisen puuston hinnasta otetaan kymppi pois, jos pitää suojella alikasvosta. Rehevillä pohjilla metsänkasvatus ei enää kannata.

    Timppa

    Tolopainen.   Voin kyllä ottaa vastikkeetta vastaan  rehevän pohjan metsäsi.  Säästän siis sinut kannattamattomalta puuhastelulta.  Lupaan myös, etten aio harjoittaa niissä metsissä jatkuvaa kasvatusta.

    Tolopainen

    Myyntiin menee kohta koko roska, kun kaikenlaista keinottelua ei viitsi enää pitkään katsoa pienten rahojen takia.

    A.Jalkanen

    Verotulojen lisäksi kolikolla on myös toinen puoli. Kuka maksaa valtion työntekijöiden palkat? Me kaikki yhdessä verotuloilla ja lainarahalla. Veronmaksajia on enemmän pääkaupunkiseudulla, mikä tasoittaa kokonaiskuvaa maksurasituksen jakautumisesta.

    rööri roope

    Valtion ja kunnan työntekijöitten palkan,verot ja sos kulut maksaa yhteiskunta ei työntekijä.Samoin mv:n tulosta puolet maksaa yhteiskunta.

    Nii se vaan menee ja yhteiskunta pyörii.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 272)