Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

Merkitty: 

Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

• tamperelainen

Trimmeri oli kiinnostunut dolmar 4510 .On kyllä ärjy kone,olen sillä kaatanut taimikoilta heinää ja höpöheinäpelloilla kaulannut kivenjuuria,mutta..mutta putki on liian pitkä metsään.Sanoisin vielä,että dolmar kestänyt monta vuotta kovaa rääkkiä,samoin kestovoideltu kulmuri,jossa myös mainio karalukko.Desibelimittarit todennäköisesti hakkaa myös punaisella,senverran kovaa paukkuu

Hinta Kärkkäisellä 630e

Ensimmäinen vika Dolmarissa oli  tänä kesäna käynnistettessä ,että sätki ja nyki.Arton ohjeen mukaan puhdistin magneettipalat ja taas laulaa

trimmeri

^miltä kulmavaihteen kulma vaikuttaa, vai lukeeko asteet peräti siinä kulmassa, kuten tilhissä. Pikkutilhin kokonaismitta on ilman terää 1790mm ja putki mulle juuri sopiva. Dolmarille ilmoitetaan mitaksi 1805mm joten taitaa putki olla melko sama mitaltaan. K mallin tilhit on 1675mm. Siinä kun joku ihmettele mun perversiota pitkään putkeen, niin vähän selvennyst: olen 190cm pitkä, haluan pitää moottorin tarpeeksi korkealla enkä polvissa, haluan kohtuu matalan kannon, selkä sallii vain ryhtinuorena kulkemisen. Kelpasko selittely perversiolle?

Tuli mieleen viimesimmät keskustelut, ihan siis huulien heiluttelu asiakkaiten kanssa: elikäs kohtuu moni on valitellut ammattimetsurien pitkistä kannoista.

Jätkä

Noista ”Ammattimetsurien pitkistä kannoista” tekisi hyvää saada kuulla, miksi taimikonhoidossa pitäisi tehdä lyhyet kannot?

Minkä korkuinen kanto olisi kenenkin mielestä oikean korkuinen – Miksi? Ainespuun hakkuussa kanto pitäisi olla säällisen korkuinen, koska siinä jää äkkiä aika paljonkin puuta kantoon. Taimikonhoidossa tästä ei liene kysymys.

trimmeri

Siis kritiikki on koskenut taimikonhoitoja. Onkin pitänyt kysyä, että onko siitä lyhyemmastä kannosta joku kriitillinen haitta? Eli onko 30cm+  kanto ”turvallisempi” metsälle kuin 10cm kanto?

arto

Itse teen alta 10cm kantoa th. Ennakko raivauksilla vielä matalempaa. Eipä ole kukaan valittanut ja maanomistajat tykkää.

trimmeri

Metsuritkin tekee siis lyhkästä näköjään. Arto, eikö pidemmän jättämisellä saisi vähän enemmän aikaiseksi? Ite olen tehny 10cm ja alle, mutta olenkin harrasterlija.

arto

Sama aika katkaisussa menee teekö pitkää vai lyhyttä.

eero heikki

Alle kymmenen sentin linjoilla minäkiin !

Jätkä

Niin! Tehkää vaan alle kymmensenttisiä kantoja, mutta kertokaa syy – MIKSI? Kuka tykkää ja kuka vaatii ja – MIKSI?

Aina pitää toiminnalle olla jokin selitys, sitä ei vaan ole näkynyt / ei kuulunut. Siis täysin perusteetonta touhua?

(Kuinkahan pitkiä teidän senttimetrinne on? Onko niissä 20 – vai kolmekymmentä milliä)?

pihkatappi

Kun poistuma yli 7 metriä ja kannon saa pyyhkäisemällä 40 cm korkeudelta ja ei saa pyyhkäisemällä 10 cm korkeudelta, niin savolaisella metsurilla menee sama aika tekeekö sitten maanmyötäisen leikkuun vai puolen metrin kannon. Jos noita pitkiä risuja onvielä 30000 kpl hehtaarilla, maasto on jokatapauksessa kulkukelvotonta 7 vuotta, jolloin kannon pituudella ei ole merkitystä.

Minäkin tykkään tehdä lyhyitä kantoja, kun tehdään varhaisperkauksia tai taimikonhoitoja ajallaan varhaisperatuissa taimikoissa. Tietysti ennakkoraivuulla tehdään lyhyet kannot, vaikka kolmelta puolelta sahaten.

Esillä 10 vastausta, 141 - 150 (kaikkiaan 194)