Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 289)
  • 550 xp

    Merkitty: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • MaalaisSeppo

    Kuumuudesta johtuva jäähdytysripojen tummuminen ei aiheuta jäähdytysongelmia. Yleensä samalla kuitenkin rivat likaantuu, mikä voi johtaa jäähdytysongelmiin. Jonkinasteinen likaantuminen on otettu huomioon jäähdytyksen suunnittelussa, mutta joskus pitäisi ripojakin puhdistaa. Onko tähän hyvä konsteja?

    Tolopainen

    Tilhin rivat näyttää vielä kymmenen käyttövuoden  jälkeen uudenveroisilta, kun tiivisteet eivät vuoda ei metallipintoihin tartu mitään. Saha on suunniteltu siten, että puhaltimen ilmavirta pitää rivat puhtanaa, näin ainakin paremmissa sahoissa. En ole auton syyläreitäkään koskaan pessyt, traktorin joskus puhaltanut paineilmalla pölyt pois.

    Tolopainen

    Jätkälle tiedoksi, että puruhampaan madaltaminen lisää moottorin työtä ja samalla vähentää pyörimisnopeutta ja puhaltimen jäähdytystehoa eli lämpötila nousee. Jos ketju ei leikkaa mitään moottorikin pääsee helpommalla eikä ylikuumene. Moottorisahat eivät ole tarkoitettu jatkuvaan katkontatyöhön, vaan vaihtelevaan kuormittamiseen, jolloin lämmöt tasaantuvat.

    Jätkä

    Kamariteoriasi on täysin väärä!

    Tolopainen

    Toivottavasti kukaan ei lähde pesemään sahaansa kuumalla vedellä. Voi huskin muovikuoret pehmetä ja sähköpuoli pimetä.

    Jätkä

    Luulisi kaikkien Tollojen esi-isänkin tajuavan, että jos sahan haluaa pestä, siitä otetaan muoviset kotelot pois. Tavoitehan on sylinterin puhdistus.

    Pikku-Tilhille vesipesu olisi hyvinkin tarpeen, koska sen sylinterin jäähdytysrivat ovat sangen ahtaat ja niihin kertyy melko nopeasti tukoksia. Lisäksi siinä pakoputki on esteenä jäähdytysilman vapaasti tulla pois sylinteriltä.

    Minulla on tehokkaat paineilmalaitteet, joilla saan sylinterit puhtaaksi, mutta monella muulla ainut väline taitaa olla rautasahan terä, jolla ripojen välejä kaapii – tuskin sitäkään kaikilla.

    arto

    Kyllähän vielä tärkeämpää on pakoaukon puhdistus. Paksu karsta nostaa männän lämpötilaa nopeasti. seurauksena mäntävaurio.

    Jätkä

    Pakoaukko ei ole enää kymmeniin vuosiin moottorisahoissa ollut herkkä tukkeutumaan. Syynä on sahaustyyli,, jossa annetaan moottorin kiekasta kunnolla ja myös sahataan pidempiä rupeamia. Myös öljyn laatu on parempi, eli se kestää kuumuutta, eikä pala karstaksi edes äänenvaimentajassa.

    Raivureissa on joillakin ”hypistelijöillä” sellainen sahaustapa, että pakoaukko ja -putki karstoittuu, silloin niitä pitää välillä putsata. Sylinterit eivät R- sahassa mene ulkopuolelta tukkoon, voi sanoa,- koskaan.

    Pakoaukon karstoittuminen vie tehot niin tehokkaasti, että jos sellaisella koneella yrittää vinguttaa, on käytettävä kierroksia niin paljon kuin ikinä lähtee.

    arto

    Sylinterit eivät R- sahssa mene ulkopuolelta tukkoon……Etpä ole paljon raivausahaa käyttänyt, anna esimerkin syksyinen hormikko aukko, sitä valkeata lentävää päivän sahauksella päällyskopan sisus sylinterineen täynnä. Kummasti vaan kertyy karstaa pakoputkiin niin moottorisahassa kuin raivarissakin. Vaikka saha saa kierroksia reilusti.

    Jätkä

    Hormanniitosa voi pöllytä, mutta normaali taimikossa ei kaikkia hormia tarvitse katkaista. Jos sahan moottori on puhdas, tulee horsman hahtuvat ripojen välistä läpi – ei ropleemia.

    Pakoaukot ja -putket eivät karstoitu tukkoon nykyöljyillä.

Esillä 10 vastausta, 251 - 260 (kaikkiaan 289)