Keskustelut Tekniikka 2t öljyt

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 216)
  • 2t öljyt

    Merkitty: 

    Ruotsalaissahojen valmistajat suosittelee esim, käytettäväksi seossuhdetta 2% sahattaessa oman valmistajan öljyillä. Jos käyttää muun valmistajan öljyä, niin 3% seossuhde. Oletteko huomanneet mitä eroja näisä öljyissä? Minusta esim teboil bike on synteettinen 2t öljy ja lowsmoke, mutta silti pitää laittaa 3% seos!

  • jees h-valta

    Eipä ole potkinut eikä nytkinyt tilhi vaan tosiaan aivan hyvin on vuosia ja taas vuosia otettu siitä jakajasta josta autokin on tankattu. Ja nyt se on jo useita vuosia ollut 95 okt. koska kukapa nykyautoon muuta tälläisi. Sillä sitä on sahailut sahailtu eikä tosiaan ole häiriöitä ollut kuten videossakin todettiin. Mutta se ettei häiriöitä juurikaan enää nykyään esiinny on kyllä moottorinvalmistajien antamaa etua eikä ole bensan kaas missään tekemisissä. Tämä on faktaa jota en väitä ammattilaisena vaan kuitenkin useita kymmeniä ja jopa parhaina vuosina satakuntakin kuutiota sahanneena. Koskaan en ole sahan moottoriongelmien takia kesken päivää sahausta lopettanut. Eli mielestäni totuutta pitää pystyä katsomaan avoimesti eikä uskoa kaikenkarvaista turhaa merkkinahössöä jota kyllä piisaa. Mielestäni useita lekkereitä vuodessa tuhoava kuitenkin säästää itse tekemällään seoksella aivan sievoisen rahan vuodessa kuin että alkaisi valmisbensalla vallan ajamaan. Sopii toki monelle satunnaiskäyttöön ja varsinkin herkkäneesuisille mutta uskonpa ettei metsurikaan valmislekkereitä kyllä metsään kiikuta. Tai ainakin sisältö on sitten jotain muuta kuin valmisbensaa.

    Jätkä

     

    Laitteiden valmistajat vakuuttivat, että heidän koneensa kestävät 95 oktaanisen, mutta kun yleisesti saatiin tietoa levitettyä, konevauriot loppuivat. Se, että joillakin pölvästeillä Sahat ”Toimivat ihan hyvin jopa vanhallakin 95 . bensalla ja halvimmalla mahdollisella öljyllä” – on vain todiste siitä, että niillä sahureilla ”Ei kaikki muumit ole laaksossa”, eli sahan käyttötavat ja säädöt ovat siinä mallissa, että siellä ei oteta sahasta läheskään niitä tehoja, mitkä sieltä olisi saatavissa.

    Onhan ne hirveitä sahausmääriä, kun jonakin vuotena on jopa satakin mottia sahattu. Määrä, jonka ammattimetsuri sahaa viikossa.

    Ammattimetsurilla ei ole pelkoa siitä, että bensiini vanhentuisi, mutta pakokaasut ja öljynkatkut ovat terveydelle haitallisia, eikä niitä kannata suinkaan hulvattomasti vetää keuhkoihinsa.

    Jos on mahdollisuus ostaa mittarista pienkonebensaa, niin hintakaan ei hirvitä, pienkonebensalla saha käy tankillisella pidempään, koska esim säädettävissä kaasuttimissa pitää suuttimia hieman pienetää.

    Jos ei ole varaa hankkia edes 98 oktaanista bensaa ja 7 € litra maksavaa öljyä, niin kannattaa jättää moottorisahaushommat pätevämmille kavereille.

    Noissa sahahuolloissakin on Asentajia ja ”asentajia”, eikä kaikkiin viiksi- Valluihin kannata uskoa, luulojansa puhuvat, eikä ammattitaito ole kummoinenkaan. Onhan se nähty.

    jees h-valta

    Kuten mainitsin, harrastepohjalta väitän mutta niitä sentään on suurin osa maamme moottorisahan pärryyttäjistä. Useimmat vain tekevät vielä minuakin vähemmän. Minusta ammattisahan kestona harrastekäytössä riittää alle kymmenen vuotta (sen jälkeen sen voi sitten myydä naapurille vielä puhtaasti satasella ja se ajelee sillä sen huonomman kymppivuodet) ja sinä aikana se toimii moitteetta aivan tavisjakajan litkuilla ja halppismarketin öljyllä. Kuten videoltakin kuulimme on ne hajoamiset olleet yleensä siitä syystä ettei ole ollut öljyä lainkaan bensan joukossa. Kuten mökkinaapurillekkin kävi. Mutta sitten kävi niin passelisti että se kaksitahtisen lekkeri löytyi sitten kun alkoi leikata nurmikkoa. Ja siinäkään ei taas käynyt hyvin. Aikansa kävi ja savusi kuin nokipalo mutta hyytyi lopulta. Ja taas oli jollain hesalaisreeramolla hauskaa. Mitä tutkimustietoa meillä sitten on valmisbensan terveysvaikutuksista sen varmaan jätkä tietää parhaiten. Uskon että enemmän metsureita on kuollut pilliklupiin kuin moottorisahan käryihin. Ja useimmillahan ei ole ollut sitä vaaraa että keuhkot loppuis ensin. Kaikki muu on hoitanut luonnollisen poistuman jo kauan sitä ennen. Ja minun ei tarvitse ottaa tosiaan tehdassäätöjä enempää tehoja sahasta. Se kyllä riittää. En ole koskaan säätänyt enkä vääntänyt. Tosiasioita ainakaan mutkalle.

    Jätkä

    Jos aina on sahat säyttänyt loppuun ilma kaasuttimen säätöä, ei kyllä tiedä sahan kunnolla toimimisesta yhtään mitään.

    ”Tehdassäätö” tehdään lähes kaikkiin sahoihin kaasutintehtaan kokoonpanossa, jossa suuttimet ruuvataan suunnilleen oikeisiin asentoihin.

    Koekäyttöä ei ole varmuudella suoritettu muualla kuin Huksvarnassa, jossa ammattisahojen koekäyttöä olen ollut seuraamassa. Silloin siellä koekäytettiin kaikki ammattisahat ennenkuin ne pantiin laatikkoon.

    Myös ammattiliikkeestä ostettu saha kootaan ja koekäytetään / tarvittaessa säädetään.

    Kuitenkin, kun meille on tullut avaamattomissa laatikoissa uusia sahoja, on säädettävien mallien tarkempi säätö tehtävä jo muutaman tankillisen jälkeen, koska yleensä sahan totutuskäytön aikana saha muuttuu kevyemmin ja liukkaammin pyöriväksi, jolloin tehokierroksia voidaan hakea huomattavasti korkeammalta.

    Hyvänä apuna siihen on valmistajan ohje kierroksista joutokäynnille ja tehokäynnille, jotka sitten voikin kierroslukumittarilla todeta.

     

    petep

    Minusta vaikuttaa että teillä ei oikeasti ole elämää. Käykää kerran vuodessa vaikka sahaamassa tankillinen ja tulkaa sitten pätemään. Olette pilanneet tämän foorumin jo vuosia sitten ja saatte olla ylpeitä.

    Nimetön

    Karstan takia kipinäverkko

    kkiila

    Sahojen valmistajat kauppaa ”omia” öljyjä kun saavat rahaa niistä aika hyvin. Tunnettuja merkkejä kun käyttää niin purkissa olevalla merkillä ei väliä, huonoja 2t öljyjä ei taida olla myynnissäkään.

    Nyt on menossa 4L teboilin kanisteri puolisynteettistä, sitä ennen stihlin superia, ultraa ja castrol, joku mobil racing ja husqvarna. En viitsi maksaa ylimääräistä.

    Sahaan välilllä enemmänkin polttopuuta eli menee ostajalle katkottuna ja pilkkoo itse. Sahalle saa tuossa käytössä kyllä oikeaa pitkäkestoista kuormitusta enemmän kuin metässä.

    Säädettävän kaasarin hyvä puoli on  että sen saa säädettyä että ei kuumene ja voitelu kunnossa.

    Automaattisesti säätyvät hakee max kierroksia kuormituksessa joten käyvät kuumempana, riski on suurempi tietynlaisessa käytössä.

    Jätkä

    Voiko noita sähköllä säätyviä kaasuttimia ohjelmoida niin, että esim hirrenveistossa ne eivät kiekuisi ylikierroksilla, kun laipan kärjellä vedetään varaus-sahausta?

    Samoin koirankaulaa kalvettaessa pöljät sahurit huudattavat sahaa koko ajan timmi pohjassa, vaikka kaasua pitäisi antaa vain silloin, kun leikataan puuta.

    oksapuu

    Hirrenveistossa varmaan kannattaa käyttää täyssynteettistä 2T-öljyä ja korvienvälissä sitten se hienosäätö…

    Meisselimiehet ihmeissään kun eivät enää ammattisahoissa pääse kaasutinta ruuvvaamaan 🙂

    arto

    Autotunen kehittäjä kertoi. niitä pitää huollata liikkeissä samoin kuin autoja. Niitä päivitetään joka huollossa. netistä löytyy oma päivitys laite omalle koneelle. On vain aika hinnakas. sillä voi sitten ohjelmoida itse.

Esillä 10 vastausta, 61 - 70 (kaikkiaan 216)