Keskustelut Tekniikka 2t öljyt

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 216)
  • 2t öljyt

    Merkitty: 

    Ruotsalaissahojen valmistajat suosittelee esim, käytettäväksi seossuhdetta 2% sahattaessa oman valmistajan öljyillä. Jos käyttää muun valmistajan öljyä, niin 3% seossuhde. Oletteko huomanneet mitä eroja näisä öljyissä? Minusta esim teboil bike on synteettinen 2t öljy ja lowsmoke, mutta silti pitää laittaa 3% seos!

  • Tolopainen

    Jos käyttää tilhin omaa öljyä, voi olla varma että kone ei leikkaa kiinni ainakaan öljyn takia.

    Jätkä

    Nyt, kun olen ostanut 2T-öljyä vain ns omaan käyttöön, olen ostanut joko Huskun – tai Tilhin öljyä. Molemmat on samasta jalostamosta, ei niissä ole mitään eroa.

    Kun nuoriso käytti paljon mopoissa kaksitahtibensaa, ostin synteettistä öljyä gallonan pöntöissä. Niitä käytettäessä piti olla mittakannu, noissa merkkikohtaisissa on annostelija.

    petep

    Ostin tänään taas yhden litran Huskun synteettistä öljyä ja piti oikein katsoa että missä tehty ja oli Made on Sweden.

     

    Ola_Pallonivel

    Lopetin käyttämästä sitä litran purkissa olevaa mittasäiliötä, kun viimeinen desi oli vajaa. Käytän metallista desimittaa, ni menee litran purkin sisältö tarkasti oikein viimeistä desilitraa myöten.

    Jätkä

    Öljymäärän kanssa ei tarvitse olla aivan NIIN tarkka. Jos yleensä käyttää 2,5 %:n seosta, niin siita puoli prosenttia alaspäin ei tunnu missään.

    Muistutan siitä, että vanha työkaveri pari kertaa sekosi bensapöntöissään kotonaan ja tankkasi moottorisahan ruohonleikkurin bensalla. Sahaus oli klapien katkomista pinosta, eli aika railakasta sahausta. Sanoi, että puolitoista tankillista saha kesti ennen määnän kiinnileikkautumista. Molemmilla kerroilla kone avattiin ja tauti todettiin. Kuivaksi oli mennyt.

    Ruotsalaiset metsurit sahasivat aikapalkalle siirtymisen aikoihin 1 %:n seoksilla. Ei ongelmia, eikä savua / käryjä.

    Toki öljyn on syytä olla oikeaa 2T- öljyä, eikä EDIT jäteöljyä tai edes uutta hydrayliikkaöljyä.

    petep

    No mitäs Öljyissä tai maailmassa on tapahtunut kun ei sahata sillä prosentilla mitä se on ollut joskus joskus silloin aikoinaan . Oliko joskus seos 4% kun sahat oli pikkasen erilaisia kuin tällä hetkellä ?

    Jätkä

    Sahat ovat muuttuneen rutkasti. Pienemmillä kuutioilla saadaan paljon enemmän tehoa, kierroksia on jopa tuplaten entisiin ropposiin verrattuna. Vaatimukset päästöjen suhteen ovat kiristyneet, eli öljyiltä vaaditaan enemmän.

    Joskus -50 luvulla Homeliten seossuhde oli 1:16  ja sisäänajossa 1: 10.

    Jos sellaiseen sahaan, jolla on aikaisempina vuosikymmeninä sahattu ihan tosissaan, otetaan käyttöön nykybensat ja noita merkkiöljyjä, tulee moottorista entinen hyvin äkkiä. Pesevä öljy liottaa karstan irti moottorin sisällä ja se kuluttaa kuin hiekka männän ja sylinterin loppuun.

    On avattu koneita, joissa näin on käynyt, koneessa paljon harmaata alumiinitahnaa, männän helmat häipyneet, sylinteri harmaa sisältä.

    Metsuri motokuski

    Niin ja öljyt ovat parantuneet ettei enää tarvita niin voimakasta seosta. Uskon että Teboilin 2 t bike on hyvä öljy ja tuskin sen takia kiinnileikkautuminen ole tapahtunut. Ettei vaan seos jäänyt liian ohueksi tai sitten moottori on jo niin kulunut että öljykalvo ei ole enää pystynyt voitelemaan kunnolla. Syitä voi olla monia.

    Jätkä

    Syitä voi olla monia. Yksi suuri vaara on, että moottorin jäähdytys on heikentynyt vaikkapa Horsman höyteitten takia, tai muuten huollon puutteesta.Kun mäntä kuumenee tarpeeksi se saattaa tulla liian suureksi sylinteriin.

    Kysynpä Metsuri motokuskilta, Käyttävätkö ”Oikeat” koneurakoitsijat moottoreissa / vaihteistoissa ja Hydrayliikassa samaa öljyä? Ja onko hydrayliöljy saman hintaista kuin dieselmoottorille tarkoitettu moniasteöljy?

    Metsuri motokuski

    Kysynpä Metsuri motokuskilta, Käyttävätkö ”Oikeat” koneurakoitsijat moottoreissa / vaihteistoissa ja Hydrayliikassa samaa öljyä? Ja onko hydrayliöljy saman hintaista kuin dieselmoottorille tarkoitettu moniasteöljy?

    Nyky metsäkoneet ovat erityisen tarkoja öljyistä. Moottoreihin on ihan omat luokitellut öljyt johtuvat näistä uusista vähäpäästöisistä moottoreista. Nykyiset ”urea dieselit” tarvitsevat ihan oman puhdistavan öljyn joka ei sovellu vaihteistoon tai hydrauliikkaan.

    Vaihteistoissa on sama tilanne. Vaihteistoöljyltä vaaditaan kovaa paineensietokykyä öljykalvon osalta. Normaali moottoriöljy ei sisällä sellaisia lisäaineita että ne saavuttaisivat sellaisen vahvan ölykalvon joka kestää vaihteistojen laakeripinnoilla.

    Hydrauliikassa käytetään luonnollisesti omaa öljyä juuri sen vuoksi että mikään yllämainituista ei sisällä sellaisia ominaisuuksia jota hydrauliikkaa vaatii metsäkoneessa. Hydrauliikkaöljyssä tarvitaan hyvää juoksevuutta myös alhaisissa lämpötiloissa. Samoin sen tulee kestää hyvin lämpökuormaa ja tietenkin hyvää paineensietokykyä. Hydrauliikkaöljyä ei saa missään tapauksessa laittaa moottoriin tai vaihteistoon tai päinvastoin.

    Hinnoiltaan hydrauliikkaöljy on edullisinta. 200 l tynnyri maksaa reilut 400 euroa. Moottoriöljyjen hinnat vaihtelevat paljonkin mutta nykyöljyt ovat aika hintavia kun niissä on uusia ominaisuuksia mitä aiemmin ei ollut. Mutta kääntöpuolena on että ne ovat ns long laif -öljyjä ja vaihtoväli on hiukan merkistä riippuen 500 – 600 tunnin välillä.

    Vanhan ajan moniasteöljyt eivät enää sovellu kuin ”majoreihin”. Uusiin moottoreihin niitä ei pidä laittaa.

    Itselläni oli aikoinaan Belarus traktori ja siinä hydrauliikassa käytettiin moottoriöljyä kun ”ryssillä” ei hydrauliikkaöljyä ollut. Tiedän myös että paljon traktoreilla ajeltiin universal-öljyllä jota oli vaihteistossa ja moottorissa. Nyky traktorit ovat yhtä nirsoja öljyistä kuin metsäkoneet joten joka paikkaan on omat öljyt ja jopa valmistaja kohtaiset luokitukset.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 216)