Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 9 vastausta, 281 - 289 (kaikkiaan 289)
  • 550 xp

    Merkitty: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • petep

    Sahaa oli pikkasen taas tutkittu ja näyttää että voisi olla johtosarjassa oleva maajohto poikki…. seuraamme tilannetta oliko vika siinä.

    Jätkä

    Monissa sahoissa sähköjohtimet ovat suhteellisen lapsellisesti suunniteltu ja tehty. Kuitenkin jo runko-osien valuvaiheessa voitaisiin tehdä kunnolliset urat ja kanavat, joissa johtimet olisivat mahdollisimman liikkumattomina ja suojassa kosteudelta ja hapettumiselta.

    On ratkaisuja, joissa suhteellisen kankeat, kovettuvalla muovilla eristetyt johdot ovat kokolailla ”heitetty” aika ahtaidenkin paikkojen ohi. Joskus on johtoja, joiden on madollista litistyä jopa metallirungon ja muovikotelon väliin. Siellä pienelläkin värinällä suojakuori puhkeaa ja käyntihäiriöt pukkaa pintaan.

    Vuosien saatossa on toki parannuksiakin tapahtunut: On valettu yhtenäisiä paketteja, joiden sisällä on paljon elektroniikkaa suojassa lähes kaikelta, mutta aina, kun koppuraisia muovipäällysteisiä johtoja liitetään Abikoilla KO pakettiin ja sieltä sammuttimeen, puolaan ja suhteellisen alkeelliseen tulpanhattuun, joissa kaikissa saattaa syntyä läpilyöntejä käytön takia.

    Esim. tulpanjohdossa on niin kova jännite, että kun johto joutuu puristukseen, tapahtuu läpilyönti, vaikka johto on ehjä.

    Monissa vehkeissä on puola jo rakennettu tulpanhattuun, jolloin korkeajännite ei joudu niin suurelle vaaralle alttiiksi.

    Yksi pahimpia sähköhäiriö-sahoja oli aikoinaan Partner, johon maahantuoja möi tuhansittain johtosarjoja, joissa ohutta sähköjohtoa oli varmaan yli metri ja ne luikertelivat pitkin ja poikin koteloiden välissä.

    petep

    Nämä kovettuneet ja jäykät piuhat lienee ollut sahoissa aina ”ominaisuutena” ?  Yhdessä paikassa huoltomies selitti että joissakin 550xp-malleissa  on tehty muutoksia ”bensalinjaan ” että mitä kautta se tulee ”kaasarille”. Sillä olisi kuulemma ollut merkitystä siihen jos ei lähde kuumana käyntiin. En tiedä onko mitään totuuden siementä mutta selitti oikein innolla aiheesta.

     

    petep

    Maajohto oli ollutkin ehyt. Saha viety liikkeeseen ja sielläkin epäilleet että Tyristorivika. Tyristorin vaihto ei ole tuohon malliin  ihan simppeli kuulemma. Vaatii vielä jotain softan kanssa räpläämistä kun Tyristori vaihdetaan.,,,,, Seuraamme tilannetta.

    petep

    Nyt on jollakin kestänyt vähän pidempään . Tuntimäärän kun jakaa työpäiviksi niin aika monta päivää on sahalla sahattu .

     

    ”Tarina on pitkä, mutta tosi ja se kannattaa lukea.
    69-vuotias pyhäsalmelainen Matti Laitila on innokas omien metsiensä hoitaja, jolla on aikaa auttaa myös kyläläisiä metsätöissä. Viimeiset pari vuotta Matti on sahannut kesällä 2015 hankkimallaan Husqvarna 550XP -sahalla. Äskettäin hän vei sahan huollettavaksi Haapajärven Työkalu ja Koneeseen, koska ’saha ei oikein pyörinyt ja käynnistyi huonosti’. Huoltomies totesi ensi näkemältä sahan väljyyden olevan syynä ongelmiin, mutta koska kyseessä on melko ’nuori’ saha, asiaa päätettiin tutkia tarkemmin. Diagnostiikkatyökalun avulla saha kytkettiin tietokoneeseen ja saatiin selville, että sahaa on käytetty 2030 h 24 min ja 19 sek, ja se on käynnistetty 4825 kertaa. Muut AutoTune ™-toiminnon kautta saatavat tiedot näkyvät kuvassa. Todellisuudessa Matti oli sahannut sangen ansiokkaan tuntimäärän, ja saha joutui ’luovuttamaan’ ennen miestä. Matti Laitila ja kauppias Hannu Marjoniemi tekivät kaupat uudesta 550XPG-sahasta, ja miehekkäästä suorituksesta Matti palkittiin Husqvarna-repulla! Matissa on esimerkkiä meille kaikille, ja Husqvarna 550XP/G AutoTune on lupausten mukaisesti erinomainen saha vaativaan metsätyöhön.”

    Jätkä

    Normaalisti – jos sahan kuoret ovat ehjät, on Huskuun jo hieman aikaisemmin vaihdettu mäntä. Ammattimiehen käyttämänä ja huoltamana Husku on yleensä kestänyt toisen männänkin. Uusimmista en tiedä.

    Tilhi-sahurit sanovat, että huskussa ei kestä mäntä, mutta minä sanoin aina, että Husku on ainoa saha, joka kestää ajaa kaksi mäntää loppuun. Muut sahat levahtää ennen kuin mäntä on kunnolla sisäänajettu.

    pihkatappi

    Ei paljon sahan pääomakustannus näyttele mottien teossa tuossa tapauksessa. Mukava että jollakin on toiminut ja niinhän näissä on tapana, että ensiversioiden ongelmat korjataan seuraavissa vuosimalleissa ja 2015 kesällä on rahalle saanut jo vastinetta.

    lastunraapija

    Jätkä 14.5.2017: ”Sahat ja niiden osat olivat joskus vuonna -70 paljon kalliimpia kuin nykyisin, Silloin maksoi teräketju jopa 90 mk, joka euroina on 15 € ja vuosi oli 1970.”

    Tolopainen 14.5.2017: ”1970 luvun 90mk on nykyeuroissa 130€.”

    Muistan, että noihin aikoihin oli vakiotankkaus tipparellun pienehköön bensatankkiin 20 mk. Sopii siihen, että teräketju oli kallis ja Tolopaisen rahanarvovertailu pätee.

    pihkatappi

    Uudessa 550 versiossa on bensatankin kokoa kasvatettu 0,44l -> 0,52l. Tervetullut muutos, kestää tankki jo varmaan tunnin kuusikon harvennuksella, kun pitää ilmanpuhdistimen ja sylinterin rivaston puhtaana, sekä riittävän rikkaan seoksen.

Esillä 9 vastausta, 281 - 289 (kaikkiaan 289)