Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

Merkitty: 

Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

• jees h-valta

Eihän sitä muu auta kun on itse kesäterässä vuoden ympäri niin kait sitä koneiden on pareen olla iskussa. Sanotaanhan hitsareistakin ettei huonoja hitsareita ole olemasssa, on vain huonot koneet.

Jätkä

Minä en kyllä ole hitsari, mutta vaikka saisin kuinka hyvällä hitsauskoneella yrittää, niin ei voisi parhaalla tahdollakaan kehua hitsaussaumaa. Kun ei tule hyvää saumaa, niin ei tule. Huonommalla koneella ei tule senkään vertaa.

Siitä huolimatta minulla on kolme erialista hitsauskonetta. Aina, kun on ollut kyse vaativammasta hitsauksesta, olen mennyt sen kanssa oikean hitsaajan luo.

Jeessi on toki huomannut, että kun ei osaa ja vehkeet on surkeat, niin räpeltämistähän se hänen hommansa aina on…

jees h-valta

Koita huoltaa omat vehkeesi vaan jätkä. En hitsaa joka näkyy myös täällä palstoilla. Sinullahan käämi hirttää kiinni vähän väliä. Poika hoitaa meillä nuo toimet ja hyvin hoitaakin. Osaamista löytyy aika moneen ja siksipä onkin tehtailla nyt paikallisurakoijan työluottona sisällä vaikka ottaakin työkomennukset suoraan isolta kunnossapitotiimiltä.

Jätkä

EDIT  poika taitaa rypeä edelleenkin työttömänä Öljy-Macin kanssa  metsässä – Toivottavasti joku osaavampi teroittaa edes terät.

Talkkarin hommat ovat tietenkin ihan tarpeellisia ja kunnioitettavia juttuja, näin kuivan kesän aikaan on ehkä nurmikonleikkuulta säästynyt aika pitkälti. Meillä kyllä on nurmikot niin hyvin perustettu, että ne ovat kasvaneet kohtuudella ja ovat hyvin tummanvuhreitä nytkin.

Tolopainen

Jätkällä kapitalisti ja sosialisti taistelevat. Hän haluaa kovasti olla omistaja ja kehuskelee omistuksillaan kaikkia koneita on varastot pullollaan. . Se ei hänelle kuitenkaan käy että joku menestyisi yrittämällä ja työtä tekemällä. Vasemmistolaisen kirvesmiehen perheessä on aina luettu Kansan uutisia ainoana totuutena perinne on jäänyt viemään ajattelun harhapoluille valitettavasti ja nyt saha puoltaa vasemmalle koko ajan.

jees h-valta

Metsässä rymyää nyt ihan kunnon koneet. John Deere puskee aukkoa pystymetsään sen kun kerkiää parhaillaan. Tiepohjaa aukeaa korpeen ja tänään varmaan noin kilsan kierros on päätöksessään. Sitten puutavara pois ja kaivinkone tietä pohjustamaan.

petep

John Deereenkin vaihdetaan välillä ketju mutta…….

trimmeri

Olikos petep sulla mikä raivuri? Nyt kieltämättä tuon 225 terän kansssa remutessa on huomannut, että vaatisi enemmän tehoja. Ainoaksi vaihtoehdoksi, koska tartten pitemmän putken, niin jäisi tilhin 490. Hemmetti näitä nykysahoja, ihme nössöjä. Aika kultaa muistot ja kultasikin, koska muistin wanhan sahan tehot ylä kanttiin. Vain 2,4kW tehoillakin tuo huskyn 250rx kyllä rääkäsi siihen malliin ja heitti rungot kunnolla. Kiihty kans justiinsa.

petep

Olen puuhastellut Husqvarnan Fr 343 sahalla ja olen ehdottomasti sitä mieltä että jos sahaisin vähänkään   enemmän niin ehdottomasti saha jossa on 225  terä.  Ja eiköhän se nykyään ammatilaisilla ole sellainen saha jolla suurempi terä pyörii .

Jätkä

Kyllä oikeat ammattityöhön sopivat raivurit veivaavat isompaakin terää mukavasti. MUTTA: Haritus ja teroitus pitää olla kunnossa.

En oikein usko, että niin surkeasti hoidettuja (=hoitamattomia) metsiä juurikaan on, joissa Isompi terä on tarpeen, mukava sillä toki on pikkurisua leikata.

Venäläiset / Virolaiset tekivät huippu-urakoita Imatran voiman sähkölinjoilla ja heillä oli ISOT raivurit – ilman sektorisuojia ja 300-milliset terät. Kyllä pajukko lakosi – ja kaikki muukin!

Tilhin 260: kin pärjää kyllä ”ihan hyvin”, mutta jos oikein haluaa nautiskella, niin HVA 252 – jos sellainen hyvä löytyy – on aivan naatittava vehje.

Kunnon valjaat ja niiden oikeanlainen säätö kannattaa toki hankkia, oli saha minkälainen tahansa. Meillä oli oppilaiden kanssa raivatessa aina henkilökohtaiset valjaat itsellä, joita eivät muut säädelleet.

Esillä 10 vastausta, 121 - 130 (kaikkiaan 194)