Keskustelut Metsänomistus Ahkeruus palkitaan ?

Esillä 6 vastausta, 31 - 36 (kaikkiaan 36)
  • Ahkeruus palkitaan ?

    Konemiehet ovat ahkeraa väkeä . Tästä on saatu viime aikoina vahvistuksia jopa käräjäsaleista – siis virallisia vahvistuksia.

    Miksi käräjiä on käyty ? On ollut epäilyjä työaikarikkomuksista.
    Tuoreimmassa tapauksessa yrityksen vastuuhenkilöt tuomittiin sakkoihin (n 1500 euroa/henkilö ) ja yhtiö korvaamaan rikoksella saavutetusta hyödystä valtiolle n. 20000 euroa.

    Kyseisessä tapauksessa yrityksen 14 työntekijää oli tehnyt yhteensä n. 2000 tuntia ylitöitä sallittujen 250+ 80 /henkilö tunnin lisäksi . Sallittuja ylitöitä , joista 80 tuntia on sopimuksen varaisia , oli tehty yrityksessä 4620 tuntia vuoden aikana . Lisäksi tulivat lainvastaiset 2000 tuntia.
    Pikaisen laskutoimituksen jälkeen on todettavissa , että ylitöitä oli kertynyt keskimääin 472 tuntia työntekijää kohden vuoden aikana .
    Jossakin mielessä tapauksen surkeutta lisää se , että työntekjät eivät ole saanet työstään työehtosopimuksen mukaista ylityökorvausta .
    Sertifiointitomikunta ei ole vielä asiaa käsitellyt , mutta hyvää tuskin on luvassa siltäkään puolelta.

    Tämäkin tapaus voi olla yksi merkki siitä , että työvoimapula metsäalalla on ollut todellisuutta jo kauan . Villi veikkaukseni on , että merkittävä määrä puutavaraa jäisi korjaamatta , jos työehtosopimuksia noudatettaisiin kaikissa yrityksissä. Turhaan ei puhuta suuresta työvoiman rekrytointitarpeesta metsäalalle. Puutteet työehtojen noudattamisessa on kuitenkin korjattava sitä ennen .

  • rekkamies

    Meillä energiapuuauto pyörii 24/7 pois lukien joulu ja juhannus. Jo sopimuksessa vaatimuksena valmius ajaa myös viikon loppuisin ympäri vuorokauden. Vaatii ympäri vuoden pyöriäkseen neljän miehen työpanoksen. Yövuorot joskus tuntuu raskailta, myönnettäköön. Jos ajettaisiin vain päivävuorot viitenä päivänä viikossa tarvittaisiin saman puumäärän kuljettamiseen kolme autoa. Voimalaitos tarvitsee kuitenkin puuta myös viikonloppuisin yötä päivää, varastot käyttöpaikalla aika pieniä. Jos tuo puumäärä todella ajettaisi kolmella autolla, pitäisi taksan aika paljon korkeampi olla, että päällään pitäisi. Autopuolella hankala kovin vanhoilla vehkeillä toimia, jo monilla toimeksiantajilla mm. korkeat päästöluokka vaatimukset, joita vanhempi kalusto ei täytä.

    Rane

    No joo,kohta suorittava todistaa tilastoista miten rekkamies on univelkainen,verenpaineesta ja rytmihäiriöistä karsivä ihmisraunio,jonka lapset häiriköi koulussa ja vaimo on lähtenyt sen päivävuorossa olevan motokuskin völjyyn…

    Metsuri motokuski

    Rekkakuskeja sitoo työaikalaki joita piirtureilla valvotaan. Nyky digipiirturit ovat henkilökohtaisia joten autonkaan vaihto ei auta.

    Metsäkonekuskin ”digipiirturi” löytyy perslihaksissa. Niin kauan kuin ne kestää niin konetta voi ajaa jos viranomaiset eivät siihen muuten puutu.

    rekkamies

    Sama akka pyörinyt mukana jo yli kolmekymmentä vuotta, lapset vielä vapaalla jalalla, itsellä kaikki jalat vielä nousee ja toimii virkeästi. Vakavammin puhuen, kyllä yötyön tekeminen voi Ranen mainitsemia terveys ongelmia aiheuttaa. Nyky-yhteiskunnassa kuitenkin niin paljon yöllä työskentelyä vaativia toimintoja, ettei sitä enää voida välttää. Miten pimeys vaikuttaa koneellisessa puun korjuussa esm. harvennuksilla työn loppu tulokseen?

    rekkamies

    Työaikalaki koskee koskee kaikkia työn tekijöitä, myös konemiehiä. Sitä valvoo työsuojelu viranomaiset. Käsittääkseni mm. tätä lakia rikottu ketjun aloittajan kertomassa tapauksessa. Automiehillä lisäksi ajoaikalaki jota poliisi valvoo ajopiirturin avulla. Siinä valvotaan vuorokautisia ja viikottaisia ajoaikoja.

    vihreen koneen kuski

    Kysymyshän on suomen lakien noudattamisesta, ei siitä onko joku kova työmies vai ei.
    Kun noudatetaan lakia, silloin kaikki yrittäjät ja myös työntekijät on samalla viivalla.

Esillä 6 vastausta, 31 - 36 (kaikkiaan 36)