Keskustelut Tekniikka 550 xp

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 289)
  • 550 xp

    Merkitty: 

    Bongasin tuolta Facebookista 550 xp kokemuksen . Saha kolme vuotta vanha eikä ollut sahurin mukaan paljon sahattu. Sitten oli käynyt näin ..”550 xpg antautui mykäksi täyskaasulta rilinän kera”. Saha oli viety huoltoon ja syyksi todettiin että kiertokangen alapäästä laakeri pettänyt.

    Sitten oli annettu sellainen selitys että sahauskauden välissä kertyy kosteutta ja siinä olisi osasyy laakeririkkoon . Kuka ostaa tämän selityksen ?  Vai olisiko tälle joku järkevämpi teoria olemassa ? Ja tässä nyt ei koiteta mustamaalata mitään sahamerkkiä eikä mallia.

  • eero heikki

    Visakallo;ee tuo liene hyvin paha juttu jos vähän muisteloo menneitä !

    mehtäukko

    Liiterissä on edelleen Hva 257 Air injektion.

    Kyyyyllä silläkin lastu irtoaa kannon ja rungon välistä…

    Tolopainen

    Husqvarna saattaa olla hyvä saha, mutta ei pääse kokeilemaan, kun ei pysy käynnissä eikä sitä enää viitsi metsään viedä. Tuon sahan heikkous on toimimattomuus verrattuna laatusahoihin. Tekee nykyisin pääasiassa muita kuin varsinaisia ammattisahoja, joiden markkinat ovat nykyisin Tilhin hallussa, joka lienee ainut varsinainen ammattisaha. Kun harrastesahoja myydään vuodessa kymmeniä tuhansia ei muutaman sadan ammatti hussen myynti elätä ketään. Hussen maajohtajakin Suomessa on nykyisin virolainen, joka ei osaa lainkaan suomea, jotta kirjoitelkaa valituksenne viroksi. Yhtiötä ei  enää Suomen markkina pahemmin kiinnosta.

    Jätkä

    HVA 238 oli aikansa paras pikkusaha, jolla oli maine todella hyvästä kestävyydesta ja pirteydestä. se oli sen ajan ehdoton ykkössaha ensiharvennuksille.

    Vanhassa HVA:ssa vika on sangen usein bensaletkussa, jonka vaihtaminen on nopea, helppo ja halpa keino eliminoida vuoto.

    Myös suuttimien säätö voi olla poskellaan ja haihtunut bensiini on voinut jättää niihin sakkaa, joka on kuin sokerista joskus jää kahvikuppiin.

    Luonnollisesti sytytyskipinän syntyminen kannattaa varmistaa, sähköjohdot saattavat olla hieman huonosti liittimissään ja sijainniltaan.

    Tilhin oikeat ammattisahat, jotka sopivat suomeen, on äkkiä lueteltu. HVAN / Jonseredin  ammattilaismallit kestävät vertailun joka suhteessa. Tällä hetkellä HVA:n 550  Jonssin sisarmallin kanssa lienevät ykköstykkejä – Lisäksi nostaisin Echon samassa sarjassa olevan (Shindaiwan).

    Ihmettelen, että sakemannit eivät ole saaneet käteensopivuutta ja muotoilua samalle tasolle kuin Huskulla on.

    Paras Tilhi kautta aikojen on MS 20 ja sen jälkeläiset. Se oli mullistava pikkusaha, jolle ei vielä ole näkynyt haastajaa.Nuo 201 – versiot ryvettivät pahasti mainetta.

    Muissa kokoluokissa ei vielä pärjää, ellei lähdetä ylisuuriin – yli 100 kuutioisiin sahoihin.

    Jätkä

    petep. Oletko huomannut polttoaineen kulutuksessa minkälaista eroa? Etukädensija ei istu mielestäni käteen niin kuin olen tottunut. Myös sahojen tasapainotuksessa on eroja.

    Tilhi on sangen pitkälle ottanut oppia Huskun rakenteesta, jopa niin, että on tainnut olla kiistaa patentoiduista ratkaisuista, jotka ovat HVA:n kehittämiä. esim runkotärinänvaimennus on ruotsinmaalta kotoisin, samoin takakahvan sijoitus keskelle ja takapotkusuoja / ketjujarru jne

    petep

    Kyllä 261 vie enemmän bensaa. Sen kanssa minä pystyn elämään. Stihlin etukädensija tekee otteesta leveämmän ja omasta mielestä sekään ei hidasta omaa sahaamista.

    Tuossa on alla kaksi linkkiä missä minun silmään ja korvaan näkyy oikein toimiva Husqvarna.

    https://www.youtube.com/watch?v=P1hyzaD2NN8

     

    http://mvlehti.net/2017/05/02/video-teuvo-hakkarainen-tekee-linnunponton/

     

    Onkohan tuo Herra Hakkaraisen saha 560 ?  Ketju on Teuvolla kyllä kunnoossa ja saha käy komeasti.Ja  kyllä Huskun kierrosherkkyys on hyvällä tasolla.

    kuusessa ollaan

    Yllättävää kyllä, isompikuutioinen 560 on kipakampi kuin 550. Ilmeisesti iskusuhde on siinä mielessä onnistuneempi.

    261 stihli ja sen viimeisin versio on päässyt jo hyvin lähelle huskun käteensopivuutta. Huskun 550/560 erikoisempi runkoratkaisu vaan saa painopisteen parempaan kohtaan, eli alemmas.

     

    Tolopainen

    Onko tuo se Hakkaraisen palanut saha, kun pelkkää mustaa näkyy?

    Jätkä

    Ota karvalakki pois silmiltä – sisätiloissa.

    Ei kiirettä.

    Pistivät vissiin ”kiollislapin’jäähylle kun ei päässy enää osallistumaan keskusteluun.Jotain mainitsi ukkovaltojen touhuista.Tullee nyt sitte vähemmällä hopulla keskusteluun mukaan.

    Tuolla aiemmin mainittiin että hirrellä pallaa sahat kun mennään aina täysillä kierroksilla.(oma kokemus.Mitä kovemmat kierroksen sen tarkempi ”kynä”kädessä.)Metsätöissä laukesi saha n.puolen vuoden välein(kaatosahaus,katkonta rasitti eri tavalla kuin karsinta.Jossa karsinnassa tulevista iskuista kierrokset vaihteli aika lailla.Sylinterin rivat piityivät,joskus jopa sytty palamaan kesken päivän.).

    Honka taas kesti sahaa parraimmillaan kaksi vuotta(254.männän vaiholla).

    Rivinelonen oli huskuissa haka aikoinaan ja sitte 154 ja 254

    Ongelmaan:Pitää muistaa koneen antaa hetken käydä ennen kuin talven jälkeen painaa nastan lautaan.

    Puhtaalla bensalla alapään laakeri kestää 1/2h tai hetken pidempään.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 289)