Uusi Sampo HR 56 -harvesteri tekee haamu-urista tarpeettomat

Sampo lisäsi suosikkimalliinsa ylimääräisen pyöräparin. Uusi Sampo HR 56 on entistä vakaampi ja ulottuvampi harvennuskone.

Sampo HR 56
Kuusipyöräinen Sampo HR 56 on parhaimmillaan enimmillään 20-senttisten puiden käsittelyssä. (Kuva: MIkko Riikilä)

Sampo Rosenlewin tunnetuin metsäkone, nelipyöräinen HR 46 -hakkuukone saa rinnalleen kuusipyöräisen version HR 56:n. Uutuusmalli on edelleen yleiskäyttöisiin hakkuukoneisiin verrattuna kapea ja kevyt.

Kone on parhaimmillaan läpimitaltaan enimmillään 20-senttisten puiden käsittelyssä.

”Tehokkaimmin kone toimii enintään 200-litraisten runkojen hakkuussa. Toki HR 56:nen selviää myös yksittäisten isojen puiden tekemisestä”, Sampo Rosenlewin myyntipäällikkö Ahti Sormunen sanoo.

Kuusipyöräisyyden ja entistä isompien renkaiden ansiosta kone on neljäpyöräistä sisarversiotaan vakaampi. Näin siihen on voitu asentaa ulottuvuudeltaan kymmenmetrinen Logmerin nosturi.

Ulottuvuutensa ansiosta uutuus-Sampo pystyy työskentelemään kahdenkymmenen metrin välein olevilta ajourilta. Sen sijaan nelipyöräinen kone liikkui lyhyemmän nosturinsa vuoksi varsinaisten ajourien välillä myös niin sanotuilla haamu-urilla.

Sormusen mukaan kuusipyöräinen Sampo voidaan varustaa aiempaa monipuolisemmin myös energiapuun korjuuseen.

Koneen perustekniikka on sama kuin nelipyöräisessä versiossa. Voimanlähteenä on Accon 140 kilowattinen dieselmoottori. Koneeseen on tarjolla Kesla RH18-II- ja Keto-51-hakkuupäät.

Kun kone varustellaan leveydeltään 710-millisillä renkailla, se on noin 2,7 metriä leveä. Niinpä se pystyy liikkumaan kolmen ja puolen metrin ajourilla.

Ensimmäiset koneet myyty

Kuusipyöräisen Sampo-harvesterin tarina alkoi muutama vuosi sitten Virossa, jossa paikallinen maahantuoja – yhteistyössä valmistajan kanssa – rakensi ensimmäisen kuusipyöräisen koneen. Sitä on käytetty eilen Huittisissa esitellyn uutuusmallin kehittämisessä

Sormusen mukaan uutuusmallia on myyty ”puolenkymmentä” konetta, joista yksi Suomeen ja loput eri puolille Eurooppaa. Lähes 90 prosenttia Sampon metsäkoneista lähtee vientiin. Tärkeitä asiakasmaita ovat Saksa ja Tsekki sekä Espanja ja Portugali.

Suomessa viime vuonna syntynyt kohu ensiharvennusten laadusta ei Sormusen mukaan ole toistaiseksi lisännyt pienten, harvennushakkuille tarkoitettujen koneiden kysyntää meillä. Hän kuitenkin uskoo, että tulevaisuudessa Sampoja myydään entistä enemmän myös Suomeen.

”Olemme vahvistamassa Suomen myyntiä. Myös Ruotsiin olemme löytäneet uuden diilerin.”

Vuosittain Sampo Rosenlew valmistaa noin sata metsäkonetta.

”Kannattavasti harvennuksille”

Ahti Sormusen mukaan Sampon kaltainen pieni hakkuukone on harvennushakkuilla kilpailukykyinen isojen yleiskäyttöön tarkoitettujen koneiden kanssa.

”Vain kuskin palkka on sama. Kaikki muut kulut, esimerkiksi polttoaineen kulutus ovat selvästi alemmat kuin isoissa koneissa eikä koneiden tuottavuudessa pieniläpimittaisilla harvennushakkuilla ole eroa.”

Hän ennustaa, että yhä useampi metsänomistaja haluaa pienen koneen harventamaan metsäänsä.

Kuusipyöräisen HR 56 -hakkuukoneen veroton hinta on 390 000 euroa. Nelipyöräisen HR 46 -mallin hinta on noin 350 000 euroa.

 

Kommentit (3)

  1. Tarvitsee telat ja litkut renkaisiin ,jotta pysyy pystyssä. On myös kova ”kyntämään” vähänkin pehmoisissa olosuhteissa pyörien lian pienen halkaisijan takia. Tuli jälleen markkinoille vehje ,joka ei ole oikein hyvä missään. Järeämpi versio voi jotkenkin täyttää paikkansa ,mikäli on kestävyydeltään ja käytettävyydeltään samaa luokkaa ,kun suurten vamistajien jo pitkään käytössä ollut keskiraskas mallisto.
    Ja kuten kehitys on osoittanut , haamu-uravärkit ovat hyviä vain valmistajan kaupallisissa tiedotteissa. Metsässä ei niinkään.

  2. Näinpä se menee.

  3. ”…Kaikki muut kulut, esimerkiksi polttoaineen kulutus ovat selvästi alemmat kuin isoissa koneissa..” on harhaanjohtava mainostus.
    P-aineen kulutus TUOTETTUA MOTTIA KOHTI on totuudellinen kriteeri. Ja kun esim. 500 tunnin huoltovälit täyttyy, kaikki muutkin huollot rasittavat kustannuksillaan aikaansaatuja motteja.

Tekniikka Tekniikka

Kuvat