Marko Salmisen rouheaa luomusta voi luonnehtia kierrätysmetsäkoneeksi. Siinä on osia niin Puolasta, Ruotsista kuin Uuraisiltakin ja pikkuisen myös Parkanon suunnasta.
Perustana on puolalaista tekoa oleva 1970-luvun Ursus. Ei tosin se malli, jolta kone päältä päin näyttää.
”Tämä on oikeasti Ursus C-385 vuodelta 1976, mutta joku on jostain syystä vaihtanut tähän konepellin toisesta Ursuksesta”, Salminen kertoo.
Metsä-Ursuksen ruotsalainen ulottuvuus on puutavaranosturi, joka on lainattu Rottnen maineikkaasta Blondin-kuormatraktorista. Siihen on sovitettu Parkanosta löytyneitä osia puretusta Lännen kaivinkoneesta.
”Puomi yltää kuuteen ja puoleen metriin. Kuormaimessa on nolla kaksiviitonen metsäkoneen koura, joten isokin puutavaranippu nousee kerralla kyytiin.”
Kotipitäjän perua on traktorin perään liitetty telipyöräinen, naapurissa 1980-luvulla tehty metsäkärry. Peräveto on vielä mietinnässä. Mekaanista nivelakselia ei voi käyttää, koska Ursuksessa ei ole ajovoiman ulosottoa. Niinpä Salminen on miettinyt perään hydraulista vetomoottoria.
Rikkinäisen etuakselin ongelma
Koneen suunnittelu ja rakentaminen luontuvat Salmiselta, joka päätoimenaan huoltaa ja korjaa kaikenlaisia autoa isompia koneita verstaallaan Uuraisilla.
Salminen on myös metsänomistaja. Hän kertoo ajavansa metsä-Ursuksella ainakin polttopuut joka talvi.
Tässä tehtävässä Ursus palveli jo edellisessä elämässään tavallisena nelivetotraktorina. Siinä hommassa se ei kuitenkaan ollut kaikkein nöyrin palvelija.
”Traktorin etukehto oli jossain vaiheessa särkynyt eivätkä etuakselin kiinnikkeet metsässä ajaessa tahtoneet pysyä paikoillaan. Kun etupyörä osui kantoon, tuulettajan siivet alkoivat hangata syyläriin. Pari kertaa toin sen kotiin ja korjasin. Kolmannella kerralla päätin, että nyt tähän tulee muutos.”
Konemiehen ratkaisu oli johdonmukainen. Jos etuakselia ei saa kuntoon, otetaan se pois. Yhden talvikauden iltapuhteiden pajastelun Ursus koki muodonmuutoksen.
”Ajoin tämän talliin, ja istututin ison mehtäkärryn perään. Kun se oli kiinni, irrotin etuakselin kokonaan”, Salminen kertoo.
Nyt koneessa on toimiva runko-ohjaus ja omintakeinen, mutta jämäkkä runkolukko, joka pitää koneen vakaana kuormattaessa. Runko-ohjauksessa pyörät eivät käänny vaan koneen runko taittuu akselien välisestä nivelestä.
Ennen kuin Salmisen miettimä perävaunun hydrauliveto joskus valmistuu, metsä-Ursus etenee kaksivetoisena metsätraktorina. Maastokelpoisuus ei kuulemma ole ongelma. Isopyöräinen ja tasapohjainen kone suoriutuu maastossa kuin maastossa, kunhan ei liian pehmoiseen aja.
Julkaistu kokonaisuudessaan Metsälehti Makasiinissa 2/2022
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.