Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 289)
  • 550 xp

    Merkitty: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • Jätkä

    On aivan sama, missä joku laakeri on tehty. Kuvitteleeko joku, että jokainen alihankkija on lueteltu erikseen takuutodistuksessa? Jos on täysTollo, voi sellaisesta haaveilla, mutta kyllä vastuussa on se, joka on nuo muuallakin tehdyt osat laitteeseensa hyväksynyt.

    HVA:n ammattisahat on virallisesti tehty ruotsissa, vaikka siihen on osia valmistettu ympäri maailmaa. Onhan niissä ollut jo vuosikymmenet männät ja sylinterit tehty muualla kuin ruotsissa, samoin varmaan sähkölaitteet, kaasuttimet ja jopa valurungot, voidaan tehdä ihan missä tahansa.

    Niin! Ei Tollon kannata valmistajaa käräjille haastaa Jönköpingissäkään, koska maahantuoja suomessa on oikea osoite. Toki ensin sahaa edustava liike, josta se on ehkä ostettu.

    Tolopainen

    No älä sitten kirjoita noin typeriä, että haastetaan valmistaja käräjille.

    Menninkäinen

    Meillä meni huskin 543 xpstä alle vuoteen kiertokannen laakeri. Uusi saha tilalle ja taas vähän alle vuoteen sama juttu. Alkoi pitää naputusta kun otti kierrosta. Kyseisessä mallissa ihan tyyppivika.

    Tolopainen

    Oliko tuo malli  Japanissa Zennoahin tehtaan tekemä, ei taida olla huskia muuta kuin nimi.

    petep

    Älyämättä laakereiden tekemisesta yhtään mitään voisi kysyä että oliko ennen kaikki paremmin . Saitteko laakereita rikki silloin ennen niistä laatusahoista joilla sahasitte? Otetaanko katetta valmistajalle tekemällä sahoja aina vaan halvemmilla osilla laadusta niin välittämättä.  Tietenkin se on vuodessa rahaa jos säästää vaikkapa 5 euroa laakereissa aina yhdessä sahassa valmistusvaiheessa. Ja vaikka muutaman sahan joutuu antamaan takuuseen uuden niin edelleen vissiin jää viivan alle säästöä……

    Menninkäinen

    Japanin sahoja. 98:lla ajetaan stihl:in öljyillä. Stihlit ja vanhemmat vara huskit on kyllä pelannut noilla bensoilla.

    arto

    Jätkälle….sahoista tässä oli kyse. ei minusta. menee jo henkilökohtaisuuksiin. se on rikos.

    Jätkä

    Kyllä niistä joskus – tosin hyvin harvoin, meni juuri tuo mutkan laakeri. Elikkäs siitä neulahäkistä lähti pienenpieni siru, joka rikkoi männän.

    Saattoi siinä mennä sylinterikin naarmuille ja kun silloin käytettiin kovakromisylintereitä, oli se aina sökö .

    Aina, kun puristukset romahti ja sylinterin avauksessa löytyi metallisiru renkaitten kohdalta, piti alkaa tirkistelemään mutkanlaakeria.

    Kun sitä pyöritteli aikansa, saattoi löytää häkistä lohjenneen kohdan.

    Joissakin sahamalleissa kampikammion yläosa lähtee nostamalla, mieleen tulee Jonsseissa ja Tilheissä käytetty karvalakkimallien rakenne, = muovinen kampikammion alaosa. Sellaiseen on lapsellisen helppo vaihtaa kampiakseli. Varmaan pesun jälkeen tunti ja se on siinä.

    Ehkä puhutaan moottorisahan tärkeimmästä laakerista, ei siinä pitäisi vaikuttaa muutaman euron säästö.

    petep

    Uskooko jätkä siihen että nykyiset 2t-öljyt on parempia kuin aikoinaan ? Entäs jos sahailee pienkonebensalla niin onko parasta suojaa mitä rahalla saa sahalle ?

    Jätkä

    Nykyisissä 2T- öljyissä on takuulla paremmat voiteluominaisuudet ”kuin silloin ennen, kunhan katsoo, että purkin kyljessä on laatuluokat kohdallaan.

    MINÄ uskon pienkonebensaan, kunhan – jos sen sekoittaa öljyn kanssa itse, käyttää MAX 2,5 %:n seosta ja sahailee kuten ennenkin = talla pohjassa aina kun terä on puussa.

    Hyviä öljyjä ovat kaikkien parhaiden M-sahojen merkkiöljyt, mutta samaa laatua löytyy Teboilin, Nesteen ja Mobilin purnukoista – vain muutaman mainitakseni.

    Öljylaadulla ei kuitenkaan kannata Hifistellä, esim käyttämällä öljyä, joka maksaa 60€ /litra. Siinä palaa rahaa ihan suotta.

    arto uskoo vain Huskuun, mutta Kun meillä kävi HVA:n maahantuojan edustaja, hän tunnusti, että kaikilla ruotsalaismerkeillä on sama öljynjalostaja, joka aina sopimusajan loputtua kilpailutetaan ja yleensä se vaihtuu. Silloin jalostaja oli Mobiloil.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 289)