Keskustelut Tekniikka 2-tahti öljy

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)
  • 2-tahti öljy

    Merkitty: 

    Kuinka moni ammatikseen sahaava käyttää sahamerkin omaa öljyä?

    Mikä öljy olisi hinta/laatu suhteeltaan hyvää?

  • arto

    Huskin öljyillä menty aina 10l kanisterista riittää pitkään. Eikä ole kallista saman maksaa kuin muu laatu öljy.

    Pavekka

    Tuossa jätkän loppukaneetissa kiteytyi tän aiheen ongelma. Vertaillaan kuuskytluvun kokemuksia nykypäivän suosituksiin.  Olen monta mustaa laakeria sahoista löytänyt kun öljyt ja prosentit olleet totaalisen väärin. Sitten näitä verrataan pienkone bensaan ja ylistetään sen erinomaisuutta.

    Kiinnostaisi 98:n/öljyn ja pienkonebensan ero kun molemmissa on pitoisuudet oikein ja käyttötunteja muutama sata tai tuhat takana. Mitä ne erot silloin on. Siten aikuisten oikeesti?

    Sahoissa nyt ainakin toistaiseksi normibensa toimii mutta muissa vähäpäästöisissä nykykoneissa on alkanut menemään vaikeaksi ahtaiden suuttimien vuoksi kun tavallinen bensa mönjääntyy eikä muovisuuttimetkaan tunnu kestävän.

     

    meetsuri

    Taroil on hyvää ja halpaa. Eikä katkua samalla lailla mitä ’merkki öljyt’. Uuden sahan kun ostaa niin saa nykyään kaupanpiälle 12litraa huskun omaa sekobensaa, niin onhan siinä semmonen katku ja savupilvi koko ajan että migreeni on varma.

    Ammatti Raivooja

    Korjaan, nykysin on käytössä Teboil 2t power mix, puolisynteettinen että kotimainen. Kyllä varmaan kannattaa maksaa tuplat, että saa Husqvarna merkkistä öljyä.

    pikkutukki

    Kumpi kannattaa laittaa sahan tankkiin ensin , Öljy vai bensa ?

    Jätkä

    Pavekka juttelee, kuin ei olisi alaleukaa ollenkaan:”Tuossa jätkän loppukaneetissa kiteytyi tän aiheen ongelma. Vertaillaan kuuskytluvun kokemuksia nykypäivän suosituksiin.”

    -Kun aloittelin, ajettiin jo 3 %:n seoksilla täyttä häkää. Ei ongelmia. Menin Jämsänkoskelle M-kurssin opettajaksi ja siellä purku – korjausharjoituksissa oli nokisia sahoja. Siirryttiin toimipisteessä käyttämään 2%:sta Raket-erikoisöljyseosta, jolloin savuaminen loppui. Muutama vanha Jonssi (raket) meni väljäksi, kun seosöljy alkoi pesemään karstaa irti. Männät olivat helmastaan kuluneet pois.

    Sitten vaihdoin työnantajaa ja kun alettiin tyhjästä, oli öljyn ja bensan seoksen valinta helppo. Nyt siellä on sahattu siitä lähtien nykyseoksilla, eli otaksun, että 2,5 on seos, koska valtamerkin kyljessä on ollut tarra 2,5 %.

    On valmisbensoja eri valmistajilta käytetty ja oikein hyviksi todettu kaikki. Moottorit ovat puhtaita, eikä savua.

    Kuitenkin nuo kaksitahtiöljyt, joita käytettiin aluksi, olivat sen laatuisia, että ne eivät kestäneet kuumuutta niin kuin olisi pitänyt ja ensimmäisenä sen huomasi pakoaukon karstoittumisesta. Myös hiilipiikkiä tuuppasi tulppaan suhteellisen usein, kun vedettiin oikein kunnon kuormalla. Syynä oli öljyn laatu – ei öljyn määrä.

    pihkatappi

    Niin ennen öljyt oli huonoja ja nykyään hyviä. Ennen oli ongelmia, vaikka toimi ohjeiden mukaan. Nykyään ongelmia on niillä, jotka laittaa mitä sattuu löytymään tankkiin tai menikö liikaa ja tuollainen käyttäjä hyötyy tietysti valmisbensasta, metsuri ei noita käytä. 6 euroa litra on stihlin hyvä öljy ja sitä 2 desiä 10 litraan 98 bensaa, niin toimii eikä karstoitu, eikä leivo seoksen takia kiinni.

    Jätkä

    Noin se pitkälti on! Öljyjen laatu on aivan jotain muuta kuin ”silloin ennen”.

    Bensiini on korkeaoktaanista kaikilla muilla, paitsi Jeessi käyttää 85 oktaanista. Kas kun ei ole alkanut tärpättiä käyttämään?

    Metsänmies

    Käytän Teboil Bike 2T moottoriöljyä , sitä, missä on moottoripyörän kuva. On täyssynteettistä, maksaa vähän yli kaksikymppiä neljän litran kannu. Ei savuta, eikä karstoita.

    kim1

    Vielä 80-luvulla ainakin meidän kylän kauppiaan 2-t pumppu bensa oli 4%:sta,eli käytti moottoriöljyä siinä…

Esillä 10 vastausta, 11 - 20 (kaikkiaan 58)