Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 289)
  • 550 xp

    Merkitty: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • Tolopainen

    Sinun kannattaisi hakeutua hoitoon vainoharhojesi takia.

    Jätkä

    Tollo on hullu vaikka voissa paistaisi.

    Tolopainen

    Niin sinä olet ilmeisesti ainoa palstalla, jolla on terveen paperit.

    Jätkä

    Kyllä täällä ainakin täysijärkisiä on paljon, paperithan saat sinä vasta aikaisintaan silloin, kun pääset pois laitoksesta.

    Tolopainen

    Niin ajattelinkin, että sinulla on tuosta kokemusta.

    Visakallo

    Onkohan moottorisahasta muodostunut joillekin hieman liian iso asia, kun se vaikuttaa jo mielenterveyteenkin. Eipä taida mikään muu käsityökalu samaa tehdä!

    veli poika

    Ei taida jätkä omistaa 550  huskua jos väittää tankillisen kestävän 2 tuntia  sahausta.

    Siinä on sama vika kuin mussakin  tietokonesahoissa  ”reikä tankissa” etkä mitään

    voi.   Jätkä väitti aikaisemmin että kyllä kampiakselin laakerit kestää nyky sahoissa.

    Itse laakerit kestää mutta kun ne muoviset jakajat häviävät  pakoputkesta ulos ja

    jos ei älyä lopettaa ajoissa  niin kallista tuli

     

    Jätkä

    Meillä on käytössä 550 – mallin Huskuja, samoin kuin muitakin sahoja, eikä niiden polttoaineen kulutuksissa ole mitään radikaalia eroa muihin malleihin verrattuna. Polttoaineen kulutus – Jos saha määkäisee kunnolla, on yleensä ammattisahoilla hyvin kohtuullinen. Siihen toki on vaikuttanut mm koneen uutuudenkankeus, uusien mäntä / sylinterien vuodot ennen hioutumista. Joskus uudella sahalla piti sahata väh. 20 litraa bensaa, ennen kuin se alkoi käydä kunnollista tyhjäkäyntiä.

    Kuitenkin – Jos ammattimetsuri hakkaa ensiharvennusta 550 HVA:lla ja sahaa neljä tankillista päivässä, on normaalilla työrytmillä hakkuussa kulunut noin kahdeksan tuntia, jota pidän jo aika pitkänä työpäivänä ripeästi työskenneltynä.

    Hakkuutyyli on tietenkin sellainen, että uutta puuta ei kaadeta, jos edellinen on vielä levällään. Saha käydä nassuttelee tyhjäkäyntiä maassa.

    Jos haluaa väheksyä tuollaista työtapaa, niin voi kokeilla tehdä joka päivä yli 50 litraisia runkoja yli 200 kpl. Minusta se on jo suoritus, joka jää monelta tekstiilimetsurilta tekemättä, puhumattakaan nettimetsureista.

    Kyllä HVA pari vuotta kestää, vaikka käyttäisi vain 98 – oktaanista bensaa ja kunnon öljyä MAX 2,5 %. Takuuhan on 2 – 3 vuotta, joillakin muilla merkeillä jopa 5 vuotta.

     

    Tolopainen

    Huskimiehillä on ilmeisesti jo oma kellokin siinä kaksi tuntia on yksi tavallinen tunti. Kello myydään sahakaupan yhteydessä ja on vähennyskelpoinen metsäverotuksessa. Täällä on aiemmin käyty ko. sahasta keskustelua, jolloin ammattimetsurit ilmoittivat tankillisen riittävän harvennuksella n.tunnin ja kiintoja tulee n.kolme, voi Jätkäkin tutustua. Missä ne sahat muuten nykyisin ovat tuo ketju oli vuodelta 2013.

    Jätkä

    Kolme kiintoa tunnissa ensiharvennuksella merkitsee kyllä, että liikkeessä on ollut muukin kuin vain mäntä, kun rungot ovat noin 50 litraisia.

    Täällä ei ole montaakaan sellaista sälliä (oikeaa ammattimetsuria), joka enskaa hakkaisi kahdeksassa tunnissa 24 kiintoa. Takaan sen.

    Tollo voi saada kolme kiintoa, kun oikein pitkän päivän tuhertaa.

     

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 289)