Keskustelut Tekniikka 550 xp(g) vs. 560?

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 46)
  • 550 xp(g) vs. 560?

    Onko porukoilla kokemusta 560 xp(g):stä? Foorumeja kun lukee, tuo uus 550 MKII ei vakuuta, taitaa olla paljon pikkuvikaa ym lapsentauteja. Onko tuosta kaliiberia isommasta kokemuksia?

  • rakentaja

    Onko kukaan koettanut sahata yhtä hammasta pienemmällä vetopyörällä

    560:llä?

    Jätkä

    Eikös siinä ole seitsemänhampainen vetorissa. Otaksun, että siihen ei löydy kuusihampaista rissaa, koska siinä on aika paksu akseli.

    Minä olen kokeillut niitä rissoja, joita on saatavana ammattisahoihin. Pidän pientä ratasta kaikkein imrlimpänä, kun puut ovat isoja ja paksuoksaisia.

    Jos joutuu enskaa hakkaamaan tehokkaalla sahalla, on silloin hieman mukavampaa sahata isommalla rattaalla, mutta jos saha ottaa oikein korkeat kierrokset, käy suurempi ketjunopeus teräketjun ja tarälevyn kestävyyden päälle.

    rakentaja

    560: ssa on vakiona kahdeksan hampainen vetopyörä, mutta siihen saa

    myös seitsenhampaisen. Kahdeksan piikkisellä teränopeus on paljon kovempi kuin vanhoissa huskeissa, menee vähän aikaa totutellessa. On katkonnassa tarkempi sahattava, kaadossa ja karsinnassa kyllä hyvä ja nyt

    puhutaan järeistä puista

    Jätkä

    Kun palstalla näyttää olevan oikein vimma sahata pitkillä terillä, niin siihen tietty liittyy myös tehokas saha. Jopa ylitehokas taitoihin nähden, kuin myös omaan kuntoon nähden –  lisämausteen soppaan tuottaa tietenkin ketjunopeuden nostaminen mahdollisimman korkeaksi.

    Silläkin uhalla, että ketjut ja laipat menevät nopeasti vaihtokuntoon.

    Kun vielä pudotetaan purupiikkiä oikein roheesti, ollaankin jo ”harmaalla alueella”.

    Toki isoissa erikoispuissa, esim pihapuissa, pääsee hieman varmemmin hyvään kaatosahaukseen ja sen myötä varmempaan tulokseen, jos terä on pidempi – jopa niin pitkä, että se yltää rungon läpi, mutta vain siinä tapauksessa, että sahaaja osaa hommansa.

    Isoissa, karvaisissa kuusissa, esim 18 tuuman terästä on karsiessa huomattava apu, jos tarkoitus on karsia oksat kerta kävelyllä, koska sillä yltää ronkkimaan rungon takaa ja altakin oksat pois. Palstan keskustelijoiden kommenttien perusteella sitä ei juuri harrasteta, koska ”terä osuu kiviin ja maihin”!

    Oman kokemukseni mukaan yhtä hammasta pienemmällä rissalla kiihtyvyys ja vääntövoima lisääntyy huomattavasti, niin paljon, että isojen puiden sahauksissa en missään tapauksessa käyttäisi isoa rissaa.

    Husqvarnan omilla sivuilla kerrotaan, että vakiona 560-mallissa on 7 -hampainen rissa!

     

    Jeps123

    @Metsänmies Jos on voimaa kantaa, 560 on hyvä valinta suurten pihapuiden kaatoon ja moton apuna ylisuurten puiden kaadossa. Normaalihakkuussa se on turhan iso, 550 riittää mainiosti. Eivätkä kaikki 550 yksilöt ole ongelmatapauksia, suurin osa niistä toimii moitteettomasti. ???? On tää ihan kelpo foorumi!

    rakentaja

    Luulisi, että teräketjulta vaadittaisiin eri ominaisuuksia suurella ketjunopeudella, että leikkaisi optimaalisesti. Esim leikkuuhampaan muodon osalta.

    Itämaan ihme

    7-hampainen rissa ollut ainakin minun sahassa uudesta lähtien.

     

    Metsänmies

    Kysyn vielä että voisitko tarkentaa,  mikä Jeps 123:n tekee noin iloseksi kommentistani?

    Itämaan ihme

    Olettekos vaihtaneet kaasuvaijeria 560?

    Omastani napsahti vaijeri poikki tänään urakan päätteeksi. Ajattelin, ettei eto osan vaihtoon menisi kummoisesti aikaa. Vaijerin kiinnitys onnistuu moottoritilan puolelta helposti, mutta kaasuliipaisimen puolta en saanut auki.

    Joko en älyä miten takakahva aukaistaan tai sitten ruottin poika on tehnyt pikku källin ja vaati sahan purkua palasiksi. Epäilen ensimmäistä vaihtoehtoa. Menee vaan niin pirusti piuhojakin joka puolelle, ettei uskalla ihan joka paikkaa ronkkia.

     

    rompe

    Työnnä kaasuliipasimen saranatappi oikealle irti niin liipasin liikkuu alaspäin

Esillä 10 vastausta, 31 - 40 (kaikkiaan 46)