Keskustelut Tekniikka 200mm terä vastaan 225mm

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 194)
  • 200mm terä vastaan 225mm

Merkitty: 

Olen kuullut ja lukenutkin, että 200mm terä olisi parempi isommassa metsässä, mitä 225mm terä.? Minusta tuntuu että eikö set olisi toisinpäin parempi..225mm terä isompi läpimittaisessa ja pusikkoisessa taimikossa, ja varhaishoidoissa 200mm terä… hmmmm, täytynee kokeilla tänä kesänä pikku terää isommissa metsissä! Minkälaisia kokemuksia asiasta täällä foorumissa??

• petep

On sitten taivaan tosi että kukaan ei ymmärrä tuota sanomaa että viilaamalla loppuu leipä pöydästä. Jotain lepikkoa kun sahaa tankillisen niin viilaaminen on ihan järkevää . Taisi joku käyttää sellaista termiä kuin puhdistusviilaus.

arto

En viikonloppuja viilaa sinä saat sitä tehdä jos se kiinnostaa. En ole koskaan sahannut tylsällä terällä. Mulla on viikonloput ihan muuta tekemistä kuin ajatella työtä…..Olen kellotanut nuo sinun terävän terän ja minun usean päivän sahaus pinta-alat ne ihan samat. En siis tee tyhjää työtä jolla ei mitään järkeä eikä rahallista hyötyä.

Jätkä

Suunnilleen ensimmäinen ihminen maailmassa, jonka vakaumukseen kuuluu tehdä työtään tylsällä välineellä, mieluummin kuin terävällä.  Ilmeisesti on myös tylsä EDIT ?

eero heikki

Jahas,nyt ne viiloovat,teroitus on unohtunut !

arto

Kertoo ihminen joka luulee tietävänsä…..Mutta ei tiedä mitään…Niin kuin kerroin en ole tehnyt työtä tylsällä terällä koskaan. Sekin siis sinun ajatuksissa pyörivä ajatus….Kun itse ei osaa ei silloin muutkaan voi osata.

petep

Netti on hauska paikka kun voi kirjoitella mitä haluaa kun vaan ei ala vihapuhumaan. Minulle sama vaikka joku sahaa ilman terää ja tienaa leipänsä.

Jätkä

EDIT ei ole KOSKAAN sahannut terävällä terällä. Siksi terä muka pysyy iskussa viikon ja kymmenen hehtaarin ajan. Tylsä terä ei juurikaan onnettomammaksi voi muuttua sahattaessa, mutta huipputerävän terän muuttumisen tuntee, jos sahaa Huskulla yli kolme tuntia teroittamatta.

Ja tämä perustuu tietoon ja kokemukseen.

petep

Joskus kuulemma ammattimiehen erotti puuhastelijasta siitä että laitteet on kunnossa. Mutta ennen oli ennen

arto

EDIT ei ole KOSKAAN sahannut terävällä terällä……Aina minä sahaan terävällä. En koskaan tylsällä. Sinusta en tiedä kun istut kotona koneella.

Jätkä

Minulla oli isä, joka teki parhaat työvuotensa kirvesmiehenä erilaisilla rakennustyömailla, nykyään sanottaisiin rakennusurakoitsijaksikin, mutta etupäässä oli kyse muutaman ammattimiehen perustamasta ryhmästä, joka teki kokonaisurakoita avaimet käteen – periaatteella.

Jo hänellä oli erittäin hyvät ja kalliit työvälineet, se on jäänyt mieleen, että kaikki työvälineet olivat todella terävät ja kunnossa.

Siitä on tarttunut selkäytimeen asti, että työvehkeet pitää olla hyvät ja myös terässä.

Sähkösetä tuli poistamaan isoa terijoensalavaa hankalasta paikasta, nappasin sahan tallista ja EDIT! terä puolsi! Pojat olivat sahanneet joitakin lautoja ja terä oli hipaissut kärryn teräslaitaan.

Oli kuitenkin toinen – vähän isompi saha iskussa ja sillähän lähti sahanpuru liukkaasti.

Esillä 10 vastausta, 111 - 120 (kaikkiaan 194)