Puukravatti ja paljon muuta

Johannes Weckman valmistaa koivuvanerista asusteita ja sisustustuotteita. Kaikki tuotteet valmistuvat myymälän yhteydessä olevalla verstaalla.

Johannes Weckman valmistaa tuotteet alusta loppuun verstaallaan. (Kuva: Seppo Samuli)
Johannes Weckman valmistaa tuotteet alusta loppuun verstaallaan. (Kuva: Seppo Samuli)

Koivuvaneri vääntyy moneksi Olen loistava -nimisessä liikkeessä Helsingin Alppilassa. Hyllyillä on kekseliäitä puutuotteita korvakoruista laukkuihin ja seinäkelloista jopa kravatteihin.

”Firman nimi on vähän tunteita herättävä. Suuntaan tai toiseen”,Johannes Weckmansanoo.

Weckman on yksityisyrittäjä ja valmistaa tuotteet alusta loppuun itse. Yritys lähti alun perin ideasta valmistaa heijastimia Olen loistava -tekstillä. Niitä meni jonkin verran kaupaksi, mutta heijastimet olivat lopulta lähinnä syksybisnestä.

Korona-aikana Weckman sai idean valmistaa erilaisia tuotteita vanerista laserleikkaamalla. Kun toiminimi oli jo olemassa, oli helppo lähteä rakentamaan omaa yritystä.

”Haluan haastaa puuta ja näyttää, että siitä voi tehdä muutakin kuin leikkuulautoja tai paistinlastoja.”

Weckman suunnittelee laukkuvalikoiman laajentamista.

Materiaalina tuttu koivu

Puutuotteiden raaka-aineeksi valikoitui nopeasti koivu. Weckmanin mukaan koivu on suomalaisille tuttu ja turvallinen. On se sitten mökin saunan lämmitystä tai puu-ukkojen veistämisen opettelua, kaikilla on siihen jonkinlainen kosketus. Puulajina koivu pärjää karuissakin olosuhteissa. Vähän kuin suomalaiset itse.

Materiaalina koivu on erinomaista. Se on kestävää ja taipuu hyvin hänen käyttötarkoitukseensa.

”Puulla on aina vähän oma luonteensa.”

Esimerkiksi oksakohdan sattuessa puu käyttäytyy aina eri tavalla. Se on Weckmanista vain hienoa.

Vanerit hän hankkii suomalaiselta puutuoteyhtiöltä Koskisen Oy:ltä. Koska tuotteiden raaka-aineilla on tarkat laatuvaatimukset, tuotantoon ei sovellu ihan rautakauppamateriaali.

Matka yrittäjäksi

Alppilan myymälän tiloissa on myös Weckmanin verstas. Hänen mukaansa asiakkaat arvostavat, että tuotteet tehdään alusta loppuun samojen seinien sisällä.

Ennen oman yrityksen perustamista Weckman työskenteli valaisinvalmistajalla. Hän aloitti tuotantotyöntekijänä, teki sitten tuotemyyntiä ja lopulta media- ja markkinointityötä. Korona-aikana puutuotteiden myynti alkoi kasvaa eikä aika enää riittänyt molemmille. Tuttu ja turvallinen palkkatyö sai jäädä ja Weckman ryhtyi kehittämään yritystään.

Weckman opiskeli mediatekniikkaa, mutta työt veivät mennessään ennen valmistumista. Hän kokee kuitenkin yrittäjänä hyötyneensä media-alan opinnoista.

”Jos nykypäivänä haluaa yritykselle näkyvyyttä, on osattava olla mediassa”.

Puinen lamppu on Weckmanin oma suosikkituote

Ideasta tuotteeksi

Weckmanin valmistamista tuotteista erikoisimpia ovat puiset kravatit ja laukut.

”Ei tule jokaiselle mieleen, että niitäkin voi tehdä puusta.”

Hänen oma suosikkituotteensa ovat valaisimet. Toistaiseksi valikoimassa on katto- ja pöytävalaisimet, joiden varjostimina on koivukenno.

Kun idea tuotteeseen herää, Weckman antaa sen hautua muutaman päivän. Jos ajatus tuntuu vielä hyvältä, hän piirtää tuotteen, suunnittelee mitat tietokoneella ja tekee paperisen prototyypin.

”Viimeistään siinä vaiheessa näkee, että onko tässä mitään tolkkua.”

Onnistuneesta prototyypistä tehdään puinen kappale, joka voi vaatia vielä lisämuotoilua.

Yksinkertaisemmat tuotteet voivat onnistua ensi yrittämällä. Laukuissa on usein enemmän työtä.

Työläin vaihe on viimeistely. Weckmanille on tärkeää, että tuotteen yksityiskohdat ovat kunnossa, sillä ne muodostavat kokonaisuuden.

Painopiste muotoiluun

Parhaiten kaupaksi menevät kakkukoristeet omalla nimellä. Niitä ostetaan paljon ristiäisiin.

”Kakkukoristeet pitävät jostain syystä pintansa.”

Tulevaisuudessa Weckman haluaisi keskittyä enemmän design-tuotteisiin, kuten laukkuihin ja valaisimiin. Esimerkiksi puiset korvakorut myyvät hyvin, mutta niitä valmistetaan Suomessa muutenkin. Tällä hetkellä suunnitteilla on laajentaa valaisinvalikoimaa ja laukuistakin on kehitteillä uusi prototyyppi.

Tuotteiden myynti on vahvasti keskittynyt verkkoon, vaikka liikkeessäkin asiakkaita käy. Seuraavaksi Weckman aikoo kääntää yrityksen verkkosivut englanniksi, jolloin myynti voisi kansainvälistyä. Jonkin verran kauppoja on jo ollut esimerkiksi Yhdysvaltoihin, Sveitsiin ja Luxemburgiin.

”Suomessakin on toki vielä paljon ihmisiä, jotka eivät tiedä minusta.”

Harrastukset Harrastukset

Keskustelut