Metsätyö Markop Oy:n hakkuukone kyntää syvässä lumessa ja harventaa kuusikkoa Karttulassa. Taustalta kuuluu talvikelillä epätavallinen raivaussahojen kiljunta. Metsuripalvelu HaKan nuoret kuopiolaismetsurit Akseli Autere ja Pentti Rossi kaatavat alikasvosta hakkuukoneen edeltä.
Hakkuukoneenkuljettaja Henri Kuivalainen kumoaa epäilykset talviraivauksen kehnoudesta: ”En ole kokenut esimerkiksi pitkiä raivauskantoja ongelmaksi.”
HaKan osakas Kalle Pasanen kertoo, että talvityötä on tarjolla riittämiin.
”Muut eivät Pohjois-Savossa raivaa talvisin, joten kyselyitä tulee myös toimijoilta, joiden kanssa emme muuten tee yhteistyötä.”
Paksukaan hanki ei haittaa
Yli polven ulottuvassa hangessa on työläs taapertaa, mutta kevyen kälpäkät raivuumiehet etenevät vaivatta lumikengillään.
”Esimerkiksi kivisillä kohteilla on lumikelillä jopa mukavampi liikkua kuin kesällä – eivätkä itikat tai helle rasita”, Rossi kertoo.
Palkanmaksaja Pasasen mukaan lumi ei hidasta työtä niin paljon, ettei homma kannattaisi.
”Eniten häviää kohteilla, joissa raivaaja etenee kesällä puolijuoksua. Vaikeilla työmailla lumesta ei ole suurta haittaa.”
Pasanen arvioi, että talvityö on keskimäärin arviolta 15 prosenttia hitaampaa kuin kesällä tehty. Hänen mukaansa metsänomistajille ei talvityöstä koidu lisähintaa, vaan työ maksaa saman kuin kesälläkin tehtynä.
Lumikenkäpula uhkaa
Hakan ”jätkät” tekevät kahdeksan tunnin päivää, joten talvella raivataan myös aamu- ja iltahämärässä. Niinpä metsureilla on led-lamput kypärissään. Raivaussahojen talvivarustelua on Hakan savotoilla kehitelty toistakymmentä vuotta.
Yllättäen Autereella tai Rossilla ei ole sähköisesti lämmitettävin kahvoin varustettua sahaa.
”Sähkölämmitys sulattaa kahvalle tulevaa lunta, ja kosteus kulkeutuu kaasuvaijeriin, joka taukojen aikana jäätyisi.”
Jäätymisen estämiseksi kaasukahvan päällä pidetään talvella vedenpitävää huppua. Muovikassikin auttaa paremman puutteessa. Huppu pitää lumen ja kosteuden loitolla.
Sahan varusteena olevien talvisarjojen lisäksi kaikki vähänkin ylöspäin osoittavat ilmanottoaukot on teipattu kiinni.
”Tärkeää on teipata polttoainetankin ja moottorin välinen rako umpeen. Jos sinne pääsee lunta, se sulaa ja jäätyy ja jää rikkoo bensaletkun”, Rossi neuvoo.
Kulmavaihteen voiteluaiheeksi lisätään vaseliinin sekaan annos notkeaa perämoottorin peräöljyä, joka ei tönkköydy pakkasella.
”Ei meillä ole ollut talvesta aiheutuvia ongelmia sahojen kanssa”, Rossi vakuuttaa.
Pientä huolta aiheuttaa parhaiksi havaittujen Alposet-lumikenkien valmistuksen lopettaminen.
”Nämä kantavat erinomaisesti, eikä kantavassa pinnassa ole reikiä, joihin risut voisivat takertua”, Rossi toteaa.
Jos ajankohtaiset metsäasiat kiinnostavat, tilaa Metsälehti tästä.
Kommentit
Ei vielä kommentteja.
Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.