Suomi.fi-valtuus: Näillä ohjeilla alkuun

Metsäyhtymät joutuvat tekemään sähköistä veroilmoittelua varten valtuushakemuksen. Alla ohjeet Suomi.fi-valtuuden käyttöönottoon.

Metsäyhtymän edustaja pääsee Verohallinnon ohjesivulla alkuun valitsemalla minkä tahansa kolmesta alimmasta vaihtoehdosta.
Metsäyhtymän edustaja pääsee Verohallinnon ohjesivulla alkuun valitsemalla minkä tahansa kolmesta alimmasta vaihtoehdosta.

Verottajan käyttämä Katso-palvelu vaihdetaan tuoreempaan järjestelmään, ja metsäyhtymän edustajaksi valittu osakas täytyy valtuuttaa toimeensa uudelleen Suomi.fi-palvelussa. Jos metsäyhtymän edustaja haluaa hoitaa yhtymän veroasiointia sähköisesti, hänellä on edessään kaksi vaihetta: valtuushakemuksen teko ja asiointivaltuuksien käyttöönotto Suomi.fi-palvelussa.

Savotta kannattaa aloittaa Verohallinnon ohjesivuilta osoitteesta vero.fi (Suomi.fi-palvelun käyttäjäksi ja Näin teet valtuushakemuksen).

Suomi.fi-palvelun rakenne on Digi- ja väestötietoviraston (DVV) käsialaa. DVV:n kehityspäällikön Mika Kingin mukaan metsäyhtymän osakkaan voi valtuuttaa yhtymän edustajaksi joko niin, että jokainen metsäyhtymän osakas allekirjoittaa valtuushakemuksen tai tekee erillisen valtakirjan.

Jos metsäyhtymän osakkaat asuvat ympäri Suomen, helpointa on todennäköisesti, että jokainen osakas allekirjoittaa oman valtakirjansa. DVV:n valtakirjapohja löytyy esimerkiksi Verottajan Näin teet valtuushakemuksen -ohjesivulta.

Mukaan myös henkilöllisyystodistukset

Allekirjoituksen jälkeen valtuushakemus tai valtakirja lähetetään sille metsäyhtymän osakkaalle, joka on valittu metsäyhtymän edustajaksi.

”Lisäksi edustajalle pitää lähettää kopio tai valokuva passista tai virallisesti henkilökortista”, King kertoo.

Kingin mukaan osakkaat voivat esimerkiksi ottaa kännykällä kuvan allekirjoitetusta valtakirjasta ja henkilöllisyystodistuksestaan ja lähettää kuvat metsäyhtymän edustajaksi valitulle henkilölle.

Metsäyhtymän asioita hoitava osakas liittää muilta osakkailta saadut allekirjoitetut valtakirjat ja henkilöllisyystodisteet valtuushakemukseen. Mukaan myös todiste omasta henkilöllisyydestä. Valtuushakemus pitää printata, allekirjoittaa käsin, ja tämän jälkeen lähettää Verottajalle joko verkkopalvelun kautta, postitse tai viemällä lähimpään verotoimistoon.

Valtuuksien aktivointi Suomi.fi:ssä

Metsäyhtymän asianhoitajaksi valittu osakas saa tiedon hyväksytystä valtuushakemuksesta ilmoittamaansa sähköpostiin. Kun valtuutusoikeus on saatu, metsäyhtymän asianhoitajan pitää vielä antaa asiointivaltuudet itselleen Suomi.fi-valtuuksissa. Palveluun voi kirjautua pankkitunnuksilla.

Kun asiointivaltuudet on aktivoitu Suomi.fi:ssä, metsäyhtymän edustaja voi hoitaa yhtymän veroilmoittelun Omavero-palvelussa.

Valtuushakemuksen käsittelyaika on tällä hetkellä 2–3 viikkoa. Verohallinnon ylitarkastaja Juha Kartano kertoo, että metsäyhtymien on mahdollista ottaa Suomi.fi-valtuudet käyttöön vielä ensi vuoden alussakin.

Vaikka sähköisiä valtuuksia ei saisi heti hankituksi, se ei aja metsäyhtymää perikatoon. Metsäyhtymien ja kuolinpesien veroasiat voi edelleen ilmoittaa helmikuun loppuun mennessä paperilomakkeilla. Niitä saa verotoimistoista.

Valtuuden hakeminen (metsäyhtymä)Vaiheet

1) valtuushakemus + liitteet (allekirjoitettu valtuushakemus tai valtakirja muilta osakkailta) + passikopiot

2) sähköpostivahvistus valtuutusoikeuden rekisteröitymisestä

3) metsäyhtymän edustaja: vahvistuksen tultua kirjautuminen Suomi.fi-palveluun pankkitunnuksilla, valinnaksi asioiminen yrityksen puolesta ja metsäyhtymän nimi tulee näkyviin. Antaa yhtymän nimissä valtuuden itselleen tai tilitoimistolle.

4) veroasiointi Omaverossa metsäyhtymän puolesta

Kommentit (1)

  1. Uljaan digiyhteiskunnan riemuvoitto. Hakemus sähköisesti, liitteeksi myös itse hakemus!

Metsänomistus Metsänomistus

Keskustelut